Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-26, 20:23
Medlem
Teh_Masterers avatar
Tackar. Det sitter redan en kontakt i andra änden, så det var typ ingen fara med det. Kan jag strunta i jord-kabeln? Jag kommer inte att använda den i en fuktig miljö - eller kommer det inte att gå öht om jag inte har någon jordnings-kabel där i mitten?
Citera
2010-02-26, 20:33
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer
Tackar. Det sitter redan en kontakt i andra änden, så det var typ ingen fara med det. Kan jag strunta i jord-kabeln? Jag kommer inte att använda den i en fuktig miljö - eller kommer det inte att gå öht om jag inte har någon jordnings-kabel där i mitten?
jodå, det kommer fungera, men du kommer dö en plågsam död om fasen kommer i kontakt med höljet, vilket inte är helt otroligt med en bygglampa, där det ofta snubblas över kablarna.
Citera
2010-02-26, 20:49
Medlem
Teh_Masterers avatar
...Jag skaffar nog en jordad kabel

Tackar för hjälpen, jag tror nog att jag kan lösa det nu!

EDIT: Om jag har en jordad sladd men att den sitter i ett ojordat uttag - då fungerar väl inte säkringen som det ger? Eller tänker jag helt galet nu?
Senast redigerad av Teh_Masterer 2010-02-26 kl. 20:55.
Citera
2010-02-26, 21:16
Medlem
stilltons avatar
Citat:

EDIT: Om jag har en jordad sladd men att den sitter i ett ojordat uttag - då fungerar väl inte säkringen som det ger? Eller tänker jag helt galet nu?
nej, då dör du dödens död på samma sätt som utan jordtråden i sladden. men du dör inte samma horribla död, eftersom din sista tanke kommer bli "jag gjorde iaf rätt! (synd bara att jag inte installerade jordfelsbrytare...)" och dina anhöriga kan finna tröst i att hitta din stekta lekamen med ett leende på läpparna.
Citera
2010-02-26, 21:35
Medlem
SparkMans avatar
Citat:

Nu vet inte jag i vilka miljöer du ska använda lampan på i framtiden. Men hade jag varit du så skulle jag införskaffat en H05RN-F 3G1,5mm kabel. Även kallad RDO. Det är en svart gummikabel, fungerar bra för både inom- och utomhusbruk.

Brun på L
Blå på N
Gul/grön på jord
(Vet du redan vid det här laget)

Det går att ansluta en jordad stickkontakt i ett ojordat uttag (inte tvärt om såvida man inte klipper ut för jordstiften) men då fyller ju inte jorden någon funktion. Det innebär att du får hoppas på att det inte blir ett jordfel, för det kan vara det sista du gör
Citera
2010-02-26, 21:43
Medlem
Teh_Masterers avatar
Hahah, mycket fin hjälp! Nu har jag sansat mig och fixat det med en jordad kabel och kontakt. Jag vet också med mig att det finns jordfelsbrytare installerad så jag är säker... för stunden i alla fal. Ännu ett liv räddat av FB's expertpanel, jag tackar och bockar!
Citera
2010-02-27, 12:42
Medlem
Wittgensteins avatar
Någon som är bra på IKEA:s lampor? Jag köpte en "Stockholm" bordslampa för några år sedan, och nu är lampan (alltså "belysningskällan") slut. Själva bordslampan verkar inte finnas i sortimentet längre, och jag hittar inte "belysningskällan" varken på deras hemsida eller i någon annan affär. Den ser ut som deras halogenlampor, fast "pinnarna" är tjockare. Under lampfoten står det "TYP B0505" och "Max 40W".

Någon som vet vad "belysningskällan" heter, och/eller var man kan hitta en? Tyvärr så tappade jag bort skiten, så jag kan inte posta någon bild.
Citera
2010-02-27, 12:51
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Någon som är bra på IKEA:s lampor? Jag köpte en "Stockholm" bordslampa för några år sedan, och nu är lampan (alltså "belysningskällan") slut. Själva bordslampan verkar inte finnas i sortimentet längre, och jag hittar inte "belysningskällan" varken på deras hemsida eller i någon annan affär. Den ser ut som deras halogenlampor, fast "pinnarna" är tjockare. Under lampfoten står det "TYP B0505" och "Max 40W".

Någon som vet vad "belysningskällan" heter, och/eller var man kan hitta en? Tyvärr så tappade jag bort skiten, så jag kan inte posta någon bild.
mr16 12 volt, eller är det 230 volt? vanlig gu10?
Citera
2010-02-27, 12:56
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
mr16 12 volt, eller är det 230 volt? vanlig gu10?

Det är 230V. Jag såg nu att det stod k540 i sockeln med pyttesmå bokstäver, och lite googlande får mig att tro att det handlar om en sådan här lampa:

http://nettobuild.se/shop/herstal-ha...0mat%203%20STK.

Tack i alla fall.
Citera
2010-02-27, 12:59
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Det är 230V. Jag såg nu att det stod k540 i sockeln med pyttesmå bokstäver, och lite googlande får mig att tro att det handlar om en sådan här lampa:

Tack i alla fall.
aha, inte direkt den typ av halogen jag tänkte på...
Citera
2010-02-27, 13:08
Medlem
=d
Senast redigerad av Peppel_of_loat 2010-02-27 kl. 13:12.
Citera
2010-02-27, 14:18
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Tack i alla fall.

Finns det ingen "typskylt" under lampfoten?
Borde framgå vadför typ av sockel det rör sig om.

Finns tyvärr sjukt många olika halogen socklar ,några exempel :G4 - G9 -G12 -GY 6.35 - GY 5,3 -GU4

Den bild du länkar till har G9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in