2008-09-04, 12:21
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Jojo, naturligtvis. Om du kan genomlida ett sämre spel och sedan fortsätta med uppföljaren så är det ju en helt annan sak.
Om Resident Evil hade varit världens sämsta spel så hade jag ändå spelat igenom det. Jag är väl en "äkta gejmer" på det viset. Men just nu så är jag mest intresserad av RE för att, tja, jag har aldrig egentligen spelat något av spelen då jag alltid har förutsatt att de suger, men nu när man har mognat lite och ser hur stor mängd seriösa fans det finns till serien (samt att jag faktiskt älskar storyn om zombie virus) så blir man ju lite blidkad.

Minns demon till RE1 som jag fick med en playstation-tidning för en herrans massa år sedan, den spelade jag. Jag tyckte att det var helt OK, men jag köpte det aldrig pga att det fanns bättre spel i mina ögon. Nu är ju spelmarknaden till PS1 så enorm att man kan kosta på sig att kika igenom de titlar som man aldrig ägnade någon större tid åt när de var nya. Samma sak gäller för PS2 idag.
Citera
2008-09-04, 12:37
Medlem
SkinnyFistss avatar
Nu har jag i alla fall klarat av Claire B.
Funderar på att skippa Extreme Battle då det inte känns sådär jättelockande.
Citera
2008-09-04, 15:31
Medlem
SkinnyFistss avatar
Får snart en Dreamcast också, men jag ska ändå försöka dra igång en DC-emulator med Code Veronica nu.
Citera
2008-09-04, 17:06
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Njae, skräcken är en bidragande faktor, men det är som sagt actionspel först och främst.
Nej, jag spelar spelen för att få utforska, vilket är något jag av någon anledning tycker RE gör bättre än Silent Hill, och överlevnads-delen i Survival Horror-genren. Det är härligt att man måste ha relativt bra koll på ammunitionen och sin hälsa, att man inte kan bära med sig många saker samtidigt (även om jag föredragit om pussel-föremål inte tog upp något utrymme, som i RE4) och att till och med sparfunktionen är begränsad vilket skapar en viss känsla av att man inte bara kan springa in bland monstren och prova igen om man råkar dö (Och jo, man får väldigt många Ink Ribbons i RE2 och 3, men det är fortfarande bra mycket mer begränsat än i andra spel).

Handlingen är bara en ogenomtänkt sörja. Den är bra som drivkraft och den är helt klart underhållande, men vill jag ha handling så spelar jag Silent Hill eller något av de andra tjugotals spel här i världen som faktisk har en bra sådan.

Att handlingen är ogenomtänkt tycker jag inte, sedan däremot kan jag väl hålla med om att den är mindre bra. Det är väl just det här som gör Resident Evil? En klyschig, relativt dålig och pushig historia i miniformat om ett virus som väcker de döda till liv. Vore serien mer seriös och skulle den ha en betydligt mer djup handling så tror jag faktiskt inte att den skulle vara detsamma i huvudtaget, kanske skulle de tidiga RE spelen vara precis som RE4? En bidragande faktor till varför RE4 inte tillhör de tidigare delarna i serien är självklart just för den är mer genomtänkt, en djupare handling, även om den inte är av den kvalite en handling kan vara av så är den ju definitivt djupare än de tidigare spelen.

Som jag 'tror' att jag nämnt tidigare i denna tråd så anser jag inte att RE i huvudtaget är ett skräckspel, det har ingenting med survival horror att göra, det är snarare Action-Pussel med lite monster. Vill man ha skräck och djuphet är självklart Silent Hill något att föredra.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Om Resident Evil hade varit världens sämsta spel så hade jag ändå spelat igenom det. Jag är väl en "äkta gejmer" på det viset. Men just nu så är jag mest intresserad av RE för att, tja, jag har aldrig egentligen spelat något av spelen då jag alltid har förutsatt att de suger, men nu när man har mognat lite och ser hur stor mängd seriösa fans det finns till serien (samt att jag faktiskt älskar storyn om zombie virus) så blir man ju lite blidkad.

Minns demon till RE1 som jag fick med en playstation-tidning för en herrans massa år sedan, den spelade jag. Jag tyckte att det var helt OK, men jag köpte det aldrig pga att det fanns bättre spel i mina ögon. Nu är ju spelmarknaden till PS1 så enorm att man kan kosta på sig att kika igenom de titlar som man aldrig ägnade någon större tid åt när de var nya. Samma sak gäller för PS2 idag.

Jag skulle nog inte säga att man är en s.k. "äkta gejmer" bara för man väljer att genomlida ett spel. Man blir vad man gör det till. Själv föredrar jag att inte spela det som jag anser vara ren "skit" på marknaden. Resident Evil 1 till PS1 är tyvärr något jag aldrig vill uppleva. Jag gillar Remaken till GC men är tyvärr ganska säker på att om jag någonsin skulle införskaffa originalet till PS1 så skulle säkerligen detta förstöra Resident Evil för mig då jag inte skulle kunna spela Remaken utan att se det rentav taskigt designade RE1 framför mig. Bara för ett spel är bra betyder ju inte att Remaken inte kan vara bättre.

Med tanke på hur förvirrande Resident Evil kan vara i olika lägen så måste jag säga att RE2 spelar en ganska liten del i utforskandet jämfört med andra titlar i RE-serien så på den nivån kan jag ändå förstå om du bestämt vill spela igenom det första spelet före det andra.

Hur som helst, allt är värt att spelas.
Citera
2008-09-04, 17:07
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Får snart en Dreamcast också, men jag ska ändå försöka dra igång en DC-emulator med Code Veronica nu.

Vet du om det är någon skillnad mellan Code Veronica:X (PS2) och Code Veronica (DC) ? Eller är det så att det enda som skiljer dem åt är titlarna?
Citera
2008-09-04, 17:52
Medlem
B0zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuronT
Att handlingen är ogenomtänkt tycker jag inte, sedan däremot kan jag väl hålla med om att den är mindre bra. Det är väl just det här som gör Resident Evil? En klyschig, relativt dålig och pushig historia i miniformat om ett virus som väcker de döda till liv. Vore serien mer seriös och skulle den ha en betydligt mer djup handling så tror jag faktiskt inte att den skulle vara detsamma i huvudtaget, kanske skulle de tidiga RE spelen vara precis som RE4? En bidragande faktor till varför RE4 inte tillhör de tidigare delarna i serien är självklart just för den är mer genomtänkt, en djupare handling, även om den inte är av den kvalite en handling kan vara av så är den ju definitivt djupare än de tidigare spelen.

Som jag 'tror' att jag nämnt tidigare i denna tråd så anser jag inte att RE i huvudtaget är ett skräckspel, det har ingenting med survival horror att göra, det är snarare Action-Pussel med lite monster. Vill man ha skräck och djuphet är självklart Silent Hill något att föredra.

Jag skulle nog inte säga att man är en s.k. "äkta gejmer" bara för man väljer att genomlida ett spel. Man blir vad man gör det till. Själv föredrar jag att inte spela det som jag anser vara ren "skit" på marknaden. Resident Evil 1 till PS1 är tyvärr något jag aldrig vill uppleva. Jag gillar Remaken till GC men är tyvärr ganska säker på att om jag någonsin skulle införskaffa originalet till PS1 så skulle säkerligen detta förstöra Resident Evil för mig då jag inte skulle kunna spela Remaken utan att se det rentav taskigt designade RE1 framför mig. Bara för ett spel är bra betyder ju inte att Remaken inte kan vara bättre.

Med tanke på hur förvirrande Resident Evil kan vara i olika lägen så måste jag säga att RE2 spelar en ganska liten del i utforskandet jämfört med andra titlar i RE-serien så på den nivån kan jag ändå förstå om du bestämt vill spela igenom det första spelet före det andra.

Hur som helst, allt är värt att spelas.

jag kan verkligen inte hålla med dig om dina uttalanden. Tycker att RE1 är det spelet med mest handling djup i. Vet inte om du är en sån som läser dagböckerna och sånt men i dem får man ju veta så jävla mycket. RE1 och RE2 är ju dem två spelen som verkligen har skapat hela Resident Evil serien och hela historien och handlingen om Umbrella är ju verkligen skitbra och ändå på ett sådant sätt att det "skulle" kunna vara verklighet.

RE4 tappar ju hela grejjen den enda bakgrunds handlingen i spelet man får reda på är att Leon ska rädda presidentens dotter mer handling är det ju egentligen inte. Sen att det är adligt cpbarn i pirathatt och hans familj (sekt) som är i nån spansk by. Tycker hela handlingen i 4an är jävligt tunn. Men det vägs ju upp av att det är ett jävligt bra actionspel.

Båda spelen finns på ps2 code veronica är i äkta resident evil anda och är kanske inte det bästa (i min fattning) men faktiskt riktigt bra. Medans resident evil 4 är nåt heeeelt annat visst säljer ju spelet myyyyyycket bättre ifall det heter resident evil 4 och karaktären leon är med. Men helt ärligt så byt namn på karaktären och titeln på spelet så skulle ingen se nån som helst koppling till det spelet och dem andra RE spelen.
Citera
2008-09-04, 18:09
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Jag skulle nog inte säga att man är en s.k. "äkta gejmer" bara för man väljer att genomlida ett spel. Man blir vad man gör det till.
Nej, det skrev jag inte heller. Kravet för att vara en "gejmer" (och nä, det är ingenting att sträva efter, tycker jag) är att kunna spela. Ger man upp misslyckas man. Slutar man spela för att man fastnar på en boss, inte fattar pusslet, inte orkar just för tillfället och sedan skiter helt i spelet osv så har man misslyckats. Det är som att stanna i mitten av en bok och plötsligt sluta läsa den - helt orimligt i mina ögon.

Man slutar inte spela ett spel, som man har bestämt sig för att spela, såvida man inte har en väldigt, väldigt god motivering. Annat är det om man har köpt ett spel för att testa det eller köpt det av ren impuls. Men har man bestämt sig för att gnida sig igenom ett spel, då biter man i det sura äpplet och gör det. Töntigt, förvisso, förvisso, men sant.

Håller du inte med om den definitionen så orkar jag ändå inte fortsätta diskutera det.
Citat:
Själv föredrar jag att inte spela det som jag anser vara ren "skit" på marknaden. Resident Evil 1 till PS1 är tyvärr något jag aldrig vill uppleva. Jag gillar Remaken till GC men är tyvärr ganska säker på att om jag någonsin skulle införskaffa originalet till PS1 så skulle säkerligen detta förstöra Resident Evil för mig då jag inte skulle kunna spela Remaken utan att se det rentav taskigt designade RE1 framför mig. Bara för ett spel är bra betyder ju inte att Remaken inte kan vara bättre.
Ärligt talat vill jag spela ett spel som det var tänkt att det skulle spelas när det släpptes. En remake innan originalet kommer inte på fråga, och jag har för övrigt ingen Gamecube.
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-09-04 kl. 18:11.
Citera
2008-09-04, 19:19
Medlem
Jag vill spela Remaken på GC, är den bra? Har fan ingen GC.

Vill också spela Zero på GC, är den bra? Har hört att den har en annan spelstil än de tidigare, eller är jag ute och joggar?
Citera
2008-09-04, 20:23
Medlem
B0zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolkanK

Vill också spela Zero på GC, är den bra? Har hört att den har en annan spelstil än de tidigare, eller är jag ute och joggar?

Båda är riktigt bra. Zero har samma klassiska spelstil fast där är du 2 personer men du kan bara styra ena åt gången den andra hänger med och för vissa pussel behöver du dela på dem o.s.v köp ett gc kostar fan mindre än själva spelet på tradera typ eller kanske ladda ner o spela om du har nån polare med chippat wii och gc kontroll
Citera
2008-09-04, 20:55
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0z
jag kan verkligen inte hålla med dig om dina uttalanden. Tycker att RE1 är det spelet med mest handling djup i. Vet inte om du är en sån som läser dagböckerna och sånt men i dem får man ju veta så jävla mycket. RE1 och RE2 är ju dem två spelen som verkligen har skapat hela Resident Evil serien och hela historien och handlingen om Umbrella är ju verkligen skitbra och ändå på ett sådant sätt att det "skulle" kunna vara verklighet.

RE4 tappar ju hela grejjen den enda bakgrunds handlingen i spelet man får reda på är att Leon ska rädda presidentens dotter mer handling är det ju egentligen inte. Sen att det är adligt cpbarn i pirathatt och hans familj (sekt) som är i nån spansk by. Tycker hela handlingen i 4an är jävligt tunn. Men det vägs ju upp av att det är ett jävligt bra actionspel.

Båda spelen finns på ps2 code veronica är i äkta resident evil anda och är kanske inte det bästa (i min fattning) men faktiskt riktigt bra. Medans resident evil 4 är nåt heeeelt annat visst säljer ju spelet myyyyyycket bättre ifall det heter resident evil 4 och karaktären leon är med. Men helt ärligt så byt namn på karaktären och titeln på spelet så skulle ingen se nån som helst koppling till det spelet och dem andra RE spelen.

Som jag tidigare nämnt tycker jag inte heller att RE4 riktigt förtjänar titeln. Det jag menar med att spelet har mer djup är att i de tidigare titlarna så är det en mer komplicerad handling dock gjord till något riktigt simpelt. Jag menar att skillnaden på RE1 och RE4 är t.ex. att i RE1 säger man "Oj, titta.Zombies, vi dödar dem. De måste vara infekterade av något virus." medan RE4 är mer djup i, lite mer genomtänkt dialog vilket också ger handlingen mer djup, får spelet att se mer seriöst ut. Dock som du säger så säljer titeln RE4 även om spelet i sig lika gärna hade kunnat heta något helt annat.

RE2 tycker jag känns som mellanhanden. Jag ska inte ljuga, jag är inget fan av de långa dagboksinläggen som man hittar här och var i spelen men trots detta läser jag dem ändå.

Helst hade jag nog sett en riktig uppföljare där Claire och Chris, samt Jill jobbar tillsammans, ett besök i något forskningslabb vore inte fel, eller varför inte kopiera Resident Evil: Extinction? Det finns många och betydligt bättre sätt att göra en 'riktig' uppföljare till serien.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Ärligt talat vill jag spela ett spel som det var tänkt att det skulle spelas när det släpptes. En remake innan originalet kommer inte på fråga, och jag har för övrigt ingen Gamecube.

Men bara för att det är tänkt att spelas på ett sätt betyder ju inte att en remake tar bort detta. I själva fallet kan en remake ge en bättre spelupplevelse. Nu förstår jag att du vill spela originalet, precis som det var när det släpptes och det kan jag förstå, jag känner själv att många spela ska spelas som de var från början även om remakes lockar dock anser jag att även en remake kan hålla samma kvalitet. Bara för ett spel har per definition, snyggare grafik i en remake behöver det ju inte alls betyda att spelet i sig är helt annorlunda än sitt original.
Hur som helst, jag förstår vad du menar och tja, jag håller med angående en del spel, en del inte.
Citera
2008-09-04, 21:00
Medlem
AuronTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolkanK

Citat:
Zero är också väldigt mycket att utforska en byggnad. Spelet börjar ju med att man utforskar ett specifikt område men efter ett tag hamnar man på ett annat som kan kännas väldigt mycket som RE1, det är ju trots allt precis före RE1 som det utspelar sig. Hur som helst, det är definitivt värt en titt, det enda som kan "verka" störande är att du styr två karaktärer samtidigt men i själva verket är det superkul och själv kände jag mig nästan säkrare när jag visste att jag hade två som kunde sköta alla samtidigt.

Utöver det så får jag väl säga att spelet är riktigt schysst, helt klart något du ska spela om du gillar RE serien. Spelstilen är väl som nämnt exakt likadant förutom det faktum att du har två karaktärer och också pussel som kräver två människor för att ta dig vidare.
Citera
2008-09-04, 21:34
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Men bara för att det är tänkt att spelas på ett sätt betyder ju inte att en remake tar bort detta. I själva fallet kan en remake ge en bättre spelupplevelse. Nu förstår jag att du vill spela originalet, precis som det var när det släpptes och det kan jag förstå, jag känner själv att många spela ska spelas som de var från början även om remakes lockar dock anser jag att även en remake kan hålla samma kvalitet. Bara för ett spel har per definition, snyggare grafik i en remake behöver det ju inte alls betyda att spelet i sig är helt annorlunda än sitt original.
Hur som helst, jag förstår vad du menar och tja, jag håller med angående en del spel, en del inte.
Vad jag menar är att det spelar ingen roll ifall remaken är "bättre" än originalet. Jag spelar originalet i vilket fall som helst. Sen kan jag testa remaken, se tillbaka på originalupplevelsen, jämföra och njuta av det. Men som sagt, jag har ingen gamecube och planerar inte att skaffa en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in