Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-25, 12:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, de går inte att byta då de är monterade i olika typer av dosor.
det där tror inte jag ett skit på, det handlar bara om arbete och som jag skrev men du selektivt valde att inte läsa "går med mycket besvär", med andra ord är det inte värt besväret därav jag skrev att det är enklare att sätta upp en krok.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-03-25 kl. 12:39.
Citera
2014-03-25, 13:15
Medlem
TruckUrbans avatar
Har fått tag på en spotlight att ha i taket som har jord, dvs tre ledningar. Stickproppen saknar jord. Går det att koppla i med bara den bruna och blåa ledningen, eller kommer den inte funka? Säkerhetsrisker?
Citera
2014-03-25, 13:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
det där tror inte jag ett skit på, det handlar bara om arbete
Nej, det handlar inte alls bara om arbete. Ringen i en apparat- eller kopplingsdosa tål inte alls den tvärkraft utåt som skulle uppstå om man skulle hänga något i den.

Dessutom har en apparatdosa skruvarna på c/c 60, en kopplingsdosa c/c 67 och en takdosa c/c 70. Till detta kommer att takdosan är gjord för M4-skruv och de andra för M3.

Du måste ju inse själv att det inte bara handlar om arbete, allt annat är i så fall hårklyverier eller dumhet och envishet i att inte inse att man har fel.
Citera
2014-03-25, 13:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Har fått tag på en spotlight att ha i taket som har jord, dvs tre ledningar. Stickproppen saknar jord. Går det att koppla i med bara den bruna och blåa ledningen, eller kommer den inte funka? Säkerhetsrisker?

Fungerar gör det självfallet då jord inte har något med funktion att göra. Jord är endast en säkerhet och ansluter du inte jord (vilket du är tvunget att göra i det här fallet) så löper du risken att det som inte blir jordat i spotlighten blir spänningsförande om det blir fel på den. Håller du då i spotlighten och samtidigt i t.ex. diskbänken (OBS! t.ex.), så ser vi inte dig mer här på Flashback.
Citera
2014-03-25, 13:51
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Fungerar gör det självfallet då jord inte har något med funktion att göra. Jord är endast en säkerhet och ansluter du inte jord (vilket du är tvunget att göra i det här fallet) så löper du risken att det som inte blir jordat i spotlighten blir spänningsförande om det blir fel på den. Håller du då i spotlighten och samtidigt i t.ex. diskbänken (OBS! t.ex.), så ser vi inte dig mer här på Flashback.
Den ska sitta i taket i hallen, där det bara är garderober inom en armslängd. Riskfritt m.a.o? Inget som kan börja brinna eller liknande pga. avsaknaden av jord?
Citera
2014-03-25, 14:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Den ska sitta i taket i hallen, där det bara är garderober inom en armslängd. Riskfritt m.a.o? Inget som kan börja brinna eller liknande pga. avsaknaden av jord?
Jag skrämde nog upp dig lite i onödan.

Detta gäller enligt Elsäkerhetsverket:

Det är miljön som ställer kraven. I en ojordad miljö skall inte armaturen jordas.

Det förutsätter förstås att det är en ojordad miljö. Har du jordade uttag i rummet så måste du jorda armaturen.
Senast redigerad av tempeZZt 2014-03-25 kl. 14:35.
Citera
2014-03-25, 15:03
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Jag skrämde nog upp dig lite i onödan.

Detta gäller enligt Elsäkerhetsverket:

Det är miljön som ställer kraven. I en ojordad miljö skall inte armaturen jordas.

Det förutsätter förstås att det är en ojordad miljö. Har du jordade uttag i rummet så måste du jorda armaturen.
Då kör jag med den ojordade för de finns inget mer uttag i hallen, och resten av uttagen är ojordade förutom de i köket om jag minns rätt.
Citera
2014-03-25, 16:58
Medlem
Ratis avatar
Har en strömbrytare som det blixtrar och knäpper inuti när man slår på taklampan. Vad kan det bero på?
Citera
2014-03-25, 17:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har en strömbrytare som det blixtrar och knäpper inuti när man slår på taklampan. Vad kan det bero på?
Du menar just när du tänder?

På grund av belastningen från taklampan så bildas en pytteliten ljusbåge mellan strömbrytarens kontaktytor. Inget konstigt med det egentligen, utan helt normalt.

Av olika orsaker kan dock detta förvärras över tid.
- Det kan vara en strömbrytare som har några år på nacken och därför har börjat bli lite "slapp".
- Det kan med tiden ha bildats beläggning eller blivit något bränt på kontaktytorna.
- Det kan vara en strömbrytare av något billigare fabrikat och modell som inte tål dessa ljusbågar så bra.

Tycker att du ska ta och byta ut strömbrytaren. Vet du hur man gör, så får du göra det själv utan behörighet.
Citera
2014-03-25, 17:53
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Du menar just när du tänder?

På grund av belastningen från taklampan så bildas en pytteliten ljusbåge mellan strömbrytarens kontaktytor. Inget konstigt med det egentligen, utan helt normalt.

Av olika orsaker kan dock detta förvärras över tid.
- Det kan vara en strömbrytare som har några år på nacken och därför har börjat bli lite "slapp".
- Det kan med tiden ha bildats beläggning eller blivit något bränt på kontaktytorna.
- Det kan vara en strömbrytare av något billigare fabrikat och modell som inte tål dessa ljusbågar så bra.

Tycker att du ska ta och byta ut strömbrytaren. Vet du hur man gör, så får du göra det själv utan behörighet.

Ja exakt, det är bara när man tänder. Det är nog inte så svårt att byta strömbrytaren. Det svåraste är nog att hitta en liknande som passar där den gamla sitter. Den är nog sen 70-talet.
Citera
2014-03-25, 18:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ja exakt, det är bara när man tänder. Det är nog inte så svårt att byta strömbrytaren. Det svåraste är nog att hitta en liknande som passar där den gamla sitter. Den är nog sen 70-talet.
Länka en bild så ska jag se vad jag kan göra.
Citera
2014-03-25, 18:32
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Länka en bild så ska jag se vad jag kan göra.

http://www.ladda-upp.com/bilder/83682/str-C3-B6mbrytare
ca 60mm i diameter. Finns en modell som heter Renova som skulle kunna passa men dom verkar vara infällda så det fungerar ju inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in