Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-02, 22:52
  #1
Medlem
%s avatar
Jag har en Stiga gräsklippare med en Briggs& Stratton motor som går väldigt dåligt. Den har ojämn och i mitt tycke låg ”tommgång” och dör om man klipper högre gräs. Förgasaren har inga som helst ställskruvar utan är av någon slags själv inställande modell med två fjädrar till några slags stag som ställer gasen. Finns det någon människa som har något tips på hur jag ska få den att gå rent och på lite högre varvtal? Det finns ett slags gas reglage på den men det står redan på max.
Citera
2008-08-02, 22:57
  #2
Medlem
Jkasses avatar
Farsan hade en stiga som gick ojämnt, och tillslut stannade den helt och vevaxeln hade blivit sne.
Citera
2008-08-02, 23:00
  #3
Medlem
Doktor Kottes avatar
Ja, förutom att göra rent luftfiltret så kanske även förgasaren behöver en rengöring? Är det en flottörförgasare (rund bytta undertill)? Det samlas skräp i botten samt små hål kan sättas igen=hindrar bränsleflödet.

Vajerslangen till gasreglaget kan ha lossat/rubbats. Starta motorn och justera slangens infästning (klämma).

Kan finnas bränslefilter också.

Går motorn bättre om du skruvar av tanklocket? I så fall kan det vara vacuum i bränsletanken pga igensatta lufthål i locket.

Självklart kolla/byta tändstift också.

Exakt vilken Briggs&Strattonmotor har du? Jag har en bra bok om felsökning på gräsklipparmotorer...
Citera
2008-08-02, 23:03
  #4
Medlem
Doktor Kottes avatar
Du har såklart kollat så att eventuella drivlinor (remmar mm) går normalt lätt och ser okej ut, om det är en självgående gräsklippare? *kom på*
Citera
2008-08-03, 00:01
  #5
Medlem
Otroligt vanlig fenomen på dom enklare motorerna i briggs 3.5 3.75 och 4hk serie, du behöver ett membran med artnr 495770 hos dina lokala handlare.

Alternativt kan du lossa förgasaren från tanken, membranet sitter där imellan, om du kollar på det så ser man att en "kant" blivit insugen, dra ut den och lägg på en droppe superlim som funkar den som den ska igen,

OBS
Detta gäller endast om du har en plastförgasare som sitter monterad på plåttanken med 5-6 philipsskruvar.

// En som jobbar med skiten.
Citera
2008-08-03, 00:22
  #6
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Kotte
Ja, förutom att göra rent luftfiltret så kanske även förgasaren behöver en rengöring? Är det en flottörförgasare (rund bytta undertill)? Det samlas skräp i botten samt små hål kan sättas igen=hindrar bränsleflödet.

Vajerslangen till gasreglaget kan ha lossat/rubbats. Starta motorn och justera slangens infästning (klämma).

Kan finnas bränslefilter också.

Går motorn bättre om du skruvar av tanklocket? I så fall kan det vara vacuum i bränsletanken pga igensatta lufthål i locket.

Självklart kolla/byta tändstift också.

Exakt vilken Briggs&Strattonmotor har du? Jag har en bra bok om felsökning på gräsklipparmotorer...

Tackar för en massa bra tips! Rengöra luftfiltret och byta tändstift gjorde jag direkt. Det är något skummt gasreglage som sitter på förgasaren ingen vajer.

Smart det där med tanklocket, skall kollas upp. Om det inte är det får jag väl riva förgasaren och gå igenom den. Ska även kolla om det sitter något bränslefilter någonstans.

RickeT: Var ingen plast förgasare vad jag kan minnas. Men ska även kolla upp evetuella membran.
Citera
2008-08-03, 00:35
  #7
Medlem
Det var som f*n
Råkade bara halka in på denna tråd..
Har en Stiga skitklippare med.. Så less på allt jäkla tjaffs vartenda år så nu trimmar jag mattan endast med trimmern..
Haha.. tack för tipsen iaf.. Nu vet jag vad jag ska göra innan jag säljer skiten
Citera
2008-08-03, 00:53
  #8
Medlem
Du har inget gasreglage på dom motorerna, sitter en regulator eller vad man ska kalla det på vevaxeln.

Det är stor chans att det är en plastförg så som du beskriver det, luftfilterburken som sitter på förgsaren är som en rektangel, dock spetsig i ena änden.

Detta händer på 9/10 av dessa maskiner, förgasarkanten slår sig gentemot metallen och sen dras membranet in när det drivs av vevhusvacuum/tryck.
Citera
2008-08-03, 03:11
  #9
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickeT
Du har inget gasreglage på dom motorerna, sitter en regulator eller vad man ska kalla det på vevaxeln.

Det är stor chans att det är en plastförg så som du beskriver det, luftfilterburken som sitter på förgsaren är som en rektangel, dock spetsig i ena änden.

Detta händer på 9/10 av dessa maskiner, förgasarkanten slår sig gentemot metallen och sen dras membranet in när det drivs av vevhusvacuum/tryck.
Nu när du beskriver det så där så stämmer det med vad jag har. Blir till att demontera förgasaren då. Det där med regulator på vevaxeln rede ut några fågetecken också. Kunde fan inte begripa förgasarkonstrutionen. Tackar så mycket!
Citera
2008-08-05, 22:44
  #10
Medlem
%s avatar
Jag har nu demoterat förgasaren hittade inget membran. En packning, ett långt rör och ett kortare filter var det jag såg under förgasaren. Så jag rengjorde den och satte den på plats igen. Testade att dra igång den och till min stora lycka går den problem fritt nu.
Citera
2008-08-06, 17:54
  #11
Medlem
Tönnes avatar
om du lossar lufburken med klipparen igång och petar på spaken som gasreglaget drar i med hjälp av en fjäder så ska klipparen varva upp och gå jämnare. då är det inte membranet.
ta bort den långa fjädern mellan gasstaget och pinnen som jag tror justerar tändningen och sköter gasspjellet. ta en bit tjockare ståltråd och böjj till som en "fast fjäder" där.
nu kan du ställa arbetvarvet själv och slipper det satans variabla varvet som kom till pga bränsleförbrukning och miljötjaffs.

edit: kan funka att kort den långa fjädern lite med men det brukar resultera i en väldigt vandrande tomgång.

edit 2: vissa klippare har även en justerskruv på sidan som du kan ställa minsta arbetsvarvet på. prova först att skruva den i botten om du ahr en sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in