Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-16, 14:30
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Tvåbent Letti slår man i utan don, men de är ju inte så snygga till Kulo. Jag brukar mest ha dem för att spika upp VP-rör där de ligger utanpåliggande, typ på vindar.

Jag kör fortfarande TKK till Kulo för det är så sällan, det duger fint även om enbent Letti är snyggare.

/capmac
ok, tänkte mest när man ska gå ner till väggarmaturer och liknande för att ha "samma" klammer.
är det billigare med tvåbent letti än TC-clips?
Citera
2009-08-16, 14:55
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ok, tänkte mest när man ska gå ner till väggarmaturer och liknande för att ha "samma" klammer.
är det billigare med tvåbent letti än TC-clips?

Metallklammer är alltid dyrare. En Letti 8mm kostar drygt dubbelt mot en TC7-10. Man du har väl inte TC på Kulo? Det är ju fult...

/capmac
Citera
2009-08-16, 14:56
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Metallklammer är alltid dyrare. En Letti 8mm kostar drygt dubbelt mot en TC7-10. Man du har väl inte TC på Kulo? Det är ju fult...

/capmac
nej, jag blev mer brydd över att du valde letti istället för TC till förläggningen av VP-rör. tar lite mindre plats iof..
Citera
2009-08-16, 15:04
Medlem
capmacs avatar
Citat:
nej, jag blev mer brydd över att du valde letti istället för TC till förläggningen av VP-rör. tar lite mindre plats iof..

Sitter mycket bättre fast, och du kan sätta flera rör nästan dikt intill varandra. Snyggare.

/capmac
Citera
2009-08-16, 20:36
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Walker
Har tänkt dra in el i ett garage. Mellan huset och garaget är det ca 30 m.
Vill ha både två och tre fas.
Kan man lägga ner kabel direkt i marken eller ska det dras i plaströr?
Hur djup ska kabel/rör ligga?
Vad ska det vara för kabel (märkning mm)?

Ekkj,fkkj får man lägga direkt i backen, men det är ju aldrig fel med rör åxå.
Jag har fått lära mig att 60cm ner i jorden ska kablarna ligga.
Jag hade valt en 6mm2, men det är ju klart billigare med en 2,5mm2 som du förmodligen klarar dig bra på. lite beroende på vad du ska pyssla med i garaget. ska du dra direkt från mätarskåpet eller?.
Citera
2009-08-16, 20:49
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
Ekkj,fkkj får man lägga direkt i backen, men det är ju aldrig fel med rör åxå.
Jag har fått lära mig att 60cm ner i jorden ska kablarna ligga.
Jag hade valt en 6mm2, men det är ju klart billigare med en 2,5mm2 som du förmodligen klarar dig bra på. lite beroende på vad du ska pyssla med i garaget. ska du dra direkt från mätarskåpet eller?.
finns ju en ny variant utan jordfläta också.. vad den nu heter..
ska du sätta upp en egen central för garaget ska det vara 10 kvadrat om man ska vara noga, men 6 kvadrat duger gott. ska du bara sätta upp ett trefasuttag med 230V uttag funkar det bra med 2.5 kvadrat.
Citera
2009-08-17, 05:14
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
finns ju en ny variant utan jordfläta också.. vad den nu heter..
ska du sätta upp en egen central för garaget ska det vara 10 kvadrat om man ska vara noga, men 6 kvadrat duger gott. ska du bara sätta upp ett trefasuttag med 230V uttag funkar det bra med 2.5 kvadrat.

ja, den N1XV'n.

Men det där med minst 10mm2 till en elcentral, vad är det för regel? har jag aldrig hört?
Senast redigerad av e_peppe 2009-08-17 kl. 05:23.
Citera
2009-08-17, 09:52
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
Men det där med minst 10mm2 till en elcentral, vad är det för regel? har jag aldrig hört?

Några tolkar nya regler som att man måste ha minst 10mm2 till en undercentral oavsett avsäkring, även om man så bara skall bryta ut 3x10 från en 16-matning.

Jag tycker det låter helknas och bryr mig inte....

/capmac
Citera
2009-08-26, 15:18
Medlem
schabo-labos avatar
Hur utförs en så kallad kontinuitetsmätning av jordledaren? Alltså för att fastställa att jordledaren är sammanbunden med "sann jord", och att resistansen är tillräckligt låg i alla delar av jordslingan.
Citera
2009-08-26, 16:50
Moderator
Tystnads avatar
Mätning av Jordtagsresistans

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hur utförs en så kallad kontinuitetsmätning av jordledaren? Alltså för att fastställa att jordledaren är sammanbunden med "sann jord", och att resistansen är tillräckligt låg i alla delar av jordslingan.

Nu var det länge sedan jag jobbade på elverket och gjorde detta ,men som jag minns det hade man en s.k "Jordplåtsmätbrygga".
På denna fanns det 3 uttag/skruvanslutningar och på en av dessa anslöt du jordledaren som går ner till jordplåten ,dem andra två uttagen dem s.k "hjälp-jordarna "anslöts till varsin sladd som i yttre änden var ansluten till ett jordspett (litet) dessa placerade du ut på ett visst avstånd ifrån jordtaget exakt avstånd minns jag inte men tror det var runt 40-60 meter i en cirkel och sedan tryckte man på en knapp och fick då direkt fram jordmotståndet på den analoga mätaren ,det fanns två mätområden på mätaren vad jag kom ihåg 0-30 Ohm samt 0-150 Ohm som ställdes om med en brytare.

Resistansen fick inte överstiga 50 Ohm vid ett normalt jordtag eller 100 Ohm vid ett s.k Djupjordtag.

Sådana här mätningar skulle enligt lag utföras minst vart sjätte år vid luftledning och minst vart tredje år vid andra anläggningsdelar.
Men det var för ett antal år sedan ,har säkerligen ändrats
Det är därför alla jordtagsledare är anslutna till en plint så man kan lossa ledningen till jordtaget och mäta.
Senast redigerad av Tystnad 2009-08-26 kl. 17:43.
Citera
2009-08-26, 17:58
Medlem
schabo-labos avatar
Tack för hjälpen Tystnad.

Jag tror att du beskriver mätning av någon större elanläggning, jag tänkte mer på mätning av enstaka jordkablar med så kallad kontinuitetsmätare eller summer.
Citera
2009-08-26, 18:00
Medlem
Installera bastulampa

Har precis köpt radhus, och ska montera en lampa i bastun. Det finns färdigdragna kablar för lampa både i taket och på väggen. Eftersom jag är rätt så okunnig om el så undrar jag nu 2 saker:

Eftersom jag inte tänkte använda takuttaget så tänkte jag täppa för hålet där kablarna kommer ut. Är det viktigt att det blir tätt med tanke på fukt och värme kring elkablarna?

Sen undrar jag över vägguttaget.. ur väggen kommer 3 kablar, fas, noll och jord (så långt är jag med). Lampan jag ska sätta upp har inget uttag för jord såvitt jag förstår... hur gör jag då med jordkabeln i väggen? Kan man strunta i den eller måste den sättas fast på något sätt??

Tacksam för snabbt svar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in