Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-08, 19:09
Medlem
Hej,

Jag börjar bli sjukt irriterad på alla inkompetenta fjortisar som kommer in hit och ställer frågor om hur man öppnar portar på router x eller brandvägg y.
Så för att rensa upp i fjolträsket så skapar jag den här tråden där ALLA sådana trådar tas.
Jag vet inte att om den här tråden kommer bli accepterad, men jag gör i alla fall ett försök.

Innan du skriver något i den här tråden så SKALL du läsa igenom den här sidan och se ifall din router är med: http://www.portforward.com/english/r...outerindex.htm

Om inte ovanstående länk hjälper dig att öppna portarna så kan du be om hjälp i den här tråden.
MEN, för att få hjälp, så MÅSTE följande finnas med:

Routermodel eller namn på din brandvägg (Namnet skall vara exakt, inte "Telias trådlösa router". )
Program du försöker öppna portar till.
Gärna en beskrivning på eventuellt problem.

Tack och hej.

* Om nån moderator tycker att det här är en vettig idé så får han gärna klistra den *
Citera
2008-08-08, 20:14
Medlem
DrJockes avatar
Mycket bra initiativ

Passar på och lägga till dethära.

En PDF med DNS för Alla er med telia-internet

http://www.wiigdata.se/Filer/teliadns.pdf

Citera
2008-08-08, 20:29
Medlem
sparv3ns avatar
Ja jag tycker den här är perfekt. Glue this shiet!

Edit:

Något som är bra är om man kan lägga upp en print på sitt eventuella felmeddelande eller på sidan där man konfigurerar portöppningen. Detta förenklar ifall personen inte får till det trots att flera har försökt hjälpa han/hon.
Senast redigerad av sparv3n 2008-08-08 kl. 20:48.
Citera
2008-09-19, 19:11
Medlem
Hejsan! Jag tänkte öppna ett par portar i min router för att kunna hosta på WC3TFT. Jag har följde guiderna på Portforward till punkt och pricka men när jag sen skulle hosta så kunde folk se min server men inte connecta till den.

Jag har testat med original-portarna till WC3TFT och även testat att byta porten till spelet och öppna den i routern istället men till ingen lycka. Jag har statiskt ip. Routern jag använder heter Belkin F5D7231-4.

Någon som vet vad felet kan vara? min internetsleveratör är Glocalnet. uppkoppling 24/1.
Citera
2008-09-21, 19:30
Medlem
Jag har försökt följa guiderna där men det fungerar ändå inte. Problemet är att jag inte får internet att fungera med en statisk ip-adress. Har kramnet som internetleverantör och en D-link DI-624+
Citera
2008-09-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidakarn
Jag har försökt följa guiderna där men det fungerar ändå inte. Problemet är att jag inte får internet att fungera med en statisk ip-adress. Har kramnet som internetleverantör och en D-link DI-624+

Du ska inte sätta internetanslutningen på statisk IP, utan anslutningen till ditt lokala nätverk.
Citera
2008-09-21, 21:27
Medlem
Jo det hajjar jag men de fungerar ändå inte...
Citera
2008-09-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingupingvin
Hejsan! Jag tänkte öppna ett par portar i min router för att kunna hosta på WC3TFT. Jag har följde guiderna på Portforward till punkt och pricka men när jag sen skulle hosta så kunde folk se min server men inte connecta till den.

Jag har testat med original-portarna till WC3TFT och även testat att byta porten till spelet och öppna den i routern istället men till ingen lycka. Jag har statiskt ip. Routern jag använder heter Belkin F5D7231-4.

Någon som vet vad felet kan vara? min internetsleveratör är Glocalnet. uppkoppling 24/1.

Jag testade att köra med modemet direkt i datorn men hade fortfarande samma problem.. Windows-brandväggen är avstängd och jag har för säkerhets skull öppnat de portar som ska vara öppna till WC3... Fattar inte vad felet kan vara..
Citera
2008-09-21, 21:52
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingupingvin
Jag testade att köra med modemet direkt i datorn men hade fortfarande samma problem.. Windows-brandväggen är avstängd och jag har för säkerhets skull öppnat de portar som ska vara öppna till WC3... Fattar inte vad felet kan vara..

Vilket modem har du? Om du kör med router i vanliga fall till modemet, och sedan kopplar ur routern och kör direkt till modemet så ska du kunna hosta spel, kan du ändå inte, så är det inget som har med din router eller med ditt modem att göra.
Citera
2008-09-26, 12:36
Medlem
Wobins avatar
Denna tråden borde klistras för att rädda oss från lite spam.

Lade även förslag i https://www.flashback.org/showthread.php?t=746764 ang. en liknande sak, att dela upp forumet Nätverk och datorkommunikation i hemmarouter och övrigt. Tror att det har gjort detta forum något intressantare att läsa eftersom man slipper alla "mitt bredband är segt med min router, men snabbt när jag kopplar bort den. Vad är fel?" trådar.
Citera
2008-12-03, 22:17
Medlem
Abbss avatar
Då utnyttjar jag den här tråden!
Mitt problem är att jag inte kan spela spel på msn då det står "listan över aktiviteter eller spel är inte tillgängliga för tillfället, försök igen senare". Får alltså inte upp spel & aktiviteter listan i msn. Det funkade när jag kopplade upp mig hos en polare så tänkte att det borde ha med min router att göra. var inne på portforward och hittade Msn Game Zone och får följande meddelande:

The DI-604 will not allow you to forward enough ports, to run MSN Game Zone. You should try using the DMZ portion of this router if it is available. Alternatively you can try switching the router to bridged mode. You will need to contact your ISP to switch to bridged mode, so they can make the required changed on their end.

Vad betyder detta? hur gör jag för att kunna spela spel via msn?
Jag använder mig utav en Dlink "Di-604".
Citera
2008-12-04, 01:20
Medlem
port öppning fungerar ej på vissa. linksys wrt54gs

Tja.
Har satt upp en server hemma med bla FTP, mail.

Ska sätta upp en spel server åt en polare.
Problemet är att samtliga portar jag öppnat fram tills nu är inga problem.
Nu när jag ska öppna bla. 27015 (HL portarna) så vill den inte öppna sig.

har även provat att boota routern samt sätta ip adressen det gäller på DMZ.

Några bra förslag?

Att tillägga, routern är som sagt Linksys wrt54gs,
"firmware: DD-WRT v23 SP1 Final (05/16/06) std"
Senast redigerad av multi8 2008-12-04 kl. 01:30. Anledning: tillägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in