Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-25, 19:19
Medlem
357.Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Ja, jord skall vara gul/grön, men eftersom det gissningsvis är en äldre installation före tiden med jordade uttag så är den 2:a svarta tråden tändtråd i en kronkoppling.
Mycket möjligt, tänkte jag inte på. Angående svart mot svart som du skrev i inlägget efter så spelar det ingen roll hur han kopplar så länge han inte använder jordstift.
Senast redigerad av 357.Magnum 2016-12-25 kl. 19:24.
Citera
2016-12-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Koppla blå mot blå och svart mot valfri svart.

Hur tänkte du nu?

Beroede på hur kontakten i taket är utformad så kan man vända kontakten i lampan och således få svart-blå, svart-svart. Då kommer inte lampan att lysa. Nu ser jag att han har en flat sida på kontakten vid lampan, så han måste kolla i uttaget i taket i vilket hål som kablarna går i och sedan koppla rätt i kontakten på lampan som motsvarar läget för den flata sidan.

Är det dock så att den flata sida inte spelar ngn roll, så brukar jag koppla in lamp kontakten med en blå på ena stiftet och svart på det andra, spelar ingen som helst roll vilka. och sedan se till att strömbrytaren är påslagen,sen är det bara att stoppa i kontakten och lyser det, ja grattis, lyser det inte så stoppa i kontakten så stiften har roterat ett hål. Eftersom han har två svarta så har troligtvis en kronbrytare och två st knappar till samma uttag, så då gäller det att rätt vippa är tillslagen.

Om du anser att min förklaring är extremt svår att förstå, så är det lite meningen, Kan du inte EL så ska du fan inte hålla på heller.

Ja jag är ganska hård mot dom som frågar såna här frågor pga av att det händer så mkt felkopplingar i landet att man blir mörkrädd.
Citera
2016-12-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Mycket möjligt, tänkte jag inte på. Angående svart mot svart som du skrev i inlägget efter så spelar det ingen roll hur han kopplar så länge han inte använder jordstift.
'
Verkar som att det inte finns ngt jordstift i ngn av kontakterna. en kontakt med jord har två hål och ett stift i taket (om vi snackar godkänt lamputtag). och lamp kontakten har två stift och ett hål.

Det ts har är gamla sorten dvs, förr hade man tre stift för att kunna tända en s.k kron lampa, som hade flera glödlampor, och man kunde på så vis tända ex två lampor eller ex 4 lampor. beroende på hur ljust man ville ha, därav kronbrytare med två tryckvippor.
Citera
2016-12-25, 19:57
Medlem
357.Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
'
Verkar som att det inte finns ngt jordstift i ngn av kontakterna. en kontakt med jord har två hål och ett stift i taket (om vi snackar godkänt lamputtag). och lamp kontakten har två stift och ett hål.

Det ts har är gamla sorten dvs, förr hade man tre stift för att kunna tända en s.k kron lampa, som hade flera glödlampor, och man kunde på så vis tända ex två lampor eller ex 4 lampor. beroende på hur ljust man ville ha, därav kronbrytare med två tryckvippor.
Okej, interessant! Hur skiljer man en jordad lampprop från en sådan som du pratar om då? De är ju utformade på samma sätt? Jordsymbol saknas ju ibland även på nyare honor och hanar.. För övrigt så borde ts ringa en elektriker och låta han slå upp ett riktigt lamputtag istället.
Citera
2016-12-25, 20:01
Medlem
Citat:
Okej, interessant! Hur skiljer man en jordad lampprop från en sådan som du pratar om då? De är ju utformade på samma sätt? Jordsymbol saknas ju ibland även på nyare honor och hanar.. För övrigt så borde ts ringa en elektriker och låta han slå upp ett riktigt lamputtag istället.

Jag skrev ju det.

Jordad https://www.kjell.com/se/sortiment/e...FenUcgodcQAN3Q

jordat lamputag https://www.kjell.com/se/sortiment/e...FYr4cgodte0NPg

stiftet är jord.

Ja håller med att han bör ta dit en som kan, en icke elektriker får sätta upp lamputtag, i det här fallet blir det dock lite speciellt, då man måste koppla rätt, samt ta rätt uttag.
Senast redigerad av Green Cargo 2016-12-25 kl. 20:05.
Citera
2016-12-25, 20:03
Medlem
357.Magnums avatar
Citat:
Jag skrev ju det.

Jordad https://www.kjell.com/se/sortiment/e...FenUcgodcQAN3Q

jordat lamputag https://www.kjell.com/se/sortiment/e...FYr4cgodte0NPg

stiftet är jord.
Ja just det, tänkte bakvänt, att stiftet sitter på proppen och inte i uttaget, i sånt fall så hade de ju i princip varit identiska.
Citera
2016-12-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ja just det, tänkte bakvänt, att stiftet sitter på proppen och inte i uttaget, i sånt fall så hade de ju i princip varit identiska.

Tur är väl det för annars hade vi haft 230V på stiften i taket:P

Finns de som kopplat hane stickpropp i båda ändar på skarvsladd med så jag är inte direkt förvånad om nån skulle ta fel och sätta upp i taket.
Citera
2016-12-25, 20:12
Medlem
För att spä vidare med mera kuriosa angående kronbrytare, så kör man inte med två tändningar på samma lampa idag eftersom i princip allt ska vara jordat, kronbrytare sätter man främst upp om man ex vill tända en taklampa och en fönsterlampa.
Citera
2016-12-25, 20:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Du talar inte rätt språk så inte jättelätt att svara så att du förstår, men ja din installation är felaktig, en av de svarta kablarna som går till lamputtaget, inte "dosan" som du kallade det, är jord, och skall enligt lag vara gulgrön. I lampan (från ljuskällan till lampproppen) så ska den bruna och blåa sitta i de undre två hålen (de två undre piggarna) och den övre piggen är ett jordstift, det hålet skall lämnas tomt. ( vertikalt streck över 3 vågräta symboliserar jord och den symbolen kan sitta vid det övre hålet ). Uppe i kopplingsdosan som du inte öppnade på bilderna så förutsätter jag att det är rättkopplat. Om inte så visar det sig. Amatörer ska förövrigt inte pula med el, det slutar bara illa. Ring en elektriker i fortsättningen. Slå av hubuvudbrytaren eller dedikerad gruppsäkring när du kopplar lampan så du inte får en kyss till, använd pannlampa!

Du har fel! Det är inget felaktigt i installationen. Det finns ingen jord där, det ser man på lamputtaget, men det där är en installation utförd före 1994 och då var det ojordat i vanliga bostadsrum. Dessutom syns det tydligt att det är ett lamputtag med krontändning.

Som sagts ovan ska det kopplas på blå och valfri svart.
Citera
2016-12-25, 20:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Angående infällda takspottar. I huset satt det tackspottar av modell med 2st pinnar (ej sådana med huvuden på som man vrider, utan av modell med 2st spröt man bara trycker på plats) halogen. Bytte dessa till led men ljuset fladdrar lite, dvs inte konstant.

En av spottarna fungerar ej. Hade ner transformatorn. Kopplade ur den och möte så det var ström på den inkommande kabeln. Det var det. Kopplade transformatorn till ett vägguttag, detta funkade ändå inte. Alltså borde väl transformatorn vara trasig?

Tack på förhand!

Tackspottar? Pinnar? Huvuden? Spröt?

Trafo och LED lär inte vara kompatibla.
Citera
2016-12-25, 20:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hur tänkte du nu?

Beroede på hur kontakten i taket är utformad så kan man vända kontakten i lampan och således få svart-blå, svart-svart. Då kommer inte lampan att lysa. Nu ser jag att han har en flat sida på kontakten vid lampan, så han måste kolla i uttaget i taket i vilket hål som kablarna går i och sedan koppla rätt i kontakten på lampan som motsvarar läget för den flata sidan.

Är det dock så att den flata sida inte spelar ngn roll, så brukar jag koppla in lamp kontakten med en blå på ena stiftet och svart på det andra, spelar ingen som helst roll vilka. och sedan se till att strömbrytaren är påslagen,sen är det bara att stoppa i kontakten och lyser det, ja grattis, lyser det inte så stoppa i kontakten så stiften har roterat ett hål. Eftersom han har två svarta så har troligtvis en kronbrytare och två st knappar till samma uttag, så då gäller det att rätt vippa är tillslagen.

Om du anser att min förklaring är extremt svår att förstå, så är det lite meningen, Kan du inte EL så ska du fan inte hålla på heller.

Ja jag är ganska hård mot dom som frågar såna här frågor pga av att det händer så mkt felkopplingar i landet att man blir mörkrädd.

Fasningen finns även i lamputtaget i det här fallet, så det är omöjligt att vrida.

Du ger dig dessutom på fel person när det gäller elkunsksp.
Citera
2016-12-25, 20:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
För att spä vidare med mera kuriosa angående kronbrytare, så kör man inte med två tändningar på samma lampa idag eftersom i princip allt ska vara jordat, kronbrytare sätter man främst upp om man ex vill tända en taklampa och en fönsterlampa.

Det har ju inte med saken att göra, men krontändningen försvann i och med dimmerns intåg, det hade inget med jordning av installationer 1994 att göra. En krontändning var en äldre form av dimmring i två analoga steg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in