Varför går proppen när torktumlaren är avstängd?
Jag bytte rem i min torktumlare häromdagen. Kopplade in den (den går på samma uttag som tvättmaskinen, säkrad till 16 A). Sen körde jag först en tvätt. Efter det in i torktumlaren och den gick hur bra som helst.
Två dagar senare gjorde jag om samma procedur men plötsligt gick proppen. Bytte två gånger men proppen går direkt. Stängde av både tvättmaskin och tumlare - bytte propp igen och den gick direkt.
Kopplade sen ur tumlaren och körde endast tvättmaskinen. Det gick utan problem. Så det är alltså nåt fel med torktumlaren.
Men varför går proppen när tumlaren är inkopplad på elnätet men avstängd?
Det enda jag kan komma på som har ställt till det är om det har kommit vatten i kontakt med några eltåtar. En tumlare har ju några vattenslangar som ska leda bort kondensvatten. De slangarna var jag tvungen att lossa på så möjligheten finns ju att det har droppat restkondens nånstans. Tror ni det räcker i såfall att låta tumlaren stå i nån vecka för att det ska torka bort? Eller kan det vara nåt annat fel kanske?
Tumlaren är vägghängd och sitter på väggen i ett pyttelitet badrum. Det är ett rent helvete att få ner den när den väl sitter uppe eftersom jag måste demontera halva badrummet för att över huvud taget få ner den. Så det gör jag bara som sista lösning
Tumlaren har snurrat på i fyra år tidigare utan problem och den gick alltså i ett par timmar när jag kopplade in den efter reparationen.