2008-07-24, 22:09
Citat:
Ursprungligen postat av medlemslista
Dåligt förslag. Varför ska föräldrar straffas när deras barn begår brott? Om en individ begår ett brott så är det väl individen som ska straffas och inte någon annan? Jag vill inte ta ansvar för vad andra gör. Jag tar ansvar för vad jag gör
Om en 13-åring begår en våldtäkt, misshandel eller utför skadegörelse etc så bör denne få samma straff som en vuxen individ skulle fått. "Straffrabatt" för unga är patetiskt. Straffet för en brottsling ska vara oberoende av brottslingens ålder
Dessutom kan ditt förslag få en ovälkommen konsekvens. Det är inte helt ovanligt att tonåringar blir riktigt osams med sina föräldrar. Vissa tonåringar hamnar i djupa konflikter. Tonåringen kan då, med ditt förslag, "straffa" sina föräldrar och begå ett brott för att föräldrana ska åka dit. Inte en helt lyckad konsekvens
Om en 13-åring begår en våldtäkt, misshandel eller utför skadegörelse etc så bör denne få samma straff som en vuxen individ skulle fått. "Straffrabatt" för unga är patetiskt. Straffet för en brottsling ska vara oberoende av brottslingens ålder
Dessutom kan ditt förslag få en ovälkommen konsekvens. Det är inte helt ovanligt att tonåringar blir riktigt osams med sina föräldrar. Vissa tonåringar hamnar i djupa konflikter. Tonåringen kan då, med ditt förslag, "straffa" sina föräldrar och begå ett brott för att föräldrana ska åka dit. Inte en helt lyckad konsekvens
Tycker nog att det SKA ligga i föräldrarnas intresse att uppfostran är sådan att barnet inte gör något brottsligt.
Detta är inte alls självklart för alla, kolla romerna, de små går de vuxnas ärenden.(egen erfarenhet, har jobbat på en mack)
Samma att barnet inte har en sådan "moral" att föräldrarna inte "sätts dit".
Som förälder växer ditt ansvar extra, om du märker att din uppfostran sätter även dig själv i klistret!
Gissa om du kommer att be om hjälp eller helst lösa dina egna knutar om du märker att det barkar åt skogen för din avkomma. Du åker ju med på den resan....
Har ditt barn en störning gällande rätt och fel, då kommer den upp till ytan redan innan lärarna berättar för föräldrarna(det föräldrarna iofs redan vet..)
Kostnaderna kommer antagligen sjunka rejält gällande sociala insatser.
Helt klart, föräldrarna ANSVARAR för sina barn, inte som nu samhället.
Jättebra tänk! Bra tråd.