Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Fasningen finns även i lamputtaget i det här fallet, så det är omöjligt att vrida.

Du ger dig dessutom på fel person när det gäller elkunsksp.

Hur men du med fel person, jag vet att mitt citat berörde två personer. tror folk fattar vad jag menar.

Hur som så vet jag vad jag talar om. då jag kopplat x antal kontakter. hur tänker du om du nu kan vrida kontakten så att nollan i lampan träffar ena fasen i taket och fasen i lampan träffa andra fasen i taket. Kommer lampan att lysa...... NEJ.
Citera
2016-12-25, 20:29
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Hur tänkte du nu?

Beroede på hur kontakten i taket är utformad så kan man vända kontakten i lampan och således få svart-blå, svart-svart. Då kommer inte lampan att lysa. Nu ser jag att han har en flat sida på kontakten vid lampan, så han måste kolla i uttaget i taket i vilket hål som kablarna går i och sedan koppla rätt i kontakten på lampan som motsvarar läget för den flata sidan.

Är det dock så att den flata sida inte spelar ngn roll, så brukar jag koppla in lamp kontakten med en blå på ena stiftet och svart på det andra, spelar ingen som helst roll vilka. och sedan se till att strömbrytaren är påslagen,sen är det bara att stoppa i kontakten och lyser det, ja grattis, lyser det inte så stoppa i kontakten så stiften har roterat ett hål. Eftersom han har två svarta så har troligtvis en kronbrytare och två st knappar till samma uttag, så då gäller det att rätt vippa är tillslagen.

Om du anser att min förklaring är extremt svår att förstå, så är det lite meningen, Kan du inte EL så ska du fan inte hålla på heller.

Ja jag är ganska hård mot dom som frågar såna här frågor pga av att det händer så mkt felkopplingar i landet att man blir mörkrädd.

Hmm... undrar vem som inte bör hålla med el?
Ser redan att du har fått lite snytingar, så jag ska inte strö ytterligare salt i såren på dig.
Citera
2016-12-25, 20:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hur men du med fel person, jag vet att mitt citat berörde två personer. tror folk fattar vad jag menar.

Hur som så vet jag vad jag talar om. då jag kopplat x antal kontakter. hur tänker du om du nu kan vrida kontakten så att nollan i lampan träffar ena fasen i taket och fasen i lampan träffa andra fasen i taket. Kommer lampan att lysa...... NEJ.

Men snälla du, titta och läs innan du kräker ur dig dumheter. Första bilden frågeställaren länkar till har en avfasning (klack), varför det inte går att vrida något någonstans. Ska det kunna vridas, så gäller det de gamla kronlamputtagen som är runda inuti, men så är ju inte fallet här.
Citera
2016-12-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Men snälla du, titta och läs innan du kräker ur dig dumheter. Första bilden frågeställaren länkar till har en avfasning (klack), varför det inte går att vrida något någonstans. Ska det kunna vridas, så gäller det de gamla kronlamputtagen som är runda inuti, men så är ju inte fallet här.

Jamen du läs vad fan jag skriver, jag hänvisade till avfasningen. finns lamputtag som är runda vilket jag menade i allmänhet, vilket jag även påpekade sen att jag formulerade mig kanske otydligt vilket jag såg nu.

Han måste se till att rätt ledare hamnar på rätt anslutning pga av avfasningen, inte bara koppla ledarna på valfritt stift.
Senast redigerad av Green Cargo 2016-12-25 kl. 20:38.
Citera
2016-12-25, 20:47
Medlem
Fredrik81s avatar
Tog bilder på transformatorn och led- spoten. Kanske är lättare och se om dom är kompatibla?

http://i.imgur.com/AEW1D5a.jpg
http://i.imgur.com/Nbc32hk.jpg
Citera
2016-12-25, 22:15
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Tog bilder på transformatorn och led- spoten. Kanske är lättare och se om dom är kompatibla?

En vanlig elektronisk halogentrafo för 12V lämnar i de flesta fall AC med en frekvens på något 100-tal kHz. Även den låga belastningen ställer till det, då dessa trafos brukar vilja ha minst 10..20VA i belastning.
De flesta 12VAC LED-ljuskällor (som din) vill ha normal nätfrekvens, så en gammal hederlig järnkärnetrafo funkar garanterat. Men jag har hört att det ska finnas elektroniska trafos för LED också.
Citera
2016-12-25, 22:18
Medlem
357.Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81

Om du ska koppla i LED måste du veta att det finns olika varianter och inkopplingsmöjligheter.
LED 12V DC står det ibland på vissa produkter. Ett ganska vanligt sätt att koppla LED tex trädgårdsbelysning
Kopplas då parallelt dvs att man ansluter plus mot plus drivs med sk konstantspänningstransformator, detta är det du har nu.

LED 350mA står det ibland på vid LED produkter. Vanligaste sättet att koppla tex armaturer, spotlights och liknande
Dessa ska drivas med konstantströmstransformator...
Andra förekommande lägen är tex 500mA, 700mA, 1400mA mfl. Vanligaste är 350mA och 700mA. Du har 450mA, vilket förekommer, du behöver alltså en konstantströmstrafo.
Senast redigerad av 357.Magnum 2016-12-25 kl. 22:24.
Citera
2016-12-25, 22:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
du behöver alltså en konstantströmstrafo.
Sitter i lampans sockel så någon separat drivare behövs inte.
http://www.schneordesign.com/Avi/led/led_fix1.htm
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-12-25 kl. 22:37.
Citera
2016-12-25, 23:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jamen du läs vad fan jag skriver, jag hänvisade till avfasningen. finns lamputtag som är runda vilket jag menade i allmänhet, vilket jag även påpekade sen att jag formulerade mig kanske otydligt vilket jag såg nu.

Han måste se till att rätt ledare hamnar på rätt anslutning pga av avfasningen, inte bara koppla ledarna på valfritt stift.
Ditt första svar på frågeställningen var i inlägget när du oprovocerat angrep WeAreMotorhead (som för övrigt bevisligen har långt mer kunskap om el än vad du var). I samma inlägg påstod du att man kan vända kontakten (redan här avslöjar du din okunskap då ingen i branschen använder lekmannaordet "kontakt"), vilket alltså redan i frågeställarens första länkade bild framgick att det inte gällde här.

Sedan avslöjar du verkligen din okunskap med meningen "Verkar som att det inte finns ngt jordstift i ngn av kontakterna". Att du ens funderar på att ett lampjorddons jordstift skulle kunna sitta på mer än ett ställe säger allt.

Jag kan ge dig det att du i båda fallen ovan svamlar vidare i inläggen och hamnar mer rätt, men att inte ta saker och ting rätt från början visar bara på osäkerhet och okunskap.

Du är även ute och cyklar när du påstår att frågeställaren (som du av någon obegriplig anledning kallar ts i en tråd från 2008) har den gamla typen av lamputtag. Det har frågeställaren inte. H*n har ett lamputtag som kom till för att det (som du varit inne på) var problem med att lampproppen gick att vrida. Detta lamputtag finns dock än idag för att användas vid komplettering av installationer utförda före 1994. Googla "lamputtag kron ojordat", så ser du.

Du har bevisligen viss elkunskap, men använd då adekvat vokabulär och korrekta uttryck och sluta svamla.
Citera
2016-12-26, 09:41
Medlem
Hej!
Jag har en fråga om en lampa i badrummet. När man klickar på strömbrytaren för att tända lampan så tänds den inte om inte strömbrytarknappen är helt intryckt eller hur man ska säga, man kan få trycka till den ovanligt mycket för att försäkra sig om att knappen åkt hela vägen liksom. Dessutom dör varje glödlampa jag sätter i ovanligt fort medan lampan till strömbrytaren bredvid håller dubbla tiden, normaltid alltså. Vad kan det vara? Får den för mycket ström till sig på något sätt och överdoserar på nåt sätt?
Citera
2016-12-26, 09:52
Medlem
Maharadjan

Utifrån din beskrivning så uppfattar jag det som att du har en strömställare med två vippor, en som styr lampan i taket och en som styr lampan ovanför spegeln.

En vippa på strömställaren ska inte gå trögt då har den oftast vid monteringen hamnat snett, är installationen av äldre typ så är troligtvis strömställaren utsliten. Bästa är att byta ut den helt mot en ny.

Kan även vara så att du har dålig kontakt på nollan i armaturen där glödlampan går sönder fortare.
Senast redigerad av Green Cargo 2016-12-26 kl. 09:57.
Citera
2016-12-26, 10:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Hej!
Jag har en fråga om en lampa i badrummet. När man klickar på strömbrytaren för att tända lampan så tänds den inte om inte strömbrytarknappen är helt intryckt eller hur man ska säga, man kan få trycka till den ovanligt mycket för att försäkra sig om att knappen åkt hela vägen liksom. Dessutom dör varje glödlampa jag sätter i ovanligt fort medan lampan till strömbrytaren bredvid håller dubbla tiden, normaltid alltså. Vad kan det vara? Får den för mycket ström till sig på något sätt och överdoserar på nåt sätt?

En ljuskälla kan inte få för mycket ström via en strömställare, det är fysiskt omöjligt.

Enda möjligheten att det skulle kunna ske är att du har fel spänning i anläggningen, antingen från leverantör eller via flytande neutral, men då hade det märkts på andra sätt, så det är inte fallet här.

I övrigt har du fått bra svar av Green Cargo ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in