2008-08-11, 16:42
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopneger
Faktumet att de ofta slnger in attityden i musiken gr att man bara blir frbannad. Sen finns det ju sjlvklart hiphop som inte r sn, men hatart nd. Kan jag inte hjlpa. Kan ha att gra att de flesta ofta anvnder samma tonlge som nr dom snackar om sina bitches.

Det r en slags metakvalitet hos musiken som gr att du undviker den, jag vet. Detta r handikappet som alla hatare dras med. Ni kan inte med uttrycket, varesig rapparen rappar om att knulla brudar eller att rdda barn ifrn svltdden.
Citera
2008-08-11, 16:43
Medlem
Husbgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Allright.
Jag r dock tveksam till att dessa attitydproblem r krnan i ditt ogillande.
Jag tror att det rr det musikaliska uttrycket. Som du kan se av mina exempel ovan s lyser bde ho's och bling bling med sin frnvaro. Att hip hop musiken skulle domineras av detta tilltal r en myt. Du ser aldrig frbi denna myt eftersom du avskyr musiken rent musikaliskt och drfr aldrig hr vad artisterna sger.

Du har fel. Sjlva beatsen och hur musiken r uppbyggd kan vara schysst, helst ska det innehlla refrnger ocks. MEN, det spelar ingen roll hur bra beatet r, hur mycket det fr kroppen att gunga, det blir s jobbigt nr dom kr en massa "aha, yeah, aha, nigga, crack, smack, fuck that hoe this and that". Jag fullkomligt AVSKYR artister som 50 cent. Och det har inte med musiken att gra, det r den ckliga machoattityden. Den vrkiga och smaklsa fixeringen vid pengar.

Hur ska jag kunna debattera med dig om du vgrar acceptera det jag sger och till och med pstr att jag inte lyssnar p vad dom sjunger om. De la soul och sn typ av rapmusik har jag inte lyssnat p sen jag var 12. Det r den "kommersiella" typen av rap jag syftar p, den man hr p radio.
Citera
2008-08-11, 16:44
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
Jag vill brja med att sga att jag inte hatar hip-hop, d jag lyssnar mycket p reggae och drmed ltt halkar ver p vissa hip-hop-artister. Men jag har en teori om varfr folk hatar hip-hop:

Jag tror det handlar om hur hip-hopare gestaltas, bde i media och i samhllet. mnga i Sverige frknippar nog hip-hop med invandrare (vilket vissa uppenbarligen ser som negativt), gangsters och ghetton. S visst, du har rtt, i vissa fall kan det vara rasism som r orsaken.

Sen vet jag av egen erfarenhet att om man r hrdrockare s r det "frbjudet" att lyssna p hip-hop om man ska rknas som "true". Var sjlv likadan nr jag var ung och osker p mig sjlv. Nu r jag dock en fri individ som lyssnar p all mjlig musik. men visst har det hnt att vnner som lyssnar p reggae serist gett mig mindre positiva kommentarer nr jag poppat Onkel Knkel, men det skiter jag i.

Man skall inte frakta knsrockens betydelse fr musikhistorien.

Jag hnger med i ditt resonemang. Jag brjar faktiskt tro att en slags rasism, knslomssigt baserad, r krnan i det mesta hatet emot svartas musik.
Citera
2008-08-11, 16:46
Medlem
BasinCity_Mias avatar
Citat:
Man skall inte frakta knsrockens betydelse fr musikhistorien.

Jag hnger med i ditt resonemang. Jag brjar faktiskt tro att en slags rasism, knslomssigt baserad, r krnan i det mesta hatet emot svartas musik.

Man behver inte vara rasist fr att motstta sig att kvinnor blir kallade bitches och ho's eller allt annat trevligt de proppar in i sina texter.

Att spela raskortet r en lam urskt.

Dessutom handlar det inte om ''svartas musik''. Det finns ondligt mnga hgutbildade svarta i USA som r vldigt mycket emot hiphop just pga budskapet.

Det handlar om ghettoskrp. Punkt.
Citera
2008-08-11, 16:47
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbögen
Du har fel. Sjlva beatsen och hur musiken r uppbyggd kan vara schysst, helst ska det innehlla refrnger ocks. MEN, det spelar ingen roll hur bra beatet r, hur mycket det fr kroppen att gunga, det blir s jobbigt nr dom kr en massa "aha, yeah, aha, nigga, crack, smack, fuck that hoe this and that". Jag fullkomligt AVSKYR artister som 50 cent. Och det har inte med musiken att gra, det r den ckliga machoattityden. Den vrkiga och smaklsa fixeringen vid pengar.

Hur ska jag kunna debattera med dig om du vgrar acceptera det jag sger och till och med pstr att jag inte lyssnar p vad dom sjunger om. De la soul och sn typ av rapmusik har jag inte lyssnat p sen jag var 12. Det r den "kommersiella" typen av rap jag syftar p, den man hr p radio.

Ok jag tror dig.
Den publika "mass-hip hopen" av idag innehller ganska s mycket glittrande machismo, det r sant. Detta leder till den felaktiga slutsatsen att det r ngonting som dominerar hela genren. Folk som bara besker genren lite flyktigt kan som du sger skert undvika den pgr av textinnehllet och den bonniga bling bling attityden hos mnga kommersiella akter.

Man kan sga att denna niche av hip hop har ersatt rocken, som tidigare stod fr det dryga, kaxiga och materialistiska och sexrelaterade.
Citera
2008-08-11, 16:49
Medlem
MrCheebas avatar
Bitchandet och hoandet inom hip hopen ses som allvarligare i vr kultursfr n i amerika dr det i vissa etniska grupper och samhllsskikt r en slags r men hjrtlig jargong.
Citera
2008-08-11, 16:50
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasinCity_Mia
Det som r mest idiotiskt med hiphop r vl att den glamouriserar att vara en socialt missanpassad outbildad loser som sljer droger fr uppehlle och inte kan tala rent?

Tyckte jag iallafall....

ter igen. Lyssna igenom de ltexempel jag ger och stll dig frgan om du tycker att det du beskriver stmmer in p de artisterna. Att genren domineras av den attityd du beskriver r som sagt en stor FET myt.

Brja med Common's - The corner.
Den handlar om livet i de gamla fina kvarteren ifrn barndomen.
Ett so(u)lgassigt Queens NYC klockan 15:30 p eftermiddagen.
Citera
2008-08-11, 16:52
Medlem
hiphopnegers avatar
Citat:
Bitchandet och hoandet inom hip hopen ses som allvarligare i vr kultursfr n i amerika dr det i vissa etniska grupper och samhllsskikt r en slags r men hjrtlig jargong.
Och det r den jargongen som folk hatar, exempelvis jag.
Citera
2008-08-11, 16:54
Medlem
hiphopnegers avatar
Citat:
ter igen. Lyssna igenom de ltexempel jag ger och stll dig frgan om du tycker att det du beskriver stmmer in p de artisterna. Att genren domineras av den attityd du beskriver r som sagt en stor FET myt.

Det r de ltarna som gr p MTV, och MTV r enda stllet dr jag nn gng ser hiphop. De samplen som jag hr/ser dr gr mig ju inte verdrivet p att ska upp annan hiphop p internet.
Citera
2008-08-11, 16:55
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Och det r den jargongen som folk hatar, exempelvis jag.

I get it.
Dock r det som sagt fel att det uttrycket r stommen i hip hop. Tvlan och bataljer mellan kidsen i storstadsmiljerna r centralt inom hip hop, det materialistiska skrytandet r en nymodighet. Sex sljer, och precis som folk frr satt som frslavade framfr Dallas och Falcon Crest s kper ungdomarna de glittrande materialistiska budskap som vissa artister representerar. Det r en drm och en flykt. "Kanske kan jag en dag.." osv osv.
Citera
2008-08-11, 16:56
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Det r de ltarna som gr p MTV, och MTV r enda stllet dr jag nn gng ser hiphop. De samplen som jag hr/ser dr gr mig ju inte verdrivet p att ska upp annan hiphop p internet.

Nej det r ju inte din smak rent musikaliskt estetiskt. Fr man frga vad du lyssnar p?
Citera
2008-08-11, 16:56
Medlem
BasinCity_Mias avatar
Citat:

Har man inget strre intresse av hiphop s kommer man inte sitta och leta obskyra artister. Och du frgade specifikt mnniskor som inte tycker om hiphop. Detta mste du vl nd begripa sjlv?

Det r fronten man ser, den stora fronten som hrs mest i radio och p TV. Och den fronten r knappast speciellt vacker. Den r rtt vidrig.

Du kan ju annars starta en trd som heter ''Snlla hiphopltar''.
Senast redigerad av BasinCity_Mia 2008-08-11 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in