• 1
  • 2
2001-12-10, 20:39
äldre konto (old)
Ej medlem
Hej!

Jag gr frsta ret p ett gymnasie.
Jag har valt NV med inriktning Matematik och Data.

I vran kursplan str det att vi ska lsa programmering A och nr jag frgade lraren vilket sprk det var s sa han att det var Pascal.

Mnga hr har skrivit om hur Pascal kommer frsvinna och att C++ tar ver allt mer.

D r frgan shr:

Om jag vill fortstta studera efter gymnasiet och plugga t.ex. Datateknik p Chalmers, tycker ni d att Pascal kursen (eller kurserna) r ndvndiga..... Och ni som vet, mste man kunna ngon programmering om man lser den ovannmnda utbildningen p t.ex. Chalmers.....

Mvh, Arash

Citera
2001-12-10, 22:39
Medlem
Gymnasiekurs......

Ska du lsa till civilingengr (4.5 r) i data p Chalmers s kommer du lsa vldigt lite C++ programmering. Dr r det mest funktionell programmering som gller, i form av Haskel.
Sjlv lser jag till hgskoleingengr (3 r) i data p Chalmers. Vi lser mycket C++ programmering men vi brjar frn grunden, man behver inga frkunskaper i varken C++ eller ngot annat sprk. Har du lst Pascal innan r det dock en klar frdel eftersom det r ganska likt C.
Citera
2001-12-12, 00:56
Medlem
Gymnasiekurs......

En del matte, har blivit mer dom senaste tv ren faktiskt. Jag har lst Intro matte, algebra, analys i en variabel, matematisk statestik, transformer och linjra system samt digital signalbehandling. Dom tv sistnmnda r inte mattekurser egentligen men dom bestr av vldigt mycket matte. Nu fr tiden lser man ven diskret matematik och flervariabel analys, ngot som jag turligt nog slapp. =)
Man lser ingen svenska men man har en handfull muntliga fredrag i anslutning till olika kurser.
Kurskatalogen finns p <http://my.chl.chalmers.se/courses/catalog/index.php>
Citera
2001-12-12, 14:46
Medlem
Gymnasiekurs......

Tack fr svaret Stocko. :)
Jag funderar p att g den kursen men r livrdd fr muntliga fredrag.
Citera
2001-12-12, 23:06
äldre konto (old)
Ej medlem
Gymnasiekurs......

Tackar fr dina vackra inlgg Stocko..... Nr vi nd r inne p det, varfr har maan muntliga fredrag p Chalmers, i.a.f. p den utbildningen du gr... Och hur lnga r de, vad handlar de om och arbetar ni i grupp med muntliga fredrag eller en och en...
Just det, en sak till, hur mnga r ni i eran klass, varav tjejer.....Jag har hrt att det inte r s mnga tjejer i utbildningar som liknar din...
Citera
2001-12-13, 00:30
Medlem
Gymnasiekurs......

Under hela utbildningen har man 5-6 muntliga fredrag i olika mmnen, allt frn engelska till objekt orienterad programutveckling. Ett fredrag r vanligtitvis mellan 5 och 20 minuter och dom flesta r i anslutning till ngot grupparbete.
Frn brjan var det 90 pers i min klass, nu r det vl ca 70 pers kvar, varav ca 10 r tjejer.
Vill man g i en klass med mycket brudar br man satsa p kemi eller liknande linje... =)
Citera
2001-12-13, 19:10
Medlem
Gymnasiekurs......

En liten inflikning till "C++":

Jag lser Programmering A, Nv och gymnasiekursen och vi lser C++!

Programmering A r ju bara 50 p, men vi har bara kommit halvvgs i boken och skall fortstta att lsa c++ i programmering B, fr att sedan ven kika p lite java.
Citera
2001-12-17, 08:33
äldre konto (old)
Ej medlem
Gymnasiekurs......

Mhm, tack n en gng fr de fina svaren Stocko. Jag fr lov och besvra dig med en sista frga: Kunde DU mycket om datorer och programmering innan du brjade p Chalmers. Om inte s r nog Chalmers definitivt ngot att satsa p... =)
Frresten, kemi r nog inte riktigt mitt omrde och av ngon anledning har jag fr mig att "labbtjejer" r...hmmm...inte i min smak..... =)

u: Java lser nog vi med, men skolan erbjuder inte C++, med anledningen att Pascal "r bttre".... (?)... =)
Citera
2001-12-17, 11:54
Medlem
Gymnasiekurs......

Hmm... Jo, jag kunde en del om datorer innan jag brjade p Chalmers. Jag brjade programmera nr jag va 12 r...
Citera
2002-01-09, 19:32
Medlem
Gymnasiekurs......

fan va alla skolor skiljer sig t vi hade programmering A i VB
och programmering B me JAVA
Citera
2002-01-27, 14:04
Medlem
Gymnasiekurs......

haha VB??
Citera
2002-01-30, 22:29
Medlem
Gymnasiekurs......

Anledningen till att man lser Pascal r att det r ett bra sprk. Det liknar C, det r ordentligt strukturerat och ltt att lra sig.
Det r bra fr nybrjare s att man fr en vana av programmering. Man kan ocks brja med ngot BASIC tex QBASIC men om C, C++ eller Java r mlet r det bttre med Pascal eftersom det r mer likt dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in