Dels hade man inte så många kanaler då som idag, iaf inte dom flesta. Och sedan var det liksom ingen kanal som konkurrerade med Rederiet eller Tre Kronor heller. Det var på så sätt deras tider.
Vidare så var iaf dom första åren av serien även en tid när det i många/de flesta familjer bara fanns en tv och då blev det lätt Rederiet även för ungdomarna.
Jag kan på många sätt sakna denna "lägerelds"-tid för tv.
Nog hade många tillgång till mycket kanaler även på 90-talet. Mest folk i villa utan parabol som hade det magert.
Dock var det ju såklart så att linjär-TV var det som gällde.. Internet var i sin barndom.
Nog hade många tillgång till mycket kanaler även på 90-talet. Mest folk i villa utan parabol som hade det magert.
Dock var det ju såklart så att linjär-TV var det som gällde.. Internet var i sin barndom.
Jo det fanns folk som hade fler kanaler men dessa var inte direkt i majoritet och det fanns trots allt färre kanaler då än nu ändå, även bortsett från internet.
Jag kan som sagt sakna "läger-elds"-tv. Programmen "alla" tittade på och samlades kring.
Jag har börjat se om Rederiet. När det begav sig kollade jag kanske runt 1997-1999 där någonstans. Nu har jag börjat från allra första början och är färdig med säsong 1. Det är en sak jag undrar över. Precis innan Reidars fru Elinor ska hoppa i havet från Freja har en märklig konversation ute på däck med Björn, intendenten (tror jag) och som jag inte förstår. Kände de varandra på något sätt? Någon som vet?
För övrigt visste jag inte att Uno var en skumrasktyp i början och jag har betydligt större sympati för Tony än jag hade på 90-talet.
Jag har börjat se om Rederiet. När det begav sig kollade jag kanske runt 1997-1999 där någonstans. Nu har jag börjat från allra första början och är färdig med säsong 1. Det är en sak jag undrar över. Precis innan Reidars fru Elinor ska hoppa i havet från Freja har en märklig konversation ute på däck med Björn, intendenten (tror jag) och som jag inte förstår. Kände de varandra på något sätt? Någon som vet?
För övrigt visste jag inte att Uno var en skumrasktyp i början och jag har betydligt större sympati för Tony än jag hade på 90-talet.
Reidar och Kalle (Björns pappa) drev rederiet tillsammans tidigare och Ellinor kände därigenom Björn.
Björns far var Reidars bäste vän och högra hand ca 25 år tidigare. Han omnämns nog redan i säsong 2.
Nähä? Är det sant...undrar vart den ligger? När Gustav hjälpt (eller åtminstone tror att han har) Barbro med övergången till andra sidan, så ringer han ju polisen och uppger en adress. Dock en fiktiv sådan.
Hur vet du detta? Finns många små röda stugor i Sverige tänker jag...
Det är samma bakgrund runt om, garanterat samma stuga. Ekstaviksvägen 10 säger Gustav i Rederiet att adressen är.. Men den stämmer inte i verkligheten.
Det är samma bakgrund runt om, garanterat samma stuga. Ekstaviksvägen 10 säger Gustav i Rederiet att adressen är.. Men den stämmer inte i verkligheten.
Stämmer säkert....nej precis, det är ju en fiktiv adress! Jaja, vem vet?
Jag forstår mig inte helt på Viggo , beter sig som ett svin mot dom flesta brudarna fast inte mot Elin
Det var ett tag sedan jag var och kollade på avsnitten när Viggo var med. Men om jag gissar:
Elin till skillnad från alla andra, så kritiserade hon inte Viggo eller sa någonting som hon misstänker p.g.a vad andra har sagt. Vad jag minns, så provocerade Viggo samtliga personer som la sig i hans ''skit''. Det tyckte han inte om och så fort man gjorde det, så kom man på hans fiendes sida och det tog aldrig slut. Han fortsatte med sina provokationer och man kritiserade och sa emot och då dök det bara upp nya sätt att provocera. Medan Elin kritiserade aldrig honom för någonting. Hon sa dessutom vid ett tillfälle: ''Jag tror på vad jag ser, inte vad jag hör''. När Viggo sa något stil med: ''Alla hatar mig, förutom du''.
Jag måste också säga att jag är kritisk emot att man säger att Viggo var en psykopat. Det var han inte. Han nämnde vid ett tillfälle att han var ett s.k maskrosbarn. Med andra ord har Viggo haft en tuff bakgrund som gjort honom att han ständigt taggarna utåt och svårigheter att lita på andra och så fort någon kritiserar, så måste han gå i affekt. Det är liksom: ''Antingen skall jag bli överkörd eller så skall jag vara den som kör över andra''. Det finns inget mittemellan. Just för att han har sin erfarenhet om att bli överkörd. Förmodligen rejält överkörd vart han nog. Om jag minns rätt, så skall man kunna se olika pusselbitar av hur Viggo haft det på ett ungefär i hans bakgrund. Så psykopat är han inte. Intressant med att man skall se dessa små pusselbitar, med tanken på att han gillade pussel. Observera: Detta är bara min analys.
En annan grej om ''psykopat'' grejen. Är att Viggo räddade en person som Elin ville att han skulle rädda. Det skulle aldrig en psykopat göra, speciellt om det handlar om att riskera ens egna liv. Viggo gjorde detta, för att han älskade Elin och brydde sig om honom. Kanske var Elin den absoluta första människan han litade på?
Det är också en fin klassisk musik som spelas när scenerna Beatrice och Reidar pratar med varandra i sin lägenhet. Även detsamma klassisk musik spelas i scenerna hos Eva Remmers kontor. Vad heter den klassiska musiken?
Det borde finnas musiklista om vilka låtar som spelas.
Tack på förhand!
Senast redigerad av Komvux.Student 2021-03-15 kl. 20:38.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!