Citat:
Ursprungligen postat av
Green Cargo
Jamen du läs vad fan jag skriver, jag hänvisade till avfasningen. finns lamputtag som är runda vilket jag menade i allmänhet, vilket jag även påpekade sen att jag formulerade mig kanske otydligt vilket jag såg nu.
Han måste se till att rätt ledare hamnar på rätt anslutning pga av avfasningen, inte bara koppla ledarna på valfritt stift.
Ditt första svar på frågeställningen var i inlägget när du oprovocerat angrep WeAreMotorhead (som för övrigt bevisligen har långt mer kunskap om el än vad du var). I samma inlägg påstod du att man kan vända kontakten (redan här avslöjar du din okunskap då ingen i branschen använder lekmannaordet "kontakt"), vilket alltså redan i frågeställarens första länkade bild framgick att det inte gällde här.
Sedan avslöjar du verkligen din okunskap med meningen "Verkar som att det inte finns ngt jordstift i ngn av kontakterna". Att du ens funderar på att ett lampjorddons jordstift skulle kunna sitta på mer än ett ställe säger allt.
Jag kan ge dig det att du i båda fallen ovan svamlar vidare i inläggen och hamnar mer rätt, men att inte ta saker och ting rätt från början visar bara på osäkerhet och okunskap.
Du är även ute och cyklar när du påstår att frågeställaren (som du av någon obegriplig anledning kallar ts i en tråd från 2008) har den gamla typen av lamputtag. Det har frågeställaren inte. H*n har ett lamputtag som kom till för att det (som du varit inne på) var problem med att lampproppen gick att vrida. Detta lamputtag finns dock än idag för att användas vid komplettering av installationer utförda före 1994. Googla "lamputtag kron ojordat", så ser du.
Du har bevisligen viss elkunskap, men använd då adekvat vokabulär och korrekta uttryck och sluta svamla.