Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-15, 22:44
Medlem
Squalos avatar
Någon som vet var man hittar billigast E27 lampsocklar?

Lamphållare, eller vad nu affärerna kallar dom. Vanlig edisonskruv.

Det jag hittar är 19 kr. (Clas O och Jula) Det tyckte jag var lite dyrt.

Kanske borde skapa en tråd, men jag prövar här först...
Citera
2010-02-16, 06:42
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Någon som vet var man hittar billigast E27 lampsocklar?

Lamphållare, eller vad nu affärerna kallar dom. Vanlig edisonskruv.

Det jag hittar är 19 kr. (Clas O och Jula) Det tyckte jag var lite dyrt.

Kanske borde skapa en tråd, men jag prövar här först...

Hur många ska du ha? En för 19 kr är varken mycket för produkten eller mycket pengar hur man än vrider och vänder på det.

Skall du ha 100 - 1000 st så kan jag förstå men då är det förmodligen ett el-arbete du skall göra och behöver behörighet och då har du förmodligen konto hos någon grossist och kan pressa priset ytterligare...
Citera
2010-02-16, 14:43
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Hur många ska du ha? En för 19 kr är varken mycket för produkten eller mycket pengar hur man än vrider och vänder på det.

Skall du ha 100 - 1000 st så kan jag förstå men då är det förmodligen ett el-arbete du skall göra och behöver behörighet och då har du förmodligen konto hos någon grossist och kan pressa priset ytterligare...
Jo, det är dyrt. Dom kostar inte många öre att tillverka. Det är mest två plastbitar och två metallbitar...

För 20 spänn styck ska jag inte ha så många. 10-20 stycken kanske.
Citera
2010-02-20, 14:57
Medlem
Fråga ang 3 fas.

Det är så att jag har tänkt köpa mig en svets att ha i garaget, vill helst ha en 3 fas svets men problemet är att jag har inget 3 fas uttag.

Vad skulle det kosta att ta hit en elektriker som installerar ett 3 fas uttag på ett ungefär? pratar vi flera tusen? Noll koll...
Citera
2010-02-20, 15:04
Medlem
Har du säkringar lediga i centralen?
Har du jordfelsbrytare?
Hur långt bort är centralen?

Är förutsättningarna bra så är det ett litet jobb som inte borde kosta flera tusen, men kanske runt en tusenlapp. Finns det omständigheter som komplicerar saken så kan det dra iväg till några fler tusenlappar, men det låter som nåt du behöver ha gjort.

Du kan ju be ett par-tre elfirmor om fast pris på jobbet. Det kan bli dyrare med fast pris, men man riskerar ju inte nån 15.000-kronors chock iaf.
Citera
2010-02-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colan321
"Jordfelsbrytaren skyddar dig alltid utom om du är helt isolerad från jord och råkar hamna mellan fas och nolla"
2. Alltså så man ska binda sig till jord om man skulle hamna mellan fas och nolla?
Det är man väl alltid, man har ju fötterna?

Med en bra gummisula och torra strumpor är du bra isolerad från jord.

Citat:
Ursprungligen postat av colan321
"230/2500=~100mA"
Vore det inte bättre om spänningen var mkt lägre så man inte skulle få mera ström i sig än 30mA?
3. Varför görs inte det?

Nej det vore absolut inte bättre, tvärt om. I Norge har de 127 V fasspänning, och de håller på att försöka gå över till våra 230 V.

Även i USA har de lägre spänning, vilket har gjort att de i princip inte kan ha stora elektriska maskiner. Vid visst många kW går det över till att drivas av typ dieselverk el. liknande, då det blir så sjukt opraktiskt stora strömmar och grova kablar. (Detta har jag dock bara läst om, säkert någon som vet mer om detta).
Citera
2010-02-20, 15:43
Medlem
Tinnituss avatar
Så länge det är nära till centralen och en elektriker inte behöver borra sig genom tolv skyddsrumsväggar och gräva ett tjugometers dike från huset ut till garaget eller något så borde det inte kosta mycket.

Är det så att han kan sätta uttaget precis bredvid centralen tex, som det är på många ställen, och centralen har expansionsutrymme så klarar du dig på kanske 5-600... behöver centralen modifieras eller om uttaget ska sitta en bra bit bort osv, så kanske det dubbla?
Citera
2010-02-20, 19:58
Medlem
Aha, ok. Det var ju inte så farligt då. Får tacka för svar
Citera
2010-02-23, 14:18
Medlem
Columbias avatar
Vad drar mest energi? Att spela tv-spel på en 26 tums LCD TV eller spela på en riktig monsterdator (Ihopplockad i syfte att spela för ca 15 000 kr) inklusive skärm?

Finns det tabeller där man kan utläsa sådant?
Senast redigerad av Columbia 2010-02-23 kl. 14:21.
Citera
2010-02-23, 14:38
Medlem
Tinnituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Vad drar mest energi? Att spela tv-spel på en 26 tums LCD TV eller spela på en riktig monsterdator (Ihopplockad i syfte att spela för ca 15 000 kr) inklusive skärm?

Finns det tabeller där man kan utläsa sådant?

Lite snabbt googlande och räknande och klurande säger att Datorn borde dra 3-4 ggr energin som tv'n.

Då räknade jag dock inte med en eventuell spelkonsol eller skärm till datorn.

En ps3:a eller xbox 360 drar mer energi än en liten lcd-tv.

Ska man räkna ihop allting så skulle jag tippa att spelkonsol+tv drar ungefär hälften av vad dator+skärm gör, mellan tummen och pekfingret.
Citera
2010-02-26, 20:07
Medlem
Teh_Masterers avatar
Jula-strålkastare

Tja, jag behöver hjälp med min Jula-strålkastare som jag har köpt. Jag vet inte om de har skitit i att skicka med en kabel eller om det bara är jag som är sämst, men det står att man ska montera skiten själv, och jag är lite lätt livrädd för elektronikprylar (att få en stöt och dö dvs)

Såhär ser det ut på locket och där man ska montera kabeln:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Lampa1.png

Och när jag skulle vara full i fan och Mr.Handy man så klippte jag upp en gammal skarvsladd som var liggandes, men insåg att "Vad fan gör jag, jag har ingen aning om vad som jag håller på med". Lyckligtvis insåg jag det innan jag fuckade upp något mer, men såhär ser kabeln ut (Med en blå och en brun):
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Lampa2.png

Hur i hela friden ska jag göra, vart ska jag koppla prylarna och... ja - bara hjälp. Min heder är bortom räddning men kanske inte strålkastaren
Citera
2010-02-26, 20:20
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer
Jula-strålkastare

Tja, jag behöver hjälp med min Jula-strålkastare som jag har köpt. Jag vet inte om de har skitit i att skicka med en kabel eller om det bara är jag som är sämst, men det står att man ska montera skiten själv, och jag är lite lätt livrädd för elektronikprylar (att få en stöt och dö dvs)

Såhär ser det ut på locket och där man ska montera kabeln:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Lampa1.png

Och när jag skulle vara full i fan och Mr.Handy man så klippte jag upp en gammal skarvsladd som var liggandes, men insåg att "Vad fan gör jag, jag har ingen aning om vad som jag håller på med". Lyckligtvis insåg jag det innan jag fuckade upp något mer, men såhär ser kabeln ut (Med en blå och en brun):
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Lampa2.png

Hur i hela friden ska jag göra, vart ska jag koppla prylarna och... ja - bara hjälp. Min heder är bortom räddning men kanske inte strålkastaren

ingen större fara att ge sig på detta själv, bara man ser till att använda rätt material, och skruva åt skruvarna ordentligt.
sladden du har är fel. det ska vara en kabel med tre ledare. alltså med jord.
gröngul går till mitten.
brun till L
blå till N

i andra änden antar jag att du ska koppla in en stickpropp. gröngul går där till jordblecket i mitten. dom två andra kopplas på varsitt stift. skruva fast dragavlastningen ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in