2008-07-25, 12:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Nej...

Citat:
Ursprungligen postat av gr0g
Strix, det är inget fel i att använda droger bara för att du tycker det.

...inte för att jag tycker det utan för att det är fel. Förklara gärna på vilket ända sätt det skulle vara rätt att använda droger.
Citera
2008-07-25, 12:54
Medlem
gr0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Visa gärna exempel på drogmissbrukare som har klarat sig undan konsekvenserna av sitt drogmissbruk?

http://www.celebstoner.com/celebston...ebstoners.html

Varsågod!
Citera
2008-07-25, 12:54
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Det du pratar om är olyckshändelser. Jag kör medvetet för fort hela tiden (förutom vid hastighetskameror) och har aldrig råkat ut för en olycka.

Visa gärna exempel på drogmissbrukare som har klarat sig undan konsekvenserna av sitt drogmissbruk?

Det handlar om att medvetet ta risker, oavsett om det gäller off-pist, fortkörning eller droganvändning och det ska inte bedömas olika bara för att det sistnämnda är mer moraliskt förkastligt (enigt gängse samhällsnormer) än de två första.
Citera
2008-07-25, 12:58
Medlem
gr0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...inte för att jag tycker det utan för att det är fel. Förklara gärna på vilket ända sätt det skulle vara rätt att använda droger.

Det varierar såklart från person till person, och drog för drog. Nu är det du som vill förbjuda något, så det är upp till dig att påvisa hur mitt droganvändande går ut över dig. Jag jobbar, betalar skatt och gör ingen av de där tokiga knarkgrejerna du fick lära dig i skolan (misshandlar folk, stjäl, lurar in vita kvinnor i missbruk etc.).
Citera
2008-07-25, 13:54
Medlem
Revoluçãos avatar
Tull och polis ska få utökade resurser, nationella upplysningskampanjer om narkotikans skadeverkningar ska hållas, missbrukare ska tvångsbehandlas, straffsatserna för narkotikarelaterade brott ska skärpas, internationella sammarbeten ska upprättas och nu höjer många rösten för att narkomanerna ska erbjudas rena och fräscha kanyler.

Det svenska samhället har sedan decennier tillbaka i tiden satsat åtskilliga miljarder på bekämpningen av narkotikan samt lindring av dess negativa följder. Trots alla dessa "tappra" försök så har narkotikabruket ökat och konsekvenserna av det har förvärrats. När ska man inse att man inte kan segra i kriget mot narkotikan? Den kamp man för är lönlös och leder inte till något annat än lidande för alla inblandade parter. Vill folket knarka så knarkar folket.

Vad samhället istället bör göra är att söka lokalisera och identifiera och slutligen åtgärda orsaken till att tiotusentals svenskar väljer att bruka narkotika. Det hade varit den bästa lösningen för oss alla, såväl för narkomanerna som för oss övriga.

I ett friskt och välmående samhälle så ska ingen behöva bruka sinnesförändrande preparat för att känna sig tillfreds!
Citera
2008-07-25, 13:55
Medlem
Apspektakels avatar
Ser inget egentligt fel i det här.
Idioter som inte kan ta hand om sig själva kommer alltid att finnas.
Det bästa man kan göra är väl att minska dom negativa effekterna en aning, i detta fall genom att göra vad man kan för att minska spridningen av sjukdomar.

Knarkare är inte som vanligt folk, en sprutnarkoman tänker inte på sådana saker som jobb, kärlek, framgång etc etc. Nej det handlar enbart om hur nästa fix skall införskaffas. Ganska så mentalt simpel situation...

Detta sagt så är det enda som hade hjälpt för att få bort denna sortens folk för gott från våra gator hade varit att skjuta dom på plats, men det är inget man gör i ett civiliserat land.
Citera
2008-07-25, 14:57
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Erfarenhet från andra städer visar att detta är helt idiotiskt.

Spridning av HIV och annat skit minskar inte. Pundarnas beetende är inte som hos en vettig knarkfri människa. Teori och handling har i detta ämne visat sig vara två helt skilda saker.

Det slösar bara skattepengar som sanktionerar knarkintag.

I Malmö har vi inte haft ett enda HIVfall bland sprutmissbrukare på 7 år! Det inte bara fungerar - det fungerar bra. Har du ångrat dig nu?
Citera
2008-07-25, 14:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Tvärtom...

Citat:
Ursprungligen postat av gr0g
Det varierar såklart från person till person, och drog för drog. Nu är det du som vill förbjuda något, så det är upp till dig att påvisa hur mitt droganvändande går ut över dig. Jag jobbar, betalar skatt och gör ingen av de där tokiga knarkgrejerna du fick lära dig i skolan (misshandlar folk, stjäl, lurar in vita kvinnor i missbruk etc.).

...är det Du som vill avkriminalisera droger. Jag vill bara bevara, och kanske förstärka, rådande normer. Droganvändning har två sidor; den moraliska och den samhällsmässiga. Moraliskt är det fel att genom droger försätta sig i sådana tillstånd att man tappar kontrollen, får en förvrängd verklighetsbild etc. Samhällsmässigt finns inga fördelar utan bara nackdelar. Ingen drogliberal framställer någonsin vad de samhällsmässiga fördelarna med droger skulle vara, utan skriker bara om att "jag får göra vad jag vill med min kropp" ungefär som på det där infantila sättet småbarn skriker "du bestämmer inte över mig". Men precis som föräldern bestämmer över barnen, måste staten bestämma vad medborgarna skall få gör eller inte. Som Edmund Burke sade: "ta tillvara Era intressen mot Era åsikter".
Citera
2008-07-25, 15:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Det finns...

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
I Malmö har vi inte haft ett enda HIVfall bland sprutmissbrukare på 7 år! Det inte bara fungerar - det fungerar bra. Har du ångrat dig nu?

...andra metoder som också fungerar. Är Du för dem också?
Citera
2008-07-25, 15:06
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
...är det Du som vill avkriminalisera droger. Jag vill bara bevara, och kanske förstärka, rådande normer. Droganvändning har två sidor; den moraliska och den samhällsmässiga. Moraliskt är det fel att genom droger försätta sig i sådana tillstånd att man tappar kontrollen, får en förvrängd verklighetsbild etc. Samhällsmässigt finns inga fördelar utan bara nackdelar. Ingen drogliberal framställer någonsin vad de samhällsmässiga fördelarna med droger skulle vara, utan skriker bara om att "jag får göra vad jag vill med min kropp" ungefär som på det där infantila sättet småbarn skriker "du bestämmer inte över mig". Men precis som föräldern bestämmer över barnen, måste staten bestämma vad medborgarna skall få gör eller inte. Som Edmund Burke sade: "ta tillvara Era intressen mot Era åsikter".

Då kan man ju gå in på den jobbiga debatten om vad som är en drog, antar att du är helnykterist och rökfri eftersom det passar in i det du skriver om "tappa kontrollen", "förvrängd världsbild" osv osv.
Senast redigerad av b0gfetto 2008-07-25 kl. 15:13.
Citera
2008-07-25, 15:30
Medlem
GLCs avatar
Citat:
Vilka grunder utgår du ifrån när du säger att det är omoraliskt att "få en förvrängd världsbild"? Så länge man inte utsätter någon annan för fara kan jag inte förstå vad felet är. Det omoraliska i sammanhanget är snarare att påtvinga en annan fredlig människa en viss "värdsbild" eller levnadssätt.

När det gäller fördelar kan jag och många, många andra skriva under på många trevliga kvällar som bara blivit trevligare mer droger (alkohol framför allt). Visst finns det nackdelar också, men blir de verkligen färre av att kriminalisera bruket?

Och nej, du eller någon annan bestämmer faktiskt inte över mig.
Citera
2008-07-25, 15:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Låt oss...

Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Då kan man ju gå in på den jobbiga debatten om vad som är en drog, antar att du är helnykterist och rökfri eftersom det passar in i det du skriver om "tappa kontrollen", "förvrängd världsbild" osv osv.

...för diskussionen hålla oss till det som är kriminaliserat. Sprit och tobak är ju heller i regel inte missbrukat genom injicering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in