Flashback bygger pepparkakshus!
2017-06-27, 20:25
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Om man har en tvättmaskin (220V) som är fast ansluten, får man (eller en elektriker, rättare sagt) då montera en stickpropp på kablarna och ta strömmen genom ett vägguttag eller måste man köpa en helt ny maskin?

Normalt kommer en ny tvättmaskin med schuko stickpropp, så visst, det ska inte vara något problem egentligen om maskinen är för 1-fas 230V.
Citera
2017-06-27, 20:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Om man har en tvättmaskin (220V) som är fast ansluten, får man (eller en elektriker, rättare sagt) då montera en stickpropp på kablarna och ta strömmen genom ett vägguttag eller måste man köpa en helt ny maskin?

Det är snart 30 år sedan vi hade 220V nätspänning. Menar du att du har en så gammal maskin? Då skulle jag definitivt byta.

I övrigt är förutsättningarna inte helt klara.

- Handlar det om en flytt där maskinen tas med?
- Var maskinen kopplad fast 230 eller 400V?
- Var finns vägguttaget maskinen är tänkt att anslutas till?
- Finns jordfelsbrytare?

En elektriker kan lika gärna montera en anslutningsdosa eller en säkerhetsbrytare som en stickpropp...
Citera
2017-06-28, 14:12
Medlem
En förmodligen totalt idiotisk fråga, från en person som uppenbarligen inte kan ett dugg om el, men som är livrädd för att bli grillad.

Jag har en urgammal fast installerad tvättmaskin i källaren, aldrig använd av mig, och den kanske inte ens fungerar. Vill bli av med den innan jag beställer en ny (inkl installation förstås).

Är det bara för mig att slå ifrån säkringen som enligt skylten hör ihop med tvättmaskin, och därefter klippa av elkabeln till maskinen, eller är det något mer man ska göra för att vara på den säkra sidan????

Citera
2017-06-28, 15:36
Medlem
Split-eds avatar
Fick en verkstadskompressor gratis, vet inte om den fungerar, tidigare ägare visste inte heller.

Den har en gammal 3-faskopoling, en bred plåt/metall med 4 stift. Skulle behövt byta den till en nyare rund EU kontakt.

Dock när jag öppnade den gamla handsken var det bara 4 kablar i den, nollan satt det ingen kabel på, utan den var endast jordad i handsken.

Hur ska jag då koppla in den i den nya handsken? Ska jag skippa nollan där med? En del säger skippa skyddsjorden, en del säger skippa nollan, en del säger bygla skyddsjorden och nolla.

Öppnade locket på kompressorn, och där går jordkabeln så att den jordar i själva kompressorn, ingen egen plint för jorden mao..
Citera
2017-06-28, 15:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Fick en verkstadskompressor gratis, vet inte om den fungerar, tidigare ägare visste inte heller.

Den har en gammal 3-faskopoling, en bred plåt/metall med 4 stift. Skulle behövt byta den till en nyare rund EU kontakt.

Dock när jag öppnade den gamla handsken var det bara 4 kablar i den, nollan satt det ingen kabel på, utan den var endast jordad i handsken.

Hur ska jag då koppla in den i den nya handsken? Ska jag skippa nollan där med? En del säger skippa skyddsjorden, en del säger skippa nollan, en del säger bygla skyddsjorden och nolla.

Öppnade locket på kompressorn, och där går jordkabeln så att den jordar i själva kompressorn, ingen egen plint för jorden mao..

Självklart skippa neutral (nolla) där med.

Har någon sagt skippa skyddsjord är h*n en fullständig idiot.
Har någon sagt bygla skyddsjord och neutral är h*n en fullständig idiot.
Citera
2017-06-28, 15:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
En förmodligen totalt idiotisk fråga, från en person som uppenbarligen inte kan ett dugg om el, men som är livrädd för att bli grillad.

Jag har en urgammal fast installerad tvättmaskin i källaren, aldrig använd av mig, och den kanske inte ens fungerar. Vill bli av med den innan jag beställer en ny (inkl installation förstås).

Är det bara för mig att slå ifrån säkringen som enligt skylten hör ihop med tvättmaskin, och därefter klippa av elkabeln till maskinen, eller är det något mer man ska göra för att vara på den säkra sidan????

Du ska:
- Slå ifrån/skruva ur säkring/säkringar.
- Lossa locket där tvättmaskinen är ansluten (brytare/dosa). Slå även av brytaren om det var en sådan.
- Kontrollmäta i tvättmaskinens anslutning att det var rätt säkringar och att ingen spänning finns där.
- Koppla loss (EJ klippa) anslutningsledningen till tvättmaskinen ur brytaren/dosan.
- Skruva tillbaka locket.
Citera
2017-06-28, 16:46
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Självklart skippa neutral (nolla) där med.

Har någon sagt skippa skyddsjord är h*n en fullständig idiot.
Har någon sagt bygla skyddsjord och neutral är h*n en fullständig idiot.

Tack för svaret. Varför kan man skippa nollan? Vet man vilka av faserna som ska till vilket stift genom att titta på den gamla handsken (syftar på l1 l2 osv)?
Citera
2017-06-28, 17:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tack för svaret. Varför kan man skippa nollan? Vet man vilka av faserna som ska till vilket stift genom att titta på den gamla handsken (syftar på l1 l2 osv)?

För att det är en ren trefasmotor, den behöver ingen neutral.

Har du inga märkningar i den gamla hansken i "bokstavsordning" (L1, L2, L3 eller R, S, T) så spelar det mindre roll. Blir det fel och motorn går åt fel håll så är det bara att växla två faser.

Att börja prata färgföljd i gamla handskar är ogörligt. De kan ha växlats flera gånger under tidens lopp. Både i handske och i motorplint.
Citera
2017-06-28, 17:56
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För att det är en ren trefasmotor, den behöver ingen neutral.

Har du inga märkningar i den gamla hansken i "bokstavsordning" (L1, L2, L3 eller R, S, T) så spelar det mindre roll. Blir det fel och motorn går åt fel håll så är det bara att växla två faser.

Att börja prata färgföljd i gamla handskar är ogörligt. De kan ha växlats flera gånger under tidens lopp. Både i handske och i motorplint.

Ingen märkning på gamla handsken, får prova mig fram. Tack för svaren
Citera
2017-06-28, 20:28
Medlem
Split-eds avatar
Blir nog en elektriker till denna kompressor ändå. Jord på skyddsjord, provat att flytta faserna, men maskinen säger bara hummmmm och inget händer
Citera
2017-06-28, 21:35
Medlem
Citat:
Blir nog en elektriker till denna kompressor ändå. Jord på skyddsjord, provat att flytta faserna, men maskinen säger bara hummmmm och inget händer

Går det rotera den för hand?
dvs har du kontrollerat så att det inte är något mekaniskt som stoppar.
Citera
2017-06-28, 22:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Jord och skyddsjord är samma sak. Det heter skyddsjord, men många kallar det bara jord.

Samma sak med "nolla", vilket heter neutral, men tyvärr kallas för just nolla i allmänt tal, t.o.m. bland branschfolk.

Inte säkert det hjälper med elektriker för dig. Är kompressorn kass, så är den. Men, som ovan, har du provat med handkraft? Många motorer tuffar igång om de får lite hjälp på traven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in