Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, självklart. Tror du att de ljuger i översta filmen i länken du postade?

Kanske skulle tillagt utan behörig elektriker? Alltså man gör det själv.
Citera
2015-03-02, 16:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Kanske skulle tillagt utan behörig elektriker? Alltså man gör det själv.

Läs sista meningen i texten ovanför översta filmen:

"Får endast installeras av behörig installatör."
Citera
2015-03-02, 22:16
Medlem
Citat:
Läs sista meningen i texten ovanför översta filmen:

"Får endast installeras av behörig installatör."

Jo fast jag får ju göra detta själv:

"Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere)

Var försiktig. Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att det är spänningslöst i strömbrytaren eller uttaget innan du börjar jobbet."

När man då skruvar bort strömbrytaren så gör jag ju samma moment som om jag skulle sätta in en nexa brytare. 2 sladdar in, 2 sladdar ut.
Citera
2015-03-03, 01:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jo fast jag får ju göra detta själv:

"Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere)

Var försiktig. Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att det är spänningslöst i strömbrytaren eller uttaget innan du börjar jobbet."

När man då skruvar bort strömbrytaren så gör jag ju samma moment som om jag skulle sätta in en nexa brytare. 2 sladdar in, 2 sladdar ut.
Försök inte.

Du får bara byta till samma typ. Byter du till Nexa, så byter du inte, då ändrar du i din fasta installation, och det får du inte.

Av samma orsak får du inte byta från strömställare till dimmer, trots att det är samma trådar.
Citera
2015-03-03, 08:12
Medlem
Citat:
Försök inte.

Du får bara byta till samma typ. Byter du till Nexa, så byter du inte, då ändrar du i din fasta installation, och det får du inte.

Av samma orsak får du inte byta från strömställare till dimmer, trots att det är samma trådar.

Tack för svar! Tycker reglerna är lite difusa som att man får göra vissa saker om man anser sig själv kunnig.
Citera
2015-03-03, 11:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tack för svar! Tycker reglerna är lite difusa som att man får göra vissa saker om man anser sig själv kunnig.
Googla Elsäkerhetspocket.

Den är informativ och bra för lekmän och tar inte bara upp vad man får göra själv, utan visar också hur det ska göras.
Citera
2015-03-30, 20:12
Medlem
W.Irvings avatar
Lysröret startar inte!
30 år gammal diskbänksarmatur
T5 30W Narva-rör inköpt i höstas
elektronisk glimtändare "turbo"

Slår jag på strömbrytaren så blinkar röret svagt men drar aldrig igång på riktigt.
Har sett det tidigare, för några veckor sedan, men då kom röret igång efter några av/påslag och inga problem sedan dess.
Nu tänder det inte helt längre.

Funderar på vad det kan vara..
Röret? Nja, det är ju helt nytt och inte alls sotigt i ändarna. 7 h per dygn sedan höstas. Den elektroniska glimtändaren hade väl stängt av röret helt om det var trasigt?
Glimtändare? Syns inget på den..
Reaktor? 30 år gammal, kan väl vara dags för den att tacka för sig?
Strömbrytare? Riktigt sliten vaggbrytare, måste vara HELT intryckt på 1-sidan för att tända: dålig kontakt = låg ström till reaktorn?

Vad tros?

EDIT: vafan, jag sätter i rör och glimtändare igen, och den jäveln startar som om inget hänt!
Exorcist?
Kan tillägga att lysrörshållarna är djävulusiskt tröga att vrida runt
Senast redigerad av W.Irving 2015-03-30 kl. 20:17.
Citera
2015-03-30, 22:12
Medlem
8051arbasts avatar
Vad står det på glimtändaren? Finns för olika kopplingar...
Citera
2015-03-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Lysröret startar inte!
30 år gammal diskbänksarmatur
T5 30W Narva-rör inköpt i höstas
elektronisk glimtändare "turbo"

------

EDIT: vafan, jag sätter i rör och glimtändare igen, och den jäveln startar som om inget hänt!
Exorcist?
Kan tillägga att lysrörshållarna är djävulusiskt tröga att vrida runt

Ser att du fick igång armaturen tillslut men ändå;

Ifall det inte räcker att byta lysrör är det oftast glimtändaren som är trasig. Att röret startar segt och blinkar innan den tänds är vanligt när glimtändaren börjar bli dålig.

Nått att tänka på när man byter rör på gamla armaturer är att hållarna kan vara dåliga, vilket gör att röret sitter hårt och har man otur kan hållarna gå sönder när man vrider röret. Så tycker man att röret sitter för hårt är det smart att använda tex "Kvick-loss" så hållarna inte går sönder.

http://svenskaljusgrossisten.se/asse...kvick-loss.jpg

Sen skulle jag låta nån ta en titt på din strömbrytare innan den går sönder helt
Citera
2015-03-31, 18:20
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Vad står det på glimtändaren? Finns för olika kopplingar...

Citat:
Ursprungligen postat av StektPotatis
Ser att du fick igång armaturen tillslut men ändå;

Ifall det inte räcker att byta lysrör är det oftast glimtändaren som är trasig. Att röret startar segt och blinkar innan den tänds är vanligt när glimtändaren börjar bli dålig.

Nått att tänka på när man byter rör på gamla armaturer är att hållarna kan vara dåliga, vilket gör att röret sitter hårt och har man otur kan hållarna gå sönder när man vrider röret. Så tycker man att röret sitter för hårt är det smart att använda tex "Kvick-loss" så hållarna inte går sönder.

http://svenskaljusgrossisten.se/asse...kvick-loss.jpg

Sen skulle jag låta nån ta en titt på din strömbrytare innan den går sönder helt

Tack för svar. Röret funkar bra även idag.
Missade att tillägga att glimtändaren är lika gammal som röret - några månader.
Kan det vara mekaniskt fel, alltså oxid/dålig kontakt i lysrörshållarna?
Ska kika på strömbrytaren, verkar vara onödigt att riskera att huset brinner ner p.g.a. en sliten brytare..
Citera
2015-04-10, 13:58
Medlem
dreamstorms avatar
Jag har fått i uppdrag att byta ut ett inbyggt kopplingsur till utebelysningen då den gamla slutade fungera. Det förra kopplingsuret är redan borttaget så jag kan ej se exakt hur ledningarna var inkopplade. Jag har kopplat en del strömbrytare innan men inte av denna typen, så för att vara helt på den säkra sidan ber jag om hjälp här

Ledningarna är brun/blå/gröngul, och en manual med kopplingsschema hittas här.
Citera
2015-04-10, 15:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamstorm
Jag har fått i uppdrag att byta ut ett inbyggt kopplingsur till utebelysningen då den gamla slutade fungera. Det förra kopplingsuret är redan borttaget så jag kan ej se exakt hur ledningarna var inkopplade. Jag har kopplat en del strömbrytare innan men inte av denna typen, så för att vara helt på den säkra sidan ber jag om hjälp här

Ledningarna är brun/blå/gröngul, och en manual med kopplingsschema hittas här.

Brun på L.
Blå på N.
Gröngul ska du inte ansluta här.

Men du måste ha en ledning till - Mellan högra anslutningen märkt "Out" och utebelysningen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in