Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-22, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SafeWay
Hej!

behöver lite hjälp..

ska koppla en dimmer

har gjort en skiss (bild) på hu det är tänkt.

vilka kablar ska in vart, alltså L och N.

bild1
bild2
bild3

TACK TACK!
Om du inte vet hur du skall göra eller ens hur du tar reda på det på riktigt så skall du inte ge dig på det. Att installera en dimmer kräver behörighet, punkt slut.
Citera
2014-05-22, 17:11
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SafeWay
Hej!

behöver lite hjälp..

ska koppla en dimmer

har gjort en skiss (bild) på hu det är tänkt.

vilka kablar ska in vart, alltså L och N.

bild1
bild2
bild3

TACK TACK!

Förutom det som tempeZZt påpekar, är den dimmern för fast installation, ska du köra via vägguttag finns det sladdmonterade dimmers.

http://www.clasohlson.com/se/Sladdim...wQ8zC8C-PD_BwE
Citera
2014-05-22, 23:22
Medlem
blodpalts avatar
Hej!

Jag kopplade in en ny lampa, slog på strömmen och då gick en säkring. Slog tillbaka säkringen och då var strömmen borta.

Saknar nu således ström i halva vardagsrummet och jag har ingen aning om vad som har hänt. Alla säkringar ser bra ut vad jag kan se, både i lägenheten och huvudsäkringarna i källaren.

Måste jag dra hit en elektriker eller finns det något jag kan göra själv?
Citera
2014-05-23, 00:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Måste jag dra hit en elektriker eller finns det något jag kan göra själv?
Bor du i hyreslägenhet är det fastighetsägarens ansvar.
Citera
2014-05-26, 01:28
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bor du i hyreslägenhet är det fastighetsägarens ansvar.

Bostadsrätt tyvärr...
Citera
2014-05-26, 23:57
Medlem
Om man har en rätt stor villa med direktverkande el och 25 A huvudsäkringar, är då en elcentral med ca 40 grupper rimligt? Och vad kan man få tänkas betala för en sådan (med 13A säkringar)? Jag har fått ett erbjudande som jag undrar om det verkligen kan stämma. Hoppas jag kommer ihåg uppgifterna rätt, ifrågasätt gärna om det låter vansinnigt.

Tänk elcentral från en större, etablerad tillverkare. Exklusive själva arbetet med inkoppling i huset.

Tack på förhand!
Citera
2014-05-27, 05:46
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarsnap
Om man har en rätt stor villa med direktverkande el och 25 A huvudsäkringar, är då en elcentral med ca 40 grupper rimligt? Och vad kan man få tänkas betala för en sådan (med 13A säkringar)? Jag har fått ett erbjudande som jag undrar om det verkligen kan stämma. Hoppas jag kommer ihåg uppgifterna rätt, ifrågasätt gärna om det låter vansinnigt.

Tänk elcentral från en större, etablerad tillverkare. Exklusive själva arbetet med inkoppling i huset.

Tack på förhand!

40 grupper väldigt mycket för en villa, speciellt om du räknar trefasgrupper som en grupp. Du lär få betala en bit över tio tusen om du skall köpa ett kvalitetsmärke. Vad är det för fabrikat på prylarna du eventuellt tänker köpa? Gängsäkringar eller dvärgbrytarsystem?
Senast redigerad av TheyWillKillUsAll 2014-05-27 kl. 05:49.
Citera
2014-05-27, 07:11
Medlem
Tack för svar! Jag tycker också det låter mycket. Ska dubbelkolla uppgifterna.

Dvärgbrytare, Hager, är tanken. Givet att 40 grupper stämmer, vad är då ett rimligt slutpris till kund?
Citera
2014-05-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarsnap
Tack för svar! Jag tycker också det låter mycket. Ska dubbelkolla uppgifterna.

Dvärgbrytare, Hager, är tanken. Givet att 40 grupper stämmer, vad är då ett rimligt slutpris till kund?

Listpriset hos Elektroskandia för en färdig hager-central med nio grupper, huvudbrytare och jordfelsbrytare ligger strax över 6000kr lite beroende på hur mycket extra utrymme du skall ha. Därefter ligger listpriset på separata säkringar någonstans kring hundralappen. Slutsumman, listpris, landar alltså någonstans kring 10000kr. Vad respektive elfirma tar till kund är svårt att säga. Jag som jobbar på en stor firma har kraftiga rabatter så klart. Ibland upp till 70-80% eller ännu mer om det gäller kabel till exempel.
Citera
2014-05-27, 19:26
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Listpriset hos Elektroskandia för en färdig hager-central med nio grupper, huvudbrytare och jordfelsbrytare ligger strax över 6000kr lite beroende på hur mycket extra utrymme du skall ha. Därefter ligger listpriset på separata säkringar någonstans kring hundralappen. Slutsumman, listpris, landar alltså någonstans kring 10000kr. Vad respektive elfirma tar till kund är svårt att säga. Jag som jobbar på en stor firma har kraftiga rabatter så klart. Ibland upp till 70-80% eller ännu mer om det gäller kabel till exempel.
What!?! 6000kr för central med HB, JFB och 9 DB från Hager? När jag drog om elen och bytte central i min lägenhet fick jag normcentral med HB, JFB, 3x16A och 7 DB, färdigmonterad, för drygt 2000kr inkl moms och extra DB för knappt 60kr/st inkl moms. Införskaffat från Storel.
Citera
2014-05-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
What!?! 6000kr för central med HB, JFB och 9 DB från Hager? När jag drog om elen och bytte central i min lägenhet fick jag normcentral med HB, JFB, 3x16A och 7 DB, färdigmonterad, för drygt 2000kr inkl moms och extra DB för knappt 60kr/st inkl moms. Införskaffat från Storel.

Som sagt, listpriset är ofta väldigt högt och säger inget om slutpris till kund. Centralen jag kollade på hade plats för 3x18 moduler. Alltså tre rader med 18 platser var. En relativt stor kapsling i sammanhanget alltså.
Citera
2014-05-27, 22:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Som sagt, listpriset är ofta väldigt högt och säger inget om slutpris till kund. Centralen jag kollade på hade plats för 3x18 moduler. Alltså tre rader med 18 platser var. En relativt stor kapsling i sammanhanget alltså.

Stor och stor...

Har själv tre sådana kapslingar bredvid varandra, så allt är som sagt relativt. Till större delen bestyckad med Hagerprylar.

Har av anledningar jag inte vill kommentera (det handlar inte om stöld) inte betalat en spänn, så trådens fråga om pris är ju inte relevant för min del, men däremot en elcentrals storlek. Det är ju inte bara dvärgbrytare som tar upp modulutrymme, utan även ur, relä, kontaktorer, ljusrelä, signallampor, uttag, jordfelsbrytare (flera), omkopplare, plintar, KNX-enheter, m.m. m.m. allt beroende på vad för installation elcentralen betjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in