Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-31, 23:41
  #1
Medlem
Hej, ursäktar mig om det finns en eller flera liknande trådar.

Jag undrar mest om här finns någon som arbetar på någon av ICA's butiker.
Saken är den att jag var med min sambo och handlade på Ica Maxi, vi mer eller mindre storhandlade, och i kassen fanns ett 6 pack folköl.

Vi kommer fram till utcheckningen då hon använder en såndär scanner, apparaten piper till och kräver legkontroll, en liten tjej på kanske 18 vårar ur personalen kommer fram och ber om legitimation.

Min sambo som höll i scannern fick legitimera sig, eftersom hon är 26 fyllda så gick det fint.

Men jag, bärhjälpen... jag var också tvungen att legitimera mig för folkölen som HON köpt med SITT Ica-kort, där står jag 25 fyllda, stort skägg och många tatueringar samt utan plånboken med mig. Förklarar vänligt att jag inte har legitimation med mig, och detta resulterar i att min 26 åriga sambo inte får köpa sitt 6-pack med 2.8r!

Jag ifrågasätter varför hon inte får köpa sin öl. Svaret blir som väntat att hon KANSKE köper ut till mig!

Ärligt talat, hade jag sett ut som 16 så hade jag kunnat förstå, men nu handlade det om en bunt 2.8'or som inhandlas av någon som är 26 fyllda, och jag ser t.om äldre ut än vad jag är.

Frågan är alltså, MÅSTE ni ta leg på varenda kotte som är i sällskapet för att inhandlaren skall få sina varor, oavsett om det är helt uppenbart att sällskapet är långt över 18 år?

Jag blir förbannad!
Citera
2008-07-31, 23:44
  #2
Medlem
Nino Gaggis avatar
De verkar en aning skumma. En kompis som vr en bra bit över 20 på den tiden skulle köpa läsk men fick inte pga att han inte hade legg. Frågade varför han inte fick köpa läsk varav tanten svarar att du ska väl ha läsken till något.
Vid det laget börjar min kompis bli aningen sur fräser att tantfan ska skita fullständigt i vad han ska ha läsken till kasta till henne en tjuga och gick ut.
Citera
2008-07-31, 23:47
  #3
Medlem
Reflexivitets avatar
Deras policy är ju att be om leg av alla. Med jämna mellanrum rapporteras det om 80-åringar som inte får köpa lättöl.
Citera
2008-07-31, 23:50
  #4
Medlem
Jo jag har läst någon artikel om folk som haft problem med dem förr, men fan snart kräver jag att dom bär gummihandskar i kassan, så att man inte får någon hemsk sjukdom när dom handar över kvittot. I princip samma idiotiska resonemang!
Citera
2008-07-31, 23:51
  #5
Medlem
danbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexivitet
Deras policy är ju att be om leg av alla. Med jämna mellanrum rapporteras det om 80-åringar som inte får köpa lättöl.

Man tycker ju att sunt förnuft borde styra....det är ju skillnad om en 19 åring kommer in o ska ha folköl, då kan det vara befogat att fråga efter leg, men om en 80 åring vill köpa lättöl, jag menar, kom igen för guds skull....
Citera
2008-07-31, 23:58
  #6
Avstängd
Junckiss avatar
En annn konstig sak, på hemköp här i hålan kräver dom att man ska vara 18 år för att köpa carlsberg alkoholfria öl (!) som innerhåller 0.5%. Jag drog ju självklart bara fram legget och så var den saken ur världen. Men det konstiga är att min kusin (12 år) får köpa 2.25% cider utan att visa leg
Citera
2008-07-31, 23:59
  #7
Medlem
Amazingthings avatar
Just det att din flickvän måste visa leg förstår jag, för om jag har fattat rätt så måste legitimationen dras för att man ska kunna köpa alkohol, däremot att du ska behöva visa leg är ju rent utsagt idiotiskt. Speciellt om du har grov skäggväxt och vältatuerad!

Men men, det är ju Sverige vi lever i ...
Citera
2008-08-01, 00:01
  #8
Medlem
Reflexivitets avatar
Deras motivering är att om de kräver leg av ALLA oavsett ålder, så kan ingen känna sig orättvist behandlad.
Citera
2008-08-01, 00:40
  #9
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflexivitet
Deras motivering är att om de kräver leg av ALLA oavsett ålder, så kan ingen känna sig orättvist behandlad.

Jävla dumheter är vad det är.

Men det är klart, annars kanske någon idiotjävel blir "kränkt", det är ju populärt nuförtiden

EDIT: Om jag har med mig sonen (1,5 år) så borde jag i enlighet med dessa dumheter således inte få köpa folköl.

Det mest upprörande, för att inte säga tragiska, är att det sunda förnuftet inte längre får råda. DET är en skrämmande utveckling i riktning mot den "stoppa inte motorsågens kedja med händerna"-dumheten i USA.
__________________
Senast redigerad av CM 2008-08-01 kl. 00:45.
Citera
2008-08-01, 09:10
  #10
Medlem
Bara Glads avatar
Har aldrig råkat ut för något liknande, men som det kommer fram en 18åring som tror att hon har någon makt så är det väl bara att välja. Antingen visar du legitimationen och håller käften eller så skiter du i det och riskerar att få sura blickar efter dig - inget mer.
Citera
2008-08-01, 09:15
  #11
Medlem
tigertompas avatar
När jag var 18-20 så hade jag svårt att se åldern på andra människor. Därför frågade jag väldigt många om de hade leg. Det äldsta personen jag råkade fråga var väl i 40 års åldern.

Tycker inte det är dålig policy alls att alla skall visa leg. Då slipper man bli påhoppad i kassan av människor och man kan alltid hänvisa till företaget att de är deras policy. Det skulle jag tycka var rätt skönt när jag jobbade på den bensinmacken. Om man inte trivs med detta, så finns det väl andra affärer som man kan handla öl i?

Angående ditt fall låter det väl konstigt, men gör hon att du är under 18 år, så kan expidien tänka sig att din tjej langa till dig, eller att du ser ut som en person som kan langa till folk under 18. Med tanke på din beskrivning om hur du ser ut.
__________________
Senast redigerad av tigertompa 2008-08-01 kl. 09:18.
Citera
2008-08-01, 11:22
  #12
Medlem
Davids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Har aldrig råkat ut för något liknande, men som det kommer fram en 18åring som tror att hon har någon makt så är det väl bara att välja. Antingen visar du legitimationen och håller käften eller så skiter du i det och riskerar att få sura blickar efter dig - inget mer.

Problemet som diskuteras är ju att man nekas köpa varorna vid utebliven legitimation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback