Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-04, 15:44
Medlem
För att göra en kort och enkel fråga lite längre...
Har precis varit och köpt ett par fina begagnade gjutgranitelelement.

Enligt säljaren och på det elementet som jag tittade på typskylten, 240 volt, som mina gamla element.
Naturligtvis skulle jag promt ha de två som stod längst bak, längst in. När jag kommer hem ser jag att
självklart står det 400 volt på dessa. Har ingen lust att lämna tillbaka dom,
då priset var bra och dom är så mycket snyggare än vitlackad plåt.

Elementen hemma är fördelade över tre faser, alla faser framdragna vid varje elements placering.
Så är det ok att i kopplingsdosan välja en kabel till i valfri favoritfärg och koppla in mina "nya" element?
Självklart inte blå nolla eller gul/grön jord..

/Pär
Citera
2010-01-04, 16:36
Medlem
hejhej!

Har en fråga ang min takbelysning hemma och kopplingar till denna.

På väggen sitter en strömbrytare med 2 knappar. Skruvar man loss kåpan kan man se att det sitter 2 st gröna och 1st vit kabel kopplade på dosan. Varje knapp har en grön kabel och både knappar verkar sedan "dela" på den vita kabeln.

Hålet i taket ser ut som följande. 2 st gröna kablar och en svart kabel kommer ut ur hålet.
testar man en en "spänningspenna", eller vad de nu kallas, lyser pennan på båda de gröna kablarna när strömbrytarn är i läge "till". Den svarta verkar inte ha någon spänning alls oavsett kombination på knapparna.

Har införskaffat en dimmer och en ny lampa. Hur skall jag koppla in dimmern respektive lampan för att skiten ska lysa

kan tilllägga att det är ojordat.

tacksam för svar.

/
Citera
2010-01-04, 16:41
Medlem
Plus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pas83
För att göra en kort och enkel fråga lite längre...
Har precis varit och köpt ett par fina begagnade gjutgranitelelement.

Enligt säljaren och på det elementet som jag tittade på typskylten, 240 volt, som mina gamla element.
Naturligtvis skulle jag promt ha de två som stod längst bak, längst in. När jag kommer hem ser jag att
självklart står det 400 volt på dessa. Har ingen lust att lämna tillbaka dom,
då priset var bra och dom är så mycket snyggare än vitlackad plåt.

Elementen hemma är fördelade över tre faser, alla faser framdragna vid varje elements placering.
Så är det ok att i kopplingsdosan välja en kabel till i valfri favoritfärg och koppla in mina "nya" element?
Självklart inte blå nolla eller gul/grön jord..

/Pär

Anledningen till att alla tre faser är framdragna till samtliga element är att man vill uppnå en så jämt fördelad trefas-grupp som möjligt. Om du sätter dig in i det och plockar av lite fler element ser du att de är systematiskt kopplade brun-svart, svart-grå, grå-brun, alltså var tredje element.

Om du nu då har två nya element så skulle jag inte lägga ner allt jobb som ligger bakom att ta reda på vilket system den förra elektrikern använde utan bara lägga in det första elementet brun-svart och det andra svart-grå.

Jord SKA också anslutas till angiven plint om de andra elementen också är anslutna till jord.
Citera
2010-01-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Anledningen till att alla tre faser är framdragna till samtliga element är att man vill uppnå en så jämt fördelad trefas-grupp som möjligt. Om du sätter dig in i det och plockar av lite fler element ser du att de är systematiskt kopplade brun-svart, svart-grå, grå-brun, alltså var tredje element.

Om du nu då har två nya element så skulle jag inte lägga ner allt jobb som ligger bakom att ta reda på vilket system den förra elektrikern använde utan bara lägga in det första elementet brun-svart och det andra svart-grå.

Jord SKA också anslutas till angiven plint om de andra elementen också är anslutna till jord.

Tack! Precis ett sånt svar jag ville ha! Antar att det inte kommer bli något större problem med snedfördelning heller,
då elementen mestadels bara hänger där. Använder bara några få som stödvärme när det är riktigt kallt ute,
annars räcker det med värmen från braskamin och FTX.

Jord saknas dock på granitelementen, finns bara två plintar, L1 och L2.

/Pär
Citera
2010-01-04, 23:56
Medlem
bcss avatar
Citat:
Tack! Precis ett sånt svar jag ville ha! Antar att det inte kommer bli något större problem med snedfördelning heller,
då elementen mestadels bara hänger där. Använder bara några få som stödvärme när det är riktigt kallt ute,
annars räcker det med värmen från braskamin och FTX.

Jord saknas dock på granitelementen, finns bara två plintar, L1 och L2.

/Pär
sen hur ekonomiska såna gamla element är kan ju diskuteras. stor skillnad jämfört med moderna med elektroniska termostater.
Citera
2010-01-05, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcs
sen hur ekonomiska såna gamla element är kan ju diskuteras. stor skillnad jämfört med moderna med elektroniska termostater.

Dom har elektronisk termostat, dom är inte sååå gamla, bara inte nya i kartong!
Citera
2010-01-05, 09:20
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spunknik
hejhej!

Har en fråga ang min takbelysning hemma och kopplingar till denna.

På väggen sitter en strömbrytare med 2 knappar. Skruvar man loss kåpan kan man se att det sitter 2 st gröna och 1st vit kabel kopplade på dosan. Varje knapp har en grön kabel och både knappar verkar sedan "dela" på den vita kabeln.

Hålet i taket ser ut som följande. 2 st gröna kablar och en svart kabel kommer ut ur hålet.
testar man en en "spänningspenna", eller vad de nu kallas, lyser pennan på båda de gröna kablarna när strömbrytarn är i läge "till". Den svarta verkar inte ha någon spänning alls oavsett kombination på knapparna.

Har införskaffat en dimmer och en ny lampa. Hur skall jag koppla in dimmern respektive lampan för att skiten ska lysa

kan tilllägga att det är ojordat.

tacksam för svar.

/

På din nya dimmer lägg då in en av de gröna trådarna på plinten märkt med en pil-ut eller en våg med en pil igenom. Den vita lägger du på plinten märkt med L eller pil-in. tejpa den andra gröna och lägg bakom i dosan.

Lampan kopplar du så att du använder den gröna tråden på plint märkt L, tejpa den andra och stoppa in i dosan. Den svarta är nollan och den lägger du på plint N.
Citera
2010-01-05, 09:49
Medlem
bcss avatar
Citat:
Dom har elektronisk termostat, dom är inte sååå gamla, bara inte nya i kartong!
men ojordade?
är höljet gjort av granit?
Citera
2010-01-05, 10:23
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Jag måste tyvärr också säga att så är läget. Elprylar drar alltid roten ur tre mer ström då de ansluts till enfas istället för trefas. 16*1,73~27A.

Hur många plattor har spisen?
Det är en 4-plattors inuktionsspis.

Nu var elektrikermorgan där och kopplade om så att den blev en trefas spis istället. Men ändå, att bara hävda att det inte finns någon svensk standard, utan ett norskt uttag likaväl kan vara vanligt förekommande i Sverige!
Citera
2010-01-05, 14:09
Medlem
Citat:
men ojordade?

Ja, någon form av gjutgranit..
Citera
2010-01-05, 17:50
Medlem
ariers avatar
Citat:
men ojordade?

Vill bara höja ett ögonbryn och säga att det inte är så många radiatorer i dagens läge som faktiskt är jordade...
Citera
2010-01-05, 18:06
Medlem
bullruns avatar
Ny fråga,igår kväll löste jordfelsbrytaren ut i undercentralen jag knäppte på den igen och allt verkade frid och fröjd.Idag såg jag att en säkring till äldsta pojkens rum ochså hade löst ut.Jag slog på den igen men ingenting hände,strömmen kom inte tillbaka och säkringen löste inte ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in