2021-07-23, 17:52
Medlem
Dead Space r ett av mina favoritspel och som fortfarande r bra och underhllande idag. Jag r redo att ge remaken en chans iaf. Det kan bli bra, men en viss skepsis har man s klart. Ska bli intressant att se gameplay.
Citera
2021-07-23, 17:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det du beskriver r skillnaderna mellan en remake och en remaster.

Ja, jo absolut. Men jag har inte s stort frtroende fr EA. ven om Mass Effect-remastern var hyfsat duglig.
Nej, Crash r ingen remaster. En remaster r nr de finpolerar det redan existerande spelet, exempelvis genom att ge texturerna en HD-uppdatering, de kanske fixar till ljudet lite osv.

En remake r nr de gr om spelet frn grunden, dremot behver det inte betyda att de gr om sjlva spelet. Rcker att de skapar nya modeller frn grunden, moderniserar kontrollerna osv.

En remaster r exempelvis Uncharted: The Nathan Drake Collection eller Dark Souls Remastered. Kort och gott, en remaster r nr de uppgraderar redan existerande assets.

Ett annat exempel p remake r Demon's Souls (PS5), dr de gjort om grafiken frn grunden men inte rrt gameplayet ver huvud taget. Spyro-spelen till PS4 r ocks remakes.

https://www.techradar.com/news/game-...the-difference
Senast redigerad av Nihenna 2021-07-23 kl. 18:03.
Citera
2021-07-23, 18:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nej, Crash r ingen remaster. En remaster r nr de finpolerar det redan existerande spelet, exempelvis genom att ge texturerna en HD-uppdatering, de kanske fixar till ljudet lite osv.

En remake r nr de gr om spelet frn grunden, dremot behver det inte betyda att de gr om sjlva spelet.

En remaster r exempelvis Uncharted: The Nathan Drake Collection eller Dark Souls Remastered.

Ett annat exempel p remake r Demon's Souls (PS5), dr de gjort om grafiken frn grunden men inte rrt gameplayet ver huvud taget.
Vi sger s.
Citera
2021-07-23, 18:05
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vi sger s.
Jag kan hlla med om att det ibland kan bli vldigt luddigt och g in i varandra, men de har sina definitioner, som ocks kommer frn filmindustrin.

Det r egentligen bara att googla "difference remaster remake" och alla kllor sger mer eller mindre samma sak.

https://sirusgaming.com/2018/05/01/t...nd-a-remaster/ en annan
Citera
2021-07-23, 19:07
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Kan infrsig hlla med om att spelet i sig inte behver en remake. PS3/Xbox 360 generationen str sig vl n idag. Lgg drtill att spelet redan r BC p xbox plattform. Det r ldre spel som behver remakes. Tex FF7 ven om just den remaken blev en "katastrof". PS2 generationen likas d kontroller och frmst spelkameror var s dliga. Var ju s vldigt tydligt nr jag spelade mario 3d allstars hur vl Mario galaxy stod sig medan Sunshine och 64 var ganska jobbigt och ta sig igenom p grund av detta.

Sen ska man inte glmma historian kring Dead space, EA och Visceral games. Frsta och andra spelet var stora succer fr Visceral games nr dom fick gra de spel man ville gra. Sen skulle EA in och kladda fr att man ville tjna mer pengar och f spelet och bli mer mainstream genom microtransactions och MP plus en del shooter mechanics. Trean failade hrt och senare fick Visceral stnga ned. Kanske inte enbart p grund av detta men det hjlpte nog till.

Nu tar EA Viscerals fina arbete, som man tidigare fuckade upp s hrt s dom alla fick sparken, och gr det till sitt eget fr att tjna pengar p andras fina arbete. Inget man vill sttta.
Citera
2021-07-23, 21:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Kan infrsig hlla med om att spelet i sig inte behver en remake. PS3/Xbox 360 generationen str sig vl n idag. Lgg drtill att spelet redan r BC p xbox plattform. Det r ldre spel som behver remakes. Tex FF7 ven om just den remaken blev en "katastrof". PS2 generationen likas d kontroller och frmst spelkameror var s dliga. Var ju s vldigt tydligt nr jag spelade mario 3d allstars hur vl Mario galaxy stod sig medan Sunshine och 64 var ganska jobbigt och ta sig igenom p grund av detta.

Sen ska man inte glmma historian kring Dead space, EA och Visceral games. Frsta och andra spelet var stora succer fr Visceral games nr dom fick gra de spel man ville gra. Sen skulle EA in och kladda fr att man ville tjna mer pengar och f spelet och bli mer mainstream genom microtransactions och MP plus en del shooter mechanics. Trean failade hrt och senare fick Visceral stnga ned. Kanske inte enbart p grund av detta men det hjlpte nog till.

Nu tar EA Viscerals fina arbete, som man tidigare fuckade upp s hrt s dom alla fick sparken, och gr det till sitt eget fr att tjna pengar p andras fina arbete. Inget man vill sttta.
Okej, du har vertalat mig. Det blir inget kp ens om det r bra. Jag kpte det frsta till 360 nr det nytt-ish, EA behver inte mer pengar frn mig fr det IP:t.
Citera
2023-01-22, 09:42
Medlem
PeterJihadis avatar
Jag r fan riktigt taggad infr releasen p fredag. Frbestllde remaken i fredags. Har inte krt originalet, s mina frhoppningar p remaken r sjlvklart hgre n fr er som spelat igenom originalet.
Citera
2023-01-23, 00:58
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Jag r fan riktigt taggad infr releasen p fredag. Frbestllde remaken i fredags. Har inte krt originalet, s mina frhoppningar p remaken r sjlvklart hgre n fr er som spelat igenom originalet.

Spelade aldrig originalet heller nr det begav sig. Vad pminner det om ? Alien ?
Citera
2023-01-23, 11:24
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Spelade aldrig originalet heller nr det begav sig. Vad pminner det om ? Alien ?

Jag vet inte. Jag vill egentligen veta s lite som mjligt innan jag har hunnit spela det. Men det pminner vl mer om ett Resident Evil i rymden.
Citera
2023-01-23, 11:42
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Have fun

Glm inte prova alla vapen (inte samtidigt). Varje vapen har sin egna fina feature

Inte fr att jag sjlv gjorde det pga lathet ^^
Citera
2023-01-23, 11:51
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Have fun

Glm inte prova alla vapen (inte samtidigt). Varje vapen har sin egna fina feature

Inte fr att jag sjlv gjorde det pga lathet ^^

Tack s mycket.

Hur str sig skrckfaktorn i spelet p en skala?

Lter vl lite orovckande att EA Games har tagit ver Dead Space-skutan helt och hllet. Men kan inte tnka mig att de frstr spelet fr ngra andra n hngivna och redan frlsta fans.
Citera
2023-01-23, 13:36
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Tack s mycket.

Hur str sig skrckfaktorn i spelet p en skala?

Lter vl lite orovckande att EA Games har tagit ver Dead Space-skutan helt och hllet. Men kan inte tnka mig att de frstr spelet fr ngra andra n hngivna och redan frlsta fans.
Mestadels jumpscares om jag kommer ihg rtt. Men skala 1-10 s kanske en 7 beroende p hur ltt rdd man blir

Har aldrig spelat Alien men har sett videos p spelet. Alien verkade vara mycket bttre gllande skrck samt att de hade en bra AI fr deras alien.

Skulle man jmfra med Alien s r ju Alien bttre med att skrmma.

Oavsett vad s r Dead Space ett bra spel s tnk inte fr mycket utan ha det roligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in