2008-08-11, 16:08
Medlem
MrCheebas avatar
Om man tar sig en titt p trden dr folk nmner vilka musikstilar de hatar mest s kan man nog sga att hip hop (och i viss mn RnB) r verrepresenterat. Jag tror mig ha rtt nr jag antar att rock och pop-diggare r i majoritet p FB, drav resultatet.

Nr man talar med de som fredrar rock och pop eller annan "vit" musik s ger de ofta uttryck fr ett mycket starkt ogillande vad gller svart musik. De skrder inte orden utan spottar och frser ur sig sitt kategoriska ogillande. Man kan nog tnka sig att det finns en stor dos rasism inblandat hr, iallafall p detta forum, men ven de som inte lgger ngra sdana vrderingar i sitt ogillande r frvnansvrt kategoriska och avspisande emot all hip hop. Om man vnder sig till de som fredrar denna musikstil s mter man inte samma avsky gentemot andra. De flesta - mig inkluderad - kan frst och uppskatta hrdrock, pop, singer song writers, synth eller vad det nu m vara utan att ge uttryck fr motsvarande hat.

Vad beror detta p?

En del kan ju kopplas ihop med rasism som sagt men om man bortser ifrn detta s har jag en teori som bygger p att de som tycker om hip hop (och till viss del RnB,soul, funk, reggae etc) har ett mer utvecklat metronome sense. Fr de som inte knner till termen s r det ett begrepp som beskriver hur en person reagerar p rytmer.

Fr mig s r rytmen i en lt en central del av upplevelsen. Jag sitter sllan still d jag lyssnar p musik utan ger nstan alltid (frutom vid avlyssnandet av klassisk musik) uttryck fr mitt "diggande" fysiskt p det ena eller andra sttet. Rytmstrukturens flde och kringelikrokar r fr mig en stor del av behllningen. Som nummer tv kommer melodier och ambiens. Dessa relaterar ocks till rytmstrukturen och flskar ut kompositionen till en angenm helhet. Samma sak gller ju en riktig "front row banger", som brderna hrdrock skulle ha sagt, s jag menar inte att de som avskyr hip hop r ngra stillasittande "lyssnare" ver lag. Vad som frvnar mig r varfr de som fredrar rockens mer statiska och pdrivande rytmmnster avskyr den lngsammare och slpigare funkstrukturen trots att det omvnda sllan r fallet.

Utver detta s finns det ju attityd och uttrycksrelaterade saker som skiljer de tv lgren t - och det frs ofta fram som skl till ogillandet - men jag tror att det dr endast r marginella orsaker. I grunden bygger ogillandet p en slags instinktiv avsky emot det musikaliska uttrycket, inte att det framfrs av "peknegrer".

Nu vill jag hra er hatare mer ingende beskriva vad det r som r s hemskt med hip hop, och angrnsande genrer ocks kanske? Ta er en titt p ert ogillande och analysera det. Vad exakt r det som gr att ni knner en sdant starkt frakt och obehag fr musiken? Jag vill ppeka att sikter som "rapparna bara snackar om bling bling och horor" eller "de bara pratar och pekar och snackar inte om ngonting vettigt" kan lmnas utanfr trden eftersom det helt enkelt inte stmmer. Rap-texter r mycket komplexa saker och de behandlar inte de basala och okultiverade mnen som ni tror att de gr. Nr lyssnade du till en rap text senast? Fr att underltta s r det kanske bst att jag ger std-exempel som ni kan anvnda er av.

Vi kan lika grna dnga in soul och RnB ocks nr vi nd r igng.

Hip hop:
http://www.youtube.com/watch?v=-rMk2Oe0fik

RnB:
http://www.youtube.com/watch?v=sD6X41v3Zz0

(Neo)Soul:
http://www.youtube.com/watch?v=MDTEAG_f2tU

Vrk ur er nu!
Senast redigerad av MrCheeba 2008-08-11 kl. 16:13.
Citera
2008-08-11, 16:12
Medlem
hiphopnegers avatar
Jag hatar hiphoparnas mentalitet, som kanske r lite vl cool. D spelar det ingen roll hur musiken r.
Citera
2008-08-11, 16:14
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopneger
Jag hatar hiphoparnas mentalitet, som kanske r lite vl cool. D spelar det ingen roll hur musiken r.

Ah s det r skrytet som str dig? Bristen p ett mer nyanserat och dmjukt tilltal? Det lkan jag frst. Hip hop vxte fram bland storstadskids och har i sin krna en anda av skrytsamhet, konkurens och tvlan, inte tu tal om den saken.

Nu har vi frt skrytsamhet och strig attityd till protokollet, men jag vill uppmana herr Hip hop neger att lyssna till texten som Hip hop negern Mos Def levererar i mitt stdexempel ovan och terkomma rrande texten och framfrandets eventuella strighet. Kanske blir du frvnad om du kopplar p sprkcentra och verkligen lyssnar till vad negern sger...
Jag stter dock mina pengar p att du INTE kommer gra det. Denna ovilja r symptomatisk fr er hip hop hatare.
Senast redigerad av MrCheeba 2008-08-11 kl. 16:25.
Citera
2008-08-11, 16:19
Medlem
hiphopnegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Ah s det r skrytet som str dig? Bristen p ett mer nyanserat och dmjukt tilltal? Det lkan jag frst. Hip hop vxte fram bland storstadskids och har i sin krna en anda av skrytsamhet, konkurens och tvlan, inte tu tal om den saken.

Nu har vi frt skrytsamhet och strig attityd till protokollet.

Fortstt.
Skrytsamheten kan jag ta. Man mste f tro att man sjlv r bst. Det r mer deras hllning, deras high-fives, och deras frmga att alltid slnga in ord som nigga, ho', bitch, osv som jag inte tl.
Citera
2008-08-11, 16:23
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopneger
Skrytsamheten kan jag ta. Man mste f tro att man sjlv r bst. Det r mer deras hllning, deras high-fives, och deras frmga att alltid slnga in ord som nigga, ho', bitch, osv som jag inte tl.

Flj min uppmaning som jag editerade in i mitt frra inlgg. Det r faktiskt inte s att det du beskriver r ngonting som dominerar genren.

Hr r tex ett par sympatiska pojkar som inte r sdr hemskt skrytsamma av sig.

De la soul - Ooh
http://www.youtube.com/watch?v=9UHddYAY6Ko

Tribe called quest - Oh my god

http://www.youtube.com/watch?v=qG6egL8L2LA

Common - The corner
http://www.youtube.com/watch?v=Se--z5v2cbk
Citera
2008-08-11, 16:25
Medlem
inget stort fan av hip hop men det finns en del bra grupper/ltar inom de, problemet r att det finns mngder av vrdelsa hiphopare som frstr musiken (ex. Snoop)
om man rensade ut musiken frn skiten s skulle resten nog lttare bli accepterade
Citera
2008-08-11, 16:26
Medlem
MrCheebas avatar
Fortstt fortstt!
Jag vill bara inflika att Snoop inte alls har frstrt ngon musik. *peka med rak pipa*
Citera
2008-08-11, 16:27
Medlem
Husbgens avatar
Jag har vldigt svrt fr hip-hop, den enda gruppen/artisten jag kan lyssna p r NERD och det r vl inte klassisk rapmusik. Det jag har svrt fr r, precis som fregende "hatare", deras attityd och brist p djupare tnkande. Deras kvinnosyn, fixering vid pengar och droger och hatet mot bgar. Det komiska r att dom r oftast r s ckligt verdrivet macho att det blir bgigt. Knns som att det dom helst skulle vilja gra r att knulla varandra i en enda stor ormgrop.

Ho' bitch faggot blablabla.

EDIT: Glmde bort en annan artist som jag kan tycka om. Snoop Dogg. Han vgar verskrida genrer och har humor. Skn snubbe helt enkelt.
Senast redigerad av Husbgen 2008-08-11 kl. 16:30.
Citera
2008-08-11, 16:34
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbögen
Jag har vldigt svrt fr hip-hop, den enda gruppen/artisten jag kan lyssna p r NERD och det r vl inte klassisk rapmusik. Det jag har svrt fr r, precis som fregende "hatare", deras attityd och brist p djupare tnkande. Deras kvinnosyn, fixering vid pengar och droger och hatet mot bgar. Det komiska r att dom r oftast r s ckligt verdrivet macho att det blir bgigt. Knns som att det dom helst skulle vilja gra r att knulla varandra i en enda stor ormgrop.

Ho' bitch faggot blablabla.

EDIT: Glmde bort en annan artist som jag kan tycka om. Snoop Dogg. Han vgar verskrida genrer och har humor. Skn snubbe helt enkelt.

Allright.
Jag r dock tveksam till att dessa attitydproblem r krnan i ditt ogillande.
Jag tror att det rr det musikaliska uttrycket. Som du kan se av mina exempel ovan s lyser bde ho's och bling bling med sin frnvaro. Att hip hop musiken skulle domineras av detta tilltal r en myt. Du ser aldrig frbi denna myt eftersom du avskyr musiken rent musikaliskt och drfr aldrig hr vad artisterna sger.

Snoop gillar du lite nu p senare tid eftersom han spexade till det med Sensual seduction. "Ho" och "bitch" r ju knappast ord som r underrepresenterade i hans rimsvada.
Senast redigerad av MrCheeba 2008-08-11 kl. 16:38.
Citera
2008-08-11, 16:38
Medlem
hiphopnegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Allright.
Jag r dock tveksam till att dessa attitydproblem r krnan i ditt ogillande.
Jag tror att det rr det musikaliska uttrycket. Som du kan se av mina exempel ovan s lyser bde ho's och bling bling med sin frnvaro. Att hip hop musiken skulle domineras av detta tilltal r en myt. Du ser aldrig frbi denna myt eftersom du avskyr musiken rent musikaliskt och drfr aldrig hr vad artisterna sger.
Faktumet att de ofta slnger in attityden i musiken gr att man bara blir frbannad. Sen finns det ju sjlvklart hiphop som inte r sn, men hatart nd. Kan jag inte hjlpa. Kan ha att gra att de flesta ofta anvnder samma tonlge som nr dom snackar om sina bitches.
Citera
2008-08-11, 16:39
Medlem
Nojlagets avatar
Jag vill brja med att sga att jag inte hatar hip-hop, d jag lyssnar mycket p reggae och drmed ltt halkar ver p vissa hip-hop-artister. Men jag har en teori om varfr folk hatar hip-hop:

Jag tror det handlar om hur hip-hopare gestaltas, bde i media och i samhllet. mnga i Sverige frknippar nog hip-hop med invandrare (vilket vissa uppenbarligen ser som negativt), gangsters och ghetton. S visst, du har rtt, i vissa fall kan det vara rasism som r orsaken.

Sen vet jag av egen erfarenhet att om man r hrdrockare s r det "frbjudet" att lyssna p hip-hop om man ska rknas som "true". Var sjlv likadan nr jag var ung och osker p mig sjlv. Nu r jag dock en fri individ som lyssnar p all mjlig musik. men visst har det hnt att vnner som lyssnar p reggae serist gett mig mindre positiva kommentarer nr jag poppat Onkel Knkel, men det skiter jag i.
Citera
2008-08-11, 16:42
Medlem
BasinCity_Mias avatar
Det som r mest idiotiskt med hiphop r vl att den glamouriserar att vara en socialt missanpassad outbildad loser som sljer droger fr uppehlle och inte kan tala rent?

Tyckte jag iallafall....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in