Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-25, 19:07
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colan321
Om jordfelsbrytaere är installerad och du tar i en brödrost som saknar gul/grön jord (alltså brödrosten är inte jordad). Brödrosten är strömförande för det har blivit ett fel. Ska man jorda sig själv då för att jrf ska lösa ut?
Liksom ska man typ ta på vattenkranen för att jorda sig själv så att strömmen går den vägen men känner av innan att strömmen överstiger 30mA?

Är det så man ska göra isåfall?
(kan vara värt att veta)
Om brödrosten är jordad så kommer JFB lösa ut i samma sekund som brödrosten blir strömförande (kortis mellan fas och jord = massa ström från fas - ingen ström till nolla).

Om brödrosten inte är jordad men du själv är det samtidigt som du tar i brödrosten så kommer JFB lösa ut så fort strömmen överstiger 30mA (som du skrev).

Sen att använda vattenkran som jord får Plu eller någon annan mer kunnig gärna förklara utförligare i det fall att potentialutjämningsskenan (PUS) eventuellt saknas inom ett visst avstånd från vattenledningarna. Vill minnas att jag såg någon liknande diskussion om det i mitt förra liv.

Citat:
Ursprungligen postat av william123
Nu är jag jävligt korkad när det kommer till de mesta som har med el att göra.. Men om vi säger att fasen går av och ligger mot metallhöljet på en säg brödrost? jordfelsbrytare finns det ingen, men brödrosten är jordad, får jag då ingen stöt om jag tar i brödrosten? eller får jag det fram tills dess säkringen löst ut?

och nr2: om samma sak har hänt i min kompis brödrost hemma hos honom, fast han har jordfelsbrytare hemma, löser den då ut om jag tar i höljet direkt?
Jag är inte 100% säker, så utgå inte ifrån att jag har rätt. Men jag tror att så fort fasen nuddar det jordade metallhöljet så blir det kortslutning (strömmen rusar) och säkringen löser ut. Hade brödrosten däremot inte varit jordad så hade nästa beröring fått strömmen att passera då den fått en resistans.

Om exakt samma sak händer hos din kompis, han har JFB och brödrosten är jordad, så löser JFB direkt.
Senast redigerad av SparkMan 2010-03-25 kl. 19:14.
Citera
2010-03-25, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Om brödrosten är jordad så kommer JFB lösa ut i samma sekund som brödrosten blir strömförande (kortis mellan fas och jord = massa ström från fas - ingen ström till nolla).

Om brödrosten inte är jordad men du själv är det samtidigt som du tar i brödrosten så kommer JFB lösa ut så fort strömmen överstiger 30mA (som du skrev).

Det känns som om JFB känner av om man själv är jordad då (då brödrosten saknar jord och man jordar sig själv). Förstår inte hur den ska kunna känna av det..... förstår inte hur det funkar då man jordar sig själv.... varför inte bara man får ström genom kroppen med än gång för det låter mer logiskt då det inte finns jord som är kopplat i ett eget system.
Citera
2010-03-25, 22:53
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Det känns som om JFB känner av om man själv är jordad då (då brödrosten saknar jord och man jordar sig själv). Förstår inte hur den ska kunna känna av det..... förstår inte hur det funkar då man jordar sig själv.... varför inte bara man får ström genom kroppen med än gång för det låter mer logiskt då det inte finns jord som är kopplat i ett eget system.
jordfelsbrytaren jämför hur mycket ström som lämnar faserna och kommer tillbaks i faserna och nollan. fattas det ström, så har den gått till nån jord, och då löser den. du behöver inte hålla i ett jordat föremål för att vara jordad. i själva verket är det nog ganska få lägen du kan ta i en fas utan att jordfelsbrytaren utlöser. men då får du heller ingen kraftig stöt, eftersom spänningen inte kan gå genom kroppen om det inte finns nån väg till jord.
Citera
2010-03-25, 22:57
Medlem
Matchens avatar
Citat:

Strömmen strävar alltid mot jord. Jord har alltid samma potential, dvs "sitter sammankopplat". I teorin kan du summra (mäta) mellan jorden i ditt uttag och jorden i ditt grönsaksland och det är samma.

Jordfelsbrytaren fungerar genom att mäta hur mycket ström som skickas iväg i faserna och hur mycket som kommer tillbaka i nollan och faserna. Tar strömmen en annan väg, tex genom jord, så slår JFB ifrån.

Så länge du själv inte är jordad så kan du ta i spänningsförande föremål, precis som fåglar på elledningar, det är inte förens du jordar dig som strömmen kan gå genom dej. Då märker JFB att det inte stämmer och bryter.

Hoppas det var en OK förklaring, är lite trött.

Edit: Tvåa på den bollen
Citera
2010-03-26, 06:11
Medlem
SparkMans avatar
I eftermiddag ska jag försöka leta upp en bild som beskriver hur en jordfelsbrytare fungerar, alternativt göra en bild själv. Vill minnas att det fanns en bra förklaring, i streckgubbe-bild, i en montörshandbok som vi hade i skolan
Citera
2010-03-26, 17:59
Bannlyst
Citat:
I eftermiddag ska jag försöka leta upp en bild som beskriver hur en jordfelsbrytare fungerar, alternativt göra en bild själv. Vill minnas att det fanns en bra förklaring, i streckgubbe-bild, i en montörshandbok som vi hade i skolan

kk förstår ganska bra nu.
Kommer kanske på någon fler fråga efter jag får se streckgubben.
Citera
2010-03-27, 11:14
Medlem
Krayziebones avatar
Citat:
kk förstår ganska bra nu.
Kommer kanske på någon fler fråga efter jag får se streckgubben.

kika in på ecy så kanske du kan se något

http://www.ecy.com/images/jordfel/jordfel.gif

http://www.ecy.com/studenter/jordfelsbrytare.asp
Citera
2010-03-27, 11:50
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krayziebone
kika in på ecy så kanske du kan se något

http://www.ecy.com/images/jordfel/jordfel.gif

http://www.ecy.com/studenter/jordfelsbrytare.asp
Det var exakt den bilden jag menade
Citera
2010-03-27, 12:22
Medlem
Krayziebones avatar
Citat:
Det var exakt den bilden jag menade

kände också igen det du snacka om

man ficjk ju skriva nått prov på nätet för att få ecy kortet
Citera
2010-03-27, 18:38
Medlem
Plus avatar
Med risk för att låta tråkig igen vill jag ta upp det här om alla s.k. lekmän som tenderar att snurra till det i huvudet på alla osäkra. Vet du inte absolut säkert hur det är så låt bli att svara på inlägget, för allas välfärd och överlevnad. Som det är nu leder det bara till massa irritation och feltolkningar i tråden, samma när det kommer till "besserwisser"-folk.

Var vänliga och skilj på ström och spänning. En ström uppstår då man belastar nätet, t.ex. då du dammsugar hemma hos dig färdas en ström genom ledningarna till dammsugaren och tillbaka. Spänning är bara en sak som finns mellan två ledare, i detta fall har fasen 230V mot jord medan nollan har 0V mot jord.

Det svenska elnätet är uppbyggt med hjälp av transformatorer då distributionsnätet använder högspänning. I transformatorn plockar man ut fas L1, L2, L3 och PEN i fyrledarsystemen, PEN förbinds också med sann jord genom ett jordspett rakt ner i marken, vilket också innebär att alla nollor och jordar i hela landet är förbundna med varandra. PEN är en kombination av jord och nolla vilka sedan separeras i din jordfelsbrytare, således har nolla och jord samma potential.

Nu till alla frågor om att jorda sig själv via vattenledningar och diverse andra prylar för att lösa ut jordfelsbrytare och säkringar vid ev. jordfel;

Om brödrosten blir spänningsförande och du tar i den samtidigt som du har kontakt med andra ledande föremål kommer en ström gå genom din kropp. Om du inte är i kontakt med något ledande föremål kommer du enbart själv också bli spänningsförande, alltså inte strömförande. Som tidigare nämnt helt enligt fågelprincipen.

Hade jag varit du skulle jag inte vilja hålla i vattenkranen samtidigt som brödrosten om utifall att den skulle råka vara spänningsförande. Jag hade hellre velat vara isolerad då även 30mA kan vara dödlig strömstyrka.

Vattenledningar, diskhoar, vattenkranar osv. är alla förbundna med jord antingen med hjälp av vattnet eller kopparrören vattnet transporteras i. Som vi alla vet är vatten ledande även om koppar är en överlägset mycket bättre ledare.

Snälla rör inte till det för alla osäkra som vänder sig till oss här i tråden med sina frågor.
MVH
Citera
2010-03-27, 23:07
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Med risk för att låta tråkig igen vill jag ta upp det här om alla s.k. lekmän som tenderar att snurra till det i huvudet på alla osäkra

hade man inte vetat exakt vad du pratar om, så hade det inte varit ett dugg till hjälp. vad jag sett så har ingen blandat ihop spänning med ström.
Citera
2010-03-28, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plu

Hade jag varit du skulle jag inte vilja hålla i vattenkranen samtidigt som brödrosten om utifall att den skulle råka vara spänningsförande. Jag hade hellre velat vara isolerad då även 30mA kan vara dödlig strömstyrka.

MVH

Tack för en utförlig beskrivning.
Det du säger på ovanstående verkar inte riktigt stämma om det stämmer som andra har sagt.
Tar man i brödrosten och den är spänningsförande (utan jord) så är det bäst att jorda sig själv för då löser jfb ut annars om man inte jordar sig själv blir man väl till en grillad kalko.....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in