2008-07-10, 21:22
Medlem
HildegardKrabbas avatar
Jag såg det på tv-nyheterna för någon vecka sedan, och för en person som har pengar (visserligen inte mer än några tusenlappar) över som bara dräller så verkar det vara en klockren idé.
Sajten låg nere för "maintenance" nu, så min förväntade fördjupning i ämnet fick vänta ett slag, men av det lilla jag hört och läst är det intressant både för min ekonomi och som fenomen!

MYC4 är en plats där man kan låna ut mindre summor pengar till enskilda entrepenörer i utvecklingsländer (jag tror de bara satsar på Afrika just nu), till en ränta som man själv sätter. Entrepenören kan sedan själv välja vem/vilka han vill låna pengar av. När jag var inne på sajten en sväng för en vecka sedan låg räntan ofta runt 10%. Tydligen är räntorna entrepenörerna kan vänta sig i sina hemländer svindlande mycket högre.

I tv-intervjun sa en person bakom projektet att endast ett av 1600 företag inte betalat tillbaka pengarna som avtalat. Så det verkar med andra ord inte vara särskilt riskfyllt.

Mycket pengar utan risk (vet inte hur snabbt dock), och så känns det ju alltid rätt att kunna stödja lite entrepenörer och konkurrera ut ockerräntor!

Jaja... är det någon som hört något om detta, eller har erfarenhet av liknande investeringar?
Citera
2008-10-01, 20:16
Medlem
Hej!

Såg reportaget idag på tv4-nyheterna, har varit långivare på Loanland ett tag nu, och ska nog testa detta istället, om det är så liten risk så. Är det ju inte på Loanland direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av HildegardKrabba
Jag såg det på tv-nyheterna för någon vecka sedan, och för en person som har pengar (visserligen inte mer än några tusenlappar) över som bara dräller så verkar det vara en klockren idé.
Sajten låg nere för "maintenance" nu, så min förväntade fördjupning i ämnet fick vänta ett slag, men av det lilla jag hört och läst är det intressant både för min ekonomi och som fenomen!

MYC4 är en plats där man kan låna ut mindre summor pengar till enskilda entrepenörer i utvecklingsländer (jag tror de bara satsar på Afrika just nu), till en ränta som man själv sätter. Entrepenören kan sedan själv välja vem/vilka han vill låna pengar av. När jag var inne på sajten en sväng för en vecka sedan låg räntan ofta runt 10%. Tydligen är räntorna entrepenörerna kan vänta sig i sina hemländer svindlande mycket högre.

I tv-intervjun sa en person bakom projektet att endast ett av 1600 företag inte betalat tillbaka pengarna som avtalat. Så det verkar med andra ord inte vara särskilt riskfyllt.

Mycket pengar utan risk (vet inte hur snabbt dock), och så känns det ju alltid rätt att kunna stödja lite entrepenörer och konkurrera ut ockerräntor!

Jaja... är det någon som hört något om detta, eller har erfarenhet av liknande investeringar?
Citera
2008-10-01, 20:21
Medlem
cokemans avatar
Detta verkar intressant, är det nån som vet om det är en seriös sida?
Eller är det nån form av bluff?
Har för mig att jag hört om detta innan, men det låter ju rätt bra.
Citera
2008-10-06, 22:06
Medlem
En likande sida är kiva.org, men där verkar man inte kunna tjäna något på det, verker mer vara bistånd med lån som verktyg.

Men helt klart verkar båda sidorna vara väldigt intressant som alternativ till att skänka pengar till olika biståndsprojekt och om man dessutom kan tjäna pengar på MyC4 så är detriktigt intressant.
Citera
2008-11-25, 23:57
Medlem
MyC4

Jag har just nu c:a 700Euro utlånade till en snittränta på 12%.
Grymt projekt, och nej, ingen bluff. Gå in på deras hemsida (.com) och läs. Bla.a. pris från Microsoft och stött av Danska staten. Artiklar i bland annat E24, The Times etc. Man kan investera så lite som 5 euro i varje företag, bästa initiativet!
Citera
2008-11-26, 11:01
Medlem
det finns en dokumänter om detta på sr.se, kakbelåning kallar dem det och det är nog inget man tjänar pengar på utan du hjälper en person och får tillbaka pengarna efter ett år, se det som en god gärning och att du hjälper utvecklingsländerna.
Citera
2008-11-26, 14:30
Medlem
krimms avatar
Verkar ju som en jävligt bra idé faktiskt. 1,12 vinst på ett år, eller om man lånar till två som betalar tillbaka inom 6 månader, 1,12^2=1,2544 på ett år. Det här ska jag definitivt kolla in mera.

EDIT: Hm, var en avgift på 3,75% för ickedanska kreditkort.
Senast redigerad av krimm 2008-11-26 kl. 14:38.
Citera
2008-11-27, 22:16
Medlem
detta verkar väldigt intressant..

någon mer som har erfarenheter av det här?
Citera
2009-10-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eckelbarn
detta verkar väldigt intressant..

någon mer som har erfarenheter av det här?

Väcker denna tråden igen i förhopping av att någon har testat o skaffat sig en uppfattning av hur det hela fungerar? hur stora är riskerna?

verkade som om myc4 tog ut en avgift på att förmedla lånen också.
Citera
2009-11-26, 22:18
Medlem
zomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramelet
Väcker denna tråden igen i förhopping av att någon har testat o skaffat sig en uppfattning av hur det hela fungerar? hur stora är riskerna?

verkade som om myc4 tog ut en avgift på att förmedla lånen också.

Jag har lite på MYC4 mer av att jag tycker det är bättre att ge entreprenörer i Afrika en möjlig finansiering än att skänka pengar till korrupta regeringar.

Kan tala om att det inte är någon "affär" precis. Höga räntor, men default risken är ju extrem. Dessutom har det blivit lite av en skandal när en av deras lånförmedlare i Kenya verkar kört någon typ av pyrimdliknade verksamhet och alla investerare hos just den leverantören verkar stekta. Sätter ni in pengar skall de ses som ren välgörenhet och inget annat
Citera
2014-07-04, 00:09
Medlem
Fungerar riktigt bra. Jag tjänar pengar på detta. mycket av vinsten äts upp av växelkursen som går upp och ner då lånen betalas tillbaka i lokal valuta. Och så betalas det såklart skatt på det ochså. Men skatten ska man kunna kvitta mot skatten här i Sverige om det skulle kännas värt. Mitt "net result" vad jag har tjänat helt enkelt är just nu 7,51 euro. Om ni har tänkt börja läs på om det först och kör sen igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in