2008-07-25, 03:47
Citat:
Socialdemokraterna vill införa ett sprututbytesprogram för missbrukare som injicerar narkotika i Stockholm för att hindra spridning av hivsmitta.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1488755.svd
Frågeställning: Är detta bra, eller dåligt?
Själv tycker jag det är ett bra sätt att minska spridningen av HIV och hepatit. Knarkare knullar ibland med icke-knarkare och då är det ju bra att de inte har HIV. Dessutom kostar deras mediciner ganska mycket pengar.
Är det en framtida valvinnare?
Här är jag mer frågande. Jag vet inte om Stockholm ännu är redo för ett sådant beslut, men jag hoppas Det stjälper sossarna. Visst, motstridigt, men jag avskyr dessa vänsterdårar.
Hur som haver borde väl detta tilltala liberaler, mer än knegarna? Är det tanken?
I Malmö finns ett framgångsrikt sprutbytesprogram. Resutlatet - INGA nya HIVfall under en längre period. Någon annan länkar säkert, eller så ordnar jag det i morgon.
Edit: När man läser vidare i DN, framgår också att de vill förändra informationsplikten. I dag är en HIV-smittad skylldig att informera sin parter om detta. RFSL har drivit en kampanj MOT detta. Sossar och vänsterpartister har varit på RFSLs linje. Kommer sossarna arbeta för att ta bort denna informationsplikt? Jag tror/antar det, då de är galna. Framtiden får utvisa.
Citat:
* Vi vill se över smittskyddslagen. När smittskyddslagen utformades var hiv/aids det överskuggande hotet och kraftfulla åtgärder ansågs nödvändiga för att få kontroll över en smittspridning som på kort tid ledde till döden. Informationsplikten var i praktiken något som en hiv-positiv person levde med något år innan sjukdomen bröt ut. I dag är hiv att betrakta som en kronisk sjukdom och den hiv-positiva ska leva under smittskyddslagens restriktioner under ett helt liv. I detta nya perspektiv finns det starka skäl att göra en bred översyn av smittskyddslagen för att på bästa sätt förhindra smittspridning.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=808024
Nog borde en smittad vara skyldig att informera om detta? Annars blir ju HIV-människor en samhällsfara.
Senast redigerad av Japhy 2008-07-25 kl. 03:59.
Senast redigerad av Japhy 2008-07-25 kl. 03:59.