2012-01-22, 10:55
Citat:
Ursprungligen postat av saftii
Hmm. Okej, så jag får hellt enkelt ringa en elektriker och se om han kan fixa nytt kronuttag till mig? Jag vågar inte riktigt riskera andras säkerhet på grund av att vara för snål för någon tusenlapp till en elektriker. Det kan väl börja brinna och så om det är felkopplat?
angående det fetstilta: om jag testar det, finns det risk att det börjar brinna eller något sånt?
Om det inte är jord i dosan, bör jag testa det du sa då? ansluta brun till L, blå till N och sen testa mig fram genom att vrida den? eller bör jag låta bli?
Vad gör jag med jorden då (den grön gula), eltejp runt?
angående det fetstilta: om jag testar det, finns det risk att det börjar brinna eller något sånt?
Om det inte är jord i dosan, bör jag testa det du sa då? ansluta brun till L, blå till N och sen testa mig fram genom att vrida den? eller bör jag låta bli?
Vad gör jag med jorden då (den grön gula), eltejp runt?
Det skall inte brinna. I värsta fall kan en säkring gå om det är kortslutet med det tror jag inte. När det gäller elsäkerhetsdirektiv då skall du kunna ansluta vad du vill till ett eluttag och om det är fel i den anslutna enhet skall säkringen bryta. Men skall du byta exempelvis eluttag behöver du viss baskunskap om el enligt gällande direktiv. Men om du skall dra kablar från din elcentral då måste du ha certifikat eller att behörig elektriker utför jobbet!
Jag ser inget konstigt att du själv provar dig fram dock avråder jag dig att byta eluttaget i taget. Be din granne om han har gjort detta förut ifall du vill byta dock som jag skrev ovan så behöver du ingen elektriker. Sen är det nog inget fel på eluttaget...tror jag inte!
En sak till. Du får ansluta jordade enheter (lampor, stereo, dator...osv) till ojordade eluttag men du får inte ansluta ojordade enheter till (exempelvis gamla stationära radio apparater) till jordade eluttag.
En sista sak. om du skall byta eluttag får du byta till det som redan sitter i din vägg eller hänger från din tak. Dvs jordad eluttag byts till jordad och likaså ojordad eluttag byts till ojordad.
Du får inte hoppa från jordad till ojordad eller tvärtom. Det får bara din elektriker göra efter nödvändig kabeldragning från elcentralen
mvh X