2010-03-25, 19:07
Citat:
Om brödrosten är jordad så kommer JFB lösa ut i samma sekund som brödrosten blir strömförande (kortis mellan fas och jord = massa ström från fas - ingen ström till nolla).
Ursprungligen postat av colan321
Om jordfelsbrytaere är installerad och du tar i en brödrost som saknar gul/grön jord (alltså brödrosten är inte jordad). Brödrosten är strömförande för det har blivit ett fel. Ska man jorda sig själv då för att jrf ska lösa ut?
Liksom ska man typ ta på vattenkranen för att jorda sig själv så att strömmen går den vägen men känner av innan att strömmen överstiger 30mA?
Är det så man ska göra isåfall?
(kan vara värt att veta)
Liksom ska man typ ta på vattenkranen för att jorda sig själv så att strömmen går den vägen men känner av innan att strömmen överstiger 30mA?
Är det så man ska göra isåfall?
(kan vara värt att veta)
Om brödrosten inte är jordad men du själv är det samtidigt som du tar i brödrosten så kommer JFB lösa ut så fort strömmen överstiger 30mA (som du skrev).
Sen att använda vattenkran som jord får Plu eller någon annan mer kunnig gärna förklara utförligare i det fall att potentialutjämningsskenan (PUS) eventuellt saknas inom ett visst avstånd från vattenledningarna. Vill minnas att jag såg någon liknande diskussion om det i mitt förra liv.
Citat:
Jag är inte 100% säker, så utgå inte ifrån att jag har rätt. Men jag tror att så fort fasen nuddar det jordade metallhöljet så blir det kortslutning (strömmen rusar) och säkringen löser ut. Hade brödrosten däremot inte varit jordad så hade nästa beröring fått strömmen att passera då den fått en resistans.
Ursprungligen postat av william123
Nu är jag jävligt korkad när det kommer till de mesta som har med el att göra.. Men om vi säger att fasen går av och ligger mot metallhöljet på en säg brödrost? jordfelsbrytare finns det ingen, men brödrosten är jordad, får jag då ingen stöt om jag tar i brödrosten? eller får jag det fram tills dess säkringen löst ut?
och nr2: om samma sak har hänt i min kompis brödrost hemma hos honom, fast han har jordfelsbrytare hemma, löser den då ut om jag tar i höljet direkt?
och nr2: om samma sak har hänt i min kompis brödrost hemma hos honom, fast han har jordfelsbrytare hemma, löser den då ut om jag tar i höljet direkt?
Om exakt samma sak händer hos din kompis, han har JFB och brödrosten är jordad, så löser JFB direkt.
Senast redigerad av SparkMan 2010-03-25 kl. 19:14.
Senast redigerad av SparkMan 2010-03-25 kl. 19:14.