Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-23, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plu

Förstår inte frågan 100% men denna och föregående fråga har troligtvis samma svar.

Jag menar: om jordfelsbrytaere är installerad och du tar i en brödrost som saknar gul/grön jord. Brödrosten är strömförande för det har blivit ett fel. Ska man jorda sig själv då för att jrf ska lösa ut?

4. Om jdb finns, vad händer om man trycker in något metallföremål i ett vägguttag?
Citera
2010-03-24, 00:31
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colan321
Jag menar: om jordfelsbrytaere är installerad och du tar i en brödrost som saknar gul/grön jord. Brödrosten är strömförande för det har blivit ett fel. Ska man jorda sig själv då för att jrf ska lösa ut?

4. Om jdb finns, vad händer om man trycker in något metallföremål i ett vägguttag?

Då löser JFB´n.

En JFB mäter att strömmen som skickas även kommer tillbaka i nollan, det gör den ju inte för att den går ut i din kropp, det har inte så mycket att göra med hur jorden är.

Om du trycker in ett metallföremål som är jordat så kommer jfb att lösa om du träffar nollan och säkringen och jfb kommer att gå om du träffar fasen.
Citera
2010-03-24, 06:17
Medlem
SparkMans avatar
Om man däremot trycker in ett par metallföremål (med varsin hand) i fas och nolla löser inte jfb eftersom det är lika mycket ström som går ut och kommer tillbaka (den strömmen som går genom kroppen).
Citera
2010-03-24, 16:52
Medlem
Krayziebones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Om man däremot trycker in ett par metallföremål (med varsin hand) i fas och nolla löser inte jfb eftersom det är lika mycket ström som går ut och kommer tillbaka (den strömmen som går genom kroppen).

nej men säkringen poffar eftersom det blir en kortis.
Citera
2010-03-24, 17:19
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krayziebone

Det blir ju ingen kortis. Man har rätt så juste resistans i kroppen.
Citera
2010-03-24, 18:22
Bannlyst
okok då kan jag alltså sticka in en spik i ett vägguttag så länge jag bara sticker in i ena hålet, för då kommer jfb lösa ut. Sticker jag in spiken i båda, dör jag...
Finns det ingen jfb dör jag på båda sätten.

Har jag förstått det rätt?
Citera
2010-03-24, 18:41
Medlem
stilltons avatar
Citat:
okok då kan jag alltså sticka in en spik i ett vägguttag så länge jag bara sticker in i ena hålet, för då kommer jfb lösa ut. Sticker jag in spiken i båda, dör jag...

med en spik har du 50% chans att träffa nollan iof.. men annars korrekt.
Citera
2010-03-24, 20:15
Bannlyst
Citat:

Beror på vad du har kontakt med i övrigt. Är du jordad så är det farlig om du träffar hålet med fas och är du i kontakt med en kass lampa med fas i höljte så ligger du risigt till om du sticker in i nollan.
Citera
2010-03-24, 21:08
Medlem
Plus avatar
Citat:
NEJ! Det är det som är det farliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Matchen
Det blir ju ingen kortis. Man har rätt så juste resistans i kroppen.
Man brukar räkna med att kroppen har en resistans på ungefär 2500ohm.
Citera
2010-03-24, 22:03
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Matchen har redan svarat på påståendet. Men för att säkringen ska gå krävs det att ganska många ampere ska passera genom kroppen. Som du säkert vet, efter elsäkerhets-lektionerna i skolan, krävs det endast 80mA (0,08A) genom kroppen i 0,5-1 sekund för att man ska slockna för alltid. Därför är det inte rekommenderat att förlita sig på att säkringen löser genom att trycka in ett par spikar i ett uttag t.ex.
Citera
2010-03-25, 15:16
Bannlyst
Om jordfelsbrytaere är installerad och du tar i en brödrost som saknar gul/grön jord (alltså brödrosten är inte jordad). Brödrosten är strömförande för det har blivit ett fel. Ska man jorda sig själv då för att jrf ska lösa ut?
Liksom ska man typ ta på vattenkranen för att jorda sig själv så att strömmen går den vägen men känner av innan att strömmen överstiger 30mA?

Är det så man ska göra isåfall?
(kan vara värt att veta)
Citera
2010-03-25, 17:56
Medlem
william123s avatar
Nu är jag jävligt korkad när det kommer till de mesta som har med el att göra.. Men om vi säger att fasen går av och ligger mot metallhöljet på en säg brödrost? jordfelsbrytare finns det ingen, men brödrosten är jordad, får jag då ingen stöt om jag tar i brödrosten? eller får jag det fram tills dess säkringen löst ut?

och nr2: om samma sak har hänt i min kompis brödrost hemma hos honom, fast han har jordfelsbrytare hemma, löser den då ut om jag tar i höljet direkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in