Jag gjorde just "ett test" på
http://www.politicalcompass.org/ och sidan placerade mig som tydlig libertarian (med auktoritarism som motpol) och med en liten vägning åt vänster över en skala som i princip handlar om synsätt vad beträffar ekonomisk styrning. I mitt fall antar jag att resultatet, om man tycker att det går att dra några slutsatser, vad beträffar vänster-placeringen handlar om att jag tycker att det i någon mån bör finnas en stat som inte bara syftar till att garantera individers frihet men som också reglerar gemensamma tillgångar så att ingen... blir utan? förenjlat uttryckt.
men jaja, frågan; hur relevant tycker ni att det är att prata om vänster och höger nowadays, när man diskuterar sin politiska hållning? är "vänsterlibertarian" en benämning som går att acceptera och signalerar den benämningen en tydlig bild av hur personen förhåller sig till klassiska frågor som de om statens roll i samhället, den fria marknaden, fri rörlighet eller abort-frågan, till exempel?
eller borde jag i stället ge mig på en lång föreläsning om var jag står i respektive fråga varje gång någon frågar hur jag står politiskt?
keh?