Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-15, 20:25
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Lampsockel talar vi om. Lamputtag är något annat.

Det finns inget "rätt" eller fel i en lampsockel även om det logiskt sett gärna får vara fas i mitten på glödlampan. Klart som fan de är godkända vändbara, när du kopplar in en lampa i ett vanligt Schuko-uttag har du ingen aning var fas och nolla hamnar! Tänk lite nu!

Själva gängan i lampsockeln är inte inkopplad till varken fas eller nolla när lampan är urskruvad! Lampans gänga går emot ett kontaktbleck längst ner i sockeln när den är helt inskruvad, precis som mittpolen. Fas och nolla finns alltså bara brevid varandra längst ner i sockeln och det spelar ingen roll vilken som är vad.

Även om moderna lamputtag är polariserade så är de flesta ojordade armaturers lampstickproppar ändå vändbara, vilket ger samma situation som ovan. Endast i jordade eller fast installerade armaturer kan man veta vad som är fas och nolla, och här är det väl snyggt om man kopplar fas i mitten, men det påverkar på inget sätt säkerheten.

/capmac
jag påstod inte att det skulle vara fel, eller regelvidrigt. jag har bara noterat att lamputtagen är märkta med L/N och att de då blir "rätt" kopplade, om man ansluter armaturen på samma vis. (förövrigt är jag inte elektriker, så jag har inte sett så mycket.)
Citera
2010-12-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fasen ska gå igenom strömbrytaren så den kan brytas innan lampan byts.
Jo det är självklart. Jag tänkte bara på då man kopplat fel, alltså då fasen inte bryts om så var fallet....?
Förstår du hur jag tänker?
Citera
2010-12-15, 21:21
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superman2
Jo det är självklart. Jag tänkte bara på då man kopplat fel, alltså då fasen inte bryts om så var fallet....?
Förstår du hur jag tänker?
felkopplingen kan var nästan vart som helst. även om det kopplats fel redan vid centralen så kommer det ju inte märkas på uttag osv. det vanligaste är antagligen i äldre system, där det exempelvis kan vara vit fas och svart nolla.
Citera
2010-12-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
felkopplingen kan var nästan vart som helst. även om det kopplats fel redan vid centralen så kommer det ju inte märkas på uttag osv. det vanligaste är antagligen i äldre system, där det exempelvis kan vara vit fas och svart nolla.

Fast det var ju upp till installatören att köra svart nolla, vit fas. Inte fel att göra så.
Citera
2010-12-15, 22:43
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waylost
Fast det var ju upp till installatören att köra svart nolla, vit fas. Inte fel att göra så.
jo, jag menar bara att det då är större risk att nån klåpare är där och förutsätter att svart är fas, utan att mäta sig fram till vad som är korrekt.
Citera
2010-12-15, 22:49
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waylost

Dock så skall man inte frångå normer och standarder, då dessa finns just för att fel/missförstånd/etc ska behöva uppstå.
Men visst, är man färgblind så är man..
Citera
2010-12-16, 06:11
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Dock så skall man inte frångå normer och standarder, då dessa finns just för att fel/missförstånd/etc ska behöva uppstå.
Men visst, är man färgblind så är man..
väldigt svårt att följa en standard som inte fanns...
Citera
2010-12-16, 17:37
Medlem
Citat:
x2
Citera
2010-12-17, 20:45
Medlem
y.ys avatar
Du har även de trappkopplingar där båda stiften är spänningssatta när lampan är släckt.

Att flippa en strömbrytare är inte en säker frånnskiljning. Var på den säkra sidan. Jorda och kortslut!
Citera
2010-12-18, 13:53
Medlem
DrBums avatar
Citat:

Du menar den standard som kabeltillverkare, skolor och andra instanser följer generellt över hela landet?
Citera
2010-12-18, 20:28
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Du menar den standard som kabeltillverkare, skolor och andra instanser följer generellt över hela landet?
jag skulle tro att den standarden kom någon gång i slutet av 70-talet. i äldre anläggningar kan det i princip vara vilka färger som helst på fas, jord och nolla (även om jorden oftast är röd). tyvärr finns det ju gott om anläggningar från 40-70 talet i drift än idag, och dom följer därför även den "standard" som fanns då, eftersom det inte fanns någon standard.
Citera
2010-12-19, 10:40
Medlem
DrBums avatar
Citat:
jag skulle tro att den standarden kom någon gång i slutet av 70-talet. i äldre anläggningar kan det i princip vara vilka färger som helst på fas, jord och nolla (även om jorden oftast är röd). tyvärr finns det ju gott om anläggningar från 40-70 talet i drift än idag, och dom följer därför även den "standard" som fanns då, eftersom det inte fanns någon standard.

Jag syftar då på standarden som ligger nu, inte den Vilda Västern som fanns innan.

Missförstånd helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in