Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-05, 18:08
Medlem
brackspaces avatar
Jag är beroende av lypsyl.

Jag har hela livet använt lypsyl men bara på vintrarna då mina läppar torkat ihop, men konstigt no så har det funkat galant på sommaren.

När jag var 15 år fortsatte jag att använda lypsyl trots att det var sommar, trots att jag inte behövde det. Sen gick det två år till och då blev jag allergisk mot lypsyl´, det hjälpte som inte längre. Läpparna blev irriterade, precis ovanför överläppen där gränsen mellan kanten och huden mellan näsan läpp/näsa börjar torkade ihop, blev röd och sprak. Såg ut som mina läppar gick ändå upp till näsan.

Sedan började jag med försvarets hudsalva som funkat galant. Men det är endå en onödig utgift, inte mycket men 10 kr/månaden och sen yterligare en grej jag MÅSTE ha med mig i byxfickan, lite onödig grej tycker jag. Men slutar jag så pajjar mina läppar.

Så har ni tips på vad jag skall göra för att sluta? "sluta bara" hjälper inte som svar för jag kan inte ens äta för läpparna spricker av minsta lilla rörelse
Citera
2008-08-05, 18:15
Medlem
Insignificunts avatar
Hur ofta använder du det? Jag använder lypsyl en till två gånger varje dag, först och främst efter att jag duschat. Har i princip aldrig något behov av det annars.

Om du verkligen vill lägga av med det så är det bara att sluta, ja. Vad trodde du att du skulle få för svar? Vid överdriven användning av lyspyl kan jag tänka mig att läpparnas naturliga återfuktningsprocess blir något rubbad, så därför kan det måhända ta ett tag innan det fungerar normalt igen. Prova att bara använda en gång om dagen, lämpligtvis efter dusch - vilket egentligen är enda gången som det behövs.

Annars - kontakta vårdcentralen.
Citera
2008-08-05, 18:31
Medlem
Jag tror att det finns lypsyl i diverse.. eehm, naturapotek (kan det heta så?) som inte är beroendeframkallande. Annars kan du säkert be om det på ett vanligt apotek
Citera
2008-08-05, 19:28
Medlem
Fru Vs avatar
Gör en cold turkey, dvs gå av lypsylet på en gång och ha en vanlig fet hudkräm i fickan att smörja dig med tills läpparna blivit normala igen. Ex. locobase från apoteket.
Citera
2008-08-05, 21:49
Medlem
Hazardos avatar
Använder i stort sett aldrig hudkrämer eller lypsyl, bara nångång om det är panik. Vet att jag bara får ännu mer problem efteråt så jag har lärt mig en läxa.
Citera
2008-08-06, 18:28
Bannlyst
Jag använder klöver vaselin.. Det låter perverst.. men funkar bra..
Jag är oxå lypsylberoende till och från..
Citera
2008-08-06, 22:00
Medlem
gärningsmannens avatar
Usch vilka minnen TS framkallar. Jag var extremt beroende när jag var mindre. Fick till och med använda margarin när jag inte kunde komma över lypsyl.
Tipset är nog att sluta "cold turkey" som någon skrev tidigare.
Citera
2008-08-06, 22:10
Medlem
Neus avatar
Det här har jag inte hört förut.

Är det en slags psykologiskt beroende och blir en slags ritual eller?
Citera
2008-08-06, 22:15
Medlem
Fru Vs avatar
nej jag tror ceratet ändrar hudens sammansättning, så man måste konstant smörja sig för att inte få sår.
Citera
2008-08-06, 22:22
Medlem
Eliza CTs avatar
Använder nog själv för mycket cerat. Detta då jag har extrem muntorrhet genom mediciner. Blir kanske lätt en ovana också? Är det någon skillnad mellan olika märken? Använder själv apotekets oparfymerade.
Mvh
Citera
2008-08-06, 22:23
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Använder nog själv för mycket cerat. Detta då jag har extrem muntorrhet genom mediciner. Blir kanske lätt en ovana också? Är det någon skillnad mellan olika märken? Använder själv apotekets oparfymerade.
Mvh

lypsyl är gift. Övriga fungerar väl bra :)
Citera
2008-08-06, 22:27
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
lypsyl är gift. Övriga fungerar väl bra

Intressant! Tack
Eliza
Citera
  • 1
  • 2