• 1
  • 2
2008-07-22, 14:23
Medlem
I mitt jobb ser jag hur ungdomar driver omkring på stan mitt i natten. Många gånger är det personer under 18 år och ibland även omyndiga personer (15 år). Det är fylla, bråk, skadegörelse och brott. Problemet är särskillt stort nu på sommaren.

Jag var väl själv ingen ängel i den åldern men man hade fortfarande tider att följa. Man kunde ju glömma att vara ute på natten när man var 14 år. Nu för tiden verkar ju många föräldrar inte bry sig om deras 14-åriga dotter eller son springer omkring på stan kl 03.00 en onsdag-natt. Det verkar vara normalt betende.

Om nu föräldrarna inte bryr sig borde då staten/polisen göra det?

I USA är det ju vanligt med så kallade "Curfews", dvs utegångsförbud för personer under 18 år efter ett visst klockslag. På många ställen i USA är det alltså olagligt att som 16-åring vara ute efter t ex kl 22.00. Givetvis är det tillåtet att gå raka vägen hem under utegångsförbudet om du har varit och tränat eller varit hos en kompis. Liknande lagar finns även i UK, Island.

Vad tror ni? Ska staten gå in och bestämma att omyndiga personer inte får vara ute på natten om inte föräldrarna tar sitt ansvar?
Citera
2008-07-22, 14:27
Medlem
ChristianXs avatar
Nej, det tycker jag inte. Däremot borde föräldrar få fullt straffansvar för allt deras små ögonstenar har för sig tills dessa blir myndiga...
Citera
2008-07-22, 14:28
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nej, det tycker jag inte. Däremot borde föräldrar få fullt straffansvar för allt deras små ögonstenar har för sig tills dessa blir myndiga...

Den klart bästa lösningen.
Citera
2008-07-22, 14:32
Medlem
randomheros avatar
Håller med christianX.
Lagar som begränsar människors frihet kommer sällan att sluta bra.
Citera
2008-07-22, 14:38
Medlem
Citat:

Det kan jag hålla med om men också att samhället bör ha ett allmänt fostrande gensvar till vad som är goda värderingar. Jag är ofta exempelvis på Åland och jag tycker det fungerar ytterst väl. Slödder och patrask är hårt hållna. Man ser dessa bara dessa i ordnade former. Det är tydligen så, enligt vad jag har hört, att man plockar bort element som stör den allmänna ordningen. Böter för fortkörning och annat är inkomstrelaterat, så det är individuella straff som ges. De på Åland verkar ha genomtänkta reprimander för de som inte sköter sig, så att allmänheten får det stora utrymmet beträffande trivsel och kvalite. Det är inte så mycket snack utan det är handling som talar om vad skåpet skall stå.

I Sverige får pöbeln slå sönder halva Stockholm utan att någon höjer ögonbryna och om det är så att någon Polis tar i med "hårdhanskarna" när någon saboterar tex någons bil. Ja då är det "polisbrutalitet" med mera direkt som fyller löpsedlarna(inte att man slog sönder halva stockholm). Det känns som det är media som styr samhället. Ju mer elände de kan publicera desto mer tjänar dem och därmed är "media" inte särskilt intresserad av någon ordning...ur något perspektiv förutom deras egna förståss.

Ja, staten ska ta sitt ansvar så fort någon hamnar snett med tydliga riktlinjer samt med ett bagage instrument för att verkställa att så också sker.
Citera
2008-07-22, 14:42
Medlem
randomheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jegdl

I Sverige får pöbeln slå sönder halva Stockholm utan att någon höjer ögonbryna och om det är så att någon Polis tar i med "hårdhanskarna" när någon saboterar tex någons bil. Ja då är det "polisbrutalitet" med mera direkt som fyller löpsedlarna(inte att man slog sönder halva stockholm). Det känns som det är media som styr samhället. Ju mer elände de kan publicera desto mer tjänar dem och därmed är "media" inte särskilt intresserad av någon ordning...ur något perspektiv förutom deras egna förståss.

Det är ju rent ut sagt tragiskt att det skall vara så.
Citera
2008-07-22, 14:45
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
Instämmer. Dock så tycker jag att "straffmyndighetsåldern" så att säga gott hade kunnat sänkas till 16 år. Svårt för föräldrar att ta ansvar för en oredlig 17-åring, tråkigt då om dom tvingas ta konsekvenserna för det också, om dom nu verkligen försökt.
Citera
2008-07-22, 14:56
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeec
Instämmer. Dock så tycker jag att "straffmyndighetsåldern" så att säga gott hade kunnat sänkas till 16 år. Svårt för föräldrar att ta ansvar för en oredlig 17-åring, tråkigt då om dom tvingas ta konsekvenserna för det också, om dom nu verkligen försökt.
Det går ju åt båda hållen. Det kanske inte är lika roligt att ställa till med bus om ens föräldrar/vårdnadshavare åker dit för det. I synnerhet inte inom vissa "problemkulturer" där familjen betyder ganska mycket.

Det viktiga är att någon alltid skall ta ansvaret, det kan aldrig "samhället" göra.
Citera
2008-07-22, 15:01
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
Det går ju åt båda hållen. Det kanske inte är lika roligt att ställa till med bus om ens föräldrar/vårdnadshavare åker dit för det. I synnerhet inte inom vissa "problemkulturer" där familjen betyder ganska mycket.

Det viktiga är att någon alltid skall ta ansvaret, det kan aldrig "samhället" göra.
Absolut, jag menade bara att föräldrarna ska ha ansvaret till 18 års ålder känns lite väl. Bättre att ungarna får ta skiten för sina handlingar tidigare så dom fattar.
Citera
2008-07-22, 15:01
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:

Vad jag förstår så finns lagarna redan; att vårdnadshavare är ansvariga. Det verkar dock sällan drivas.
Citera
2008-07-22, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Vad jag förstår så finns lagarna redan; att vårdnadshavare är ansvariga. Det verkar dock sällan drivas.

Nej, det är ett konstant problem i Sverige, att ingen vågar tillämpa lagstiftningen så att den får avsedd verkan.
Citera
2008-07-22, 15:09
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jo, så har jag förstått det också, men det där ansvaet betyder ju inte så mycket egentligen. Det hade ju troligen varit effektivare att överföra även straffen till vårdnadshavaren. Är man under 15 så åker en vårdnadshavare på hela straffet, och är förövaren mellan 15 och 18 och får strafflindring så åker vårdnadshavaren på den överskjutande delen. Enkelt och troligen effektivt.

Idag så används ju 14-åringar som "verktyg" för att göra inbrott i bilar och annat jävelskap bara för att det inte händer ett dugg när de åker dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in