Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nej, det tycker jag inte. Däremot borde föräldrar få fullt straffansvar för allt deras små ögonstenar har för sig tills dessa blir myndiga...
Det kan jag hålla med om men också att samhället bör ha ett allmänt fostrande gensvar till vad som är goda värderingar. Jag är ofta exempelvis på Åland och jag tycker det fungerar ytterst väl. Slödder och patrask är hårt hållna. Man ser dessa bara dessa i ordnade former. Det är tydligen så, enligt vad jag har hört, att man plockar bort element som stör den allmänna ordningen. Böter för fortkörning och annat är inkomstrelaterat, så det är individuella straff som ges. De på Åland verkar ha genomtänkta reprimander för de som inte sköter sig, så att allmänheten får det stora utrymmet beträffande trivsel och kvalite. Det är inte så mycket snack utan det är handling som talar om vad skåpet skall stå.
I Sverige får pöbeln slå sönder halva Stockholm utan att någon höjer ögonbryna och om det är så att någon Polis tar i med "hårdhanskarna" när någon saboterar tex någons bil. Ja då är det "polisbrutalitet" med mera direkt som fyller löpsedlarna(inte att man slog sönder halva stockholm). Det känns som det är media som styr samhället. Ju mer elände de kan publicera desto mer tjänar dem och därmed är "media" inte särskilt intresserad av någon ordning...ur något perspektiv förutom deras egna förståss.
Ja, staten ska ta sitt ansvar så fort någon hamnar snett med tydliga riktlinjer samt med ett bagage instrument för att verkställa att så också sker.