Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...är det Du som vill avkriminalisera droger. Jag vill bara bevara, och kanske förstärka, rådande normer. Droganvändning har två sidor; den moraliska och den samhällsmässiga. Moraliskt är det fel att genom droger försätta sig i sådana tillstånd att man tappar kontrollen, får en förvrängd verklighetsbild etc. Samhällsmässigt finns inga fördelar utan bara nackdelar. Ingen drogliberal framställer någonsin vad de samhällsmässiga fördelarna med droger skulle vara, utan skriker bara om att "jag får göra vad jag vill med min kropp" ungefär som på det där infantila sättet småbarn skriker "du bestämmer inte över mig". Men precis som föräldern bestämmer över barnen, måste staten bestämma vad medborgarna skall få gör eller inte. Som Edmund Burke sade: "ta tillvara Era intressen mot Era åsikter".
Vilka grunder utgår du ifrån när du säger att det är omoraliskt att "få en förvrängd världsbild"? Så länge man inte utsätter någon annan för fara kan jag inte förstå vad felet är. Det omoraliska i sammanhanget är snarare att påtvinga en annan fredlig människa en viss "värdsbild" eller levnadssätt.
När det gäller fördelar kan jag och många, många andra skriva under på många trevliga kvällar som bara blivit trevligare mer droger (alkohol framför allt). Visst finns det nackdelar också, men blir de verkligen färre av att kriminalisera bruket?
Och nej, du eller någon annan bestämmer faktiskt inte över mig.