Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-19, 20:24
Medlem
Är det någon som kan hjälpa mig med att hitta en skyddstransformator 9V 0,5A för montering i en DIN-skena? Jag har letat som en galning utan resultat, det kan väl inte vara så att det inte finns?
Citera
2010-12-19, 20:30
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marry
Är det någon som kan hjälpa mig med att hitta en skyddstransformator 9V 0,5A för montering i en DIN-skena? Jag har letat som en galning utan resultat, det kan väl inte vara så att det inte finns?
finns en uppsjö av ringledningstransformatorer på 8V om det duger.. exempelvis E5339855 som klarar att leverera 1A.
går att köpa av vilken elektriker som helst.
Citera
2010-12-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
finns en uppsjö av ringledningstransformatorer på 8V om det duger.. exempelvis E5339855 som klarar att leverera 1A.
går att köpa av vilken elektriker som helst.

Nja. Transformatorn jag har idag är på 9V så 8 duger inte. Eller har jag missat något här? Jag kan väl ha en med högra Ampere men måste ha samma Volt?
Citera
2010-12-19, 23:16
Medlem
capmacs avatar
Citat:
jag skulle tro att den standarden kom någon gång i slutet av 70-talet. i äldre anläggningar kan det i princip vara vilka färger som helst på fas, jord och nolla (även om jorden oftast är röd). tyvärr finns det ju gott om anläggningar från 40-70 talet i drift än idag, och dom följer därför även den "standard" som fanns då, eftersom det inte fanns någon standard.

Jag håller inte med. Det fanns svjv standard för detta sen mycket långt tillbaka, även om den har ändrats några ggr. I princip alla anläggingar jag har sett följer praxis från sin tid.

Jag vet inte om et finns exakta tidsperioder, men som jag har sett av empiriska tester:

50 & 60-tal. Röd jord, Svart nolla, vit fas.
Från tidigt 70 till tidigt 80, Gulgrön jord, svart nolla, vit fas
Från tidigt 80 till nu, Gulgrön jord, blå nolla, svart fas.

Under 90-tal förbjöds gul och grön tändtråd
Under tidigt 00-tal tilläts röd åter (som fas/tt)

/capmac
Citera
2010-12-20, 07:54
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Jag håller inte med. Det fanns svjv standard för detta sen mycket långt tillbaka, även om den har ändrats några ggr. I princip alla anläggingar jag har sett följer praxis från sin tid.

Jag vet inte om et finns exakta tidsperioder, men som jag har sett av empiriska tester:

/capmac
som jag förstått det så har det uppstått regionala praxis hur det ska utföras. antagligen efter hur lärarna på orten "bestämt" hur det ska vara. men det är bara något jag hört, ingen aning om det ligger nån sanning i det.

förövrigt blev väl fasen brun nån gång runt 2000 också.
Citera
2010-12-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac

/capmac

I stan jag jobbar i användes svart som fas, i grannbyn körde dom med vit fas. Så det var nog inte nationella regler.
Citera
2010-12-20, 21:02
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marry
Nja. Transformatorn jag har idag är på 9V så 8 duger inte. Eller har jag missat något här? Jag kan väl ha en med högra Ampere men måste ha samma Volt?
tala om vad du ska använda den till, så kan vi nog hjälpa dig att hitta en lämplig transformator.
Citera
2010-12-20, 21:51
Medlem
Kanske missat nått men vad menar ni med att det inte finns någon standard för elinstallationer?

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 är det som gäller i Sverige.

Men jag kanske missförstod :S
Citera
2010-12-20, 21:54
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenuZ
Kanske missat nått men vad menar ni med att det inte finns någon standard för elinstallationer?

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 är det som gäller i Sverige.

Men jag kanske missförstod :S
"fanns" var ordet. diskussionerna handlar för tillfället enbart om eventuella regler före 80-talet,
Citera
2010-12-20, 22:08
Medlem
Citat:
"fanns" var ordet. diskussionerna handlar för tillfället enbart om eventuella regler före 80-talet,

Ok, sorry
Citera
2010-12-21, 21:07
Medlem
Hojs!

Vet inte om jag hoppar in i fel tråd nu, men jag försöker ändå.
För några timmar sedan dammsög jag, och när jag drar ut spisen för att komma åt bakom smäller en rejäl blixt till. Hela lägenheten slocknar, och när jag kollar säkringarna har två till spisen gått, samt att jordfelsbrytaren slagit till. Drar upp säkringarna och jordfelsbrytaren, men får bara tillbaka ström i hallen. Ringer hyresvärden som skickar en kille som konstaterar att två huvudsäkringar gått. Han fixar dem, kollar så att spisen och allt annat fungerar, varpå han pyser. Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Spisen var inte på när jag drog ut den, så kan dammsugaren ha varit strömförande och kommit åt spisen?
Citera
2010-12-21, 22:37
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seratonin
Hojs!

Vet inte om jag hoppar in i fel tråd nu, men jag försöker ändå.
För några timmar sedan dammsög jag, och när jag drar ut spisen för att komma åt bakom smäller en rejäl blixt till. Hela lägenheten slocknar, och när jag kollar säkringarna har två till spisen gått, samt att jordfelsbrytaren slagit till. Drar upp säkringarna och jordfelsbrytaren, men får bara tillbaka ström i hallen. Ringer hyresvärden som skickar en kille som konstaterar att två huvudsäkringar gått. Han fixar dem, kollar så att spisen och allt annat fungerar, varpå han pyser. Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Spisen var inte på när jag drog ut den, så kan dammsugaren ha varit strömförande och kommit åt spisen?
det verkar som det kortslöts i kabeln eller vägguttaget till spisen. låter märkligt om elektrikern inte kollade kopplingarna där efter att huvudsäkringarna löst ut.
var blixten i vägguttaget? eller från spisen där kabeln går in?
borde hur som helst kollas upp. potentiell brandfara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in