Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-08-16, 21:38
Medlem
Hard Rides avatar
Det här inlägget går hand i hand med detta: https://www.flashback.org/showthread.php?t=677398

Skulle det vara praktiskt genomförbart för en vanlig människa med hög men ej genial begåvning (utgår från mig själv) att lära sig alla de stora europeiska språken på en nivå där man kanske inte talar som en infödd men där man kan läsa böcker/tidningar/undertexter samt tala med folk obehindrat?

Hur skulle man behöva lägga upp sina studier och vilken tidsram ska man tänka sig? Vad gäller mitt klassiska bildningsprojekt så tänker jag mig minst 10 år enbart för det som vi kan kalla baskunskap, något liknande är kanske lämpligt här?

Vilka språk räknas som stora? Om vi utgår från att man kan engelska redan, så tycker jag att vi skall räkna in spanska, italienska, tyska, franska, ryska, kanske något ytterligare?

Vad tror ni? Rimligt att bli en hyfsad Europa-polyglott?
Citera
2008-08-16, 21:58
Bannlyst
Ja om du lägger ner 10 års hårt arbete så kommer du kanske kunna konversera någolunda på alla språken.
Citera
2008-08-16, 22:03
Medlem
Fraternités avatar
Man bör nog bosätta sig i länderna isåfall. Det kanske inte behöver vara så länge i varje, men ett halvår ger säkert kunskap som skulle ta mycket längre tid att skaffa sig hemmavid. Jag tror inte det är något omöjligt projekt. Franska, spanska och italienska har ju som bekant mycket gemensamt med varandra. Efter att ha lärt in ett par, tre språk lär du dessutom ha hittat en metod som passar dig bra.
Citera
2008-08-16, 22:53
Medlem
Hard Rides avatar
Om ni skulle köra en light-variant på detta då? Då hade nog valt tyska och spanska (eftersom jag läst spanska tidigare i 5 år, annars italienska eller franska).
Citera
2008-08-16, 22:56
Medlem
Frågan är väl vad man menar med "hög, men ej genial begåvning". Det finns många som helt uppenbart har väldigt lätt för att lära sig språk. Det är inte alltid jag upplever dessa som geniala rakt igenom. Men de är definitivt bättre än mig på just språk. Det går säkert om man har talang för det. Men jag tvivlar på att jag själv skulle klara det. Skulle jag försöka, skulle jag nog göra som Fraternité, bosätta mig i länderna en tid. För jag märker tydligt att jag lär mig av att använda ett språk i praktiken. Mycket svårare att lära sig genom att bara gå kurser. Kurserna kan inte bli annat än en grund för att ha något att utgå från när man bosätter sig i dessa länder. Så är det för mig i alla fall.
Citera
2008-08-16, 22:57
Medlem
Fraternités avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hard Ride
Om ni skulle köra en light-variant på detta då? Då hade nog valt tyska och spanska (eftersom jag läst spanska tidigare i 5 år, annars italienska eller franska).
Då skulle jag plocka tyska och ryska. Tyska för att de går bra ihop med din mer övergripande ambition att bli klassiskt bildad. De tyska filosoferna bör man såvitt jag förstått läsa på just tyska för att inte mycket av meningen ska gå förlorad. Dessutom är det nog inte så jäkla svårt. Ryska av den enkla anledningen att landet är på uppgång och det kan komma till användning. Därefter franska, italienska och spanska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in