Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-17, 18:31
  #1
Avstängd
Hej!

Ska åka till Uganda snart och undrar om någon varit där och har lite tips? Vart ska man bo, vilka har den bästa safarin etc?
Citera
2008-08-17, 21:12
  #2
Medlem
Lobengulas avatar
Jag har hört mycket gott om Uganda men har dessvärre ingen erfarenhet av landet. Det är på min önskelista så jag kommer att nyfiket följa tråden

Men hur kommer det sig att du valde detta något udda resmål? Berätta gärna fler detaljer, t.ex. resrutt.
Citera
2008-08-17, 22:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffe
Hej!

Ska åka till Uganda snart och undrar om någon varit där och har lite tips? Vart ska man bo, vilka har den bästa safarin etc?


Hej!
Jag har varit där ett par gånger, och det är det absolut bästa stället jag varit på. Hur vill du bo?
Hur länge ska du vara där? Åker du själv?
Helt säker på att du kommer få en riktig upplevelse iaf.
Citera
2008-08-17, 23:06
  #4
Avstängd
Jag kommer att åka i februari nästa år (ja jag är ute i god tid). Det är jag och en kompis som åker och vi kommer att vara borta ca en vecka. Vi flyger till Entebbe men planerar att bo i Kampala

Är det bra period att åka? Räcker en vecka? (vi vill åka på safari och kanske tom jaga om möjlighet finns). Ska man bo i Kampala eller är det bättre och bo i Entebbe?
Citera
2008-08-18, 00:54
  #5
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Det enda tipset jag kan komma med är The Kampala Serena. En bekant spenderade ett par veckor där och han var eld och lågor över det hotellet. Och då bör det nämnas att han är van vid att bo på "lyxhotell" över hela världen.

Nu vet jag i.o.f.s inte vad ni har för budget men i.a.f. ............ Man kan känna sig rätt sliten efter en safari (tidiga morgnar, dåliga vägar & magsjuka) och då är det nog rätt nice att bli pampered ett par dagar innan man åker hem.

/#LOUDmouth#
Citera
2008-08-18, 01:03
  #6
Avstängd
Tack för tipset Loudmouth! Kollade in deras hemsida och det såg riktigt bra ut så det blir i varje fall några nätter där!
Citera
2008-08-19, 07:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffe
Jag kommer att åka i februari nästa år (ja jag är ute i god tid). Det är jag och en kompis som åker och vi kommer att vara borta ca en vecka. Vi flyger till Entebbe men planerar att bo i Kampala

Är det bra period att åka? Räcker en vecka? (vi vill åka på safari och kanske tom jaga om möjlighet finns). Ska man bo i Kampala eller är det bättre och bo i Entebbe?

Mellan Entebbe och Kampala är det väl bara 2-3 mil ? Som jag minns var det bara en halvtimme med taxi.
Citera
2008-08-19, 14:10
  #8
Avstängd
Felix du får gärna komma med tips på vad man ska se och var man ska bo
Citera
2008-08-27, 14:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffe
Felix du får gärna komma med tips på vad man ska se och var man ska bo

Det tar lite mera än 30min mellan Entebbe och Kampala. Har för mig att man får räkna med 45-60min.
Jag skulle inte rekomendera att bo i Entebbe, jag tyckte det var en ganska "död" stad. Kampala var mycket häfftigare på alla sätt och vis.

lite tips:
Att ta bussen upp till Jinga(stavning?) och titta på source of the nile kan vara ganska trevligt och det hinner man göra över en dag.
Transport finns från centrala Kampala och kostar inte många kronor, dock tar det ca 2h att åka dit. längst med vägen finns lite rolig landsbyggd att titta på.

Sesse Ilands(stavning? :-) ) ligger ute i Victora sjön och man tar båt från Entebbe i några timmar. Jag var en sväng på huvudön och det var underbart vackert och fint.
Dock får man väl kanske hålla sig från att bada då det kan finnas parasiter i vattnet som är jobbiga att tass med. ( Dock såg jag många vita/svarta som badade där )

Väl inne i Kampala finns det endel att titta på och som vit? kan du räkna med att få mycket uppmärksamhet, men folket var väldigt lätta att ha och göra med och jag kände mig aldrig hotad även när jag strövade runt mitt i natten i centrala kampala. Att åka deras "taxi" är en kul upplevelse ( sitta 25st inpackade i en tonfiskburk döpt till toyota ) men oftast skuffar folk undan så man får gott om plats..



Det var ett tag sedan jag var där men skriv vad du är intresserad av så kanske jag kan friska upp minnet lite och komma med några tips.
Citera
2008-08-29, 00:34
  #10
Avstängd
Tack för bra tips! Utflykten låter som en bra idé. Den kommer vi nog försöka göra

Hur är det om man skulle jaga? Vet du om det är genomförbart?
Citera
2008-10-01, 13:26
  #11
Medlem
sverker11s avatar
1. Hur fungerar det med pengar? Utbud av bankomater, behöver man ha med sig dollar för att betala safaris o.s.v.
Citera
2008-10-15, 14:50
  #12
Medlem
Cirkas avatar
Jag var i Uganda i vintras, dock bara 5 dagar så jag vet inte så mycket om det men det lilla jag vet ska jag försöka dela med mig av. Vi åkte en färdig safari-resa där guiden hämtade och lämnade oss på Entebbes flygplats. Skulle också tro att det är mellan 30 och 60 minuter mellan Entebbe och Kampala.

Bankomater? Klart att det måste finnas, jag chansade dock inte på det utan hade med mig tillräckligt med dollar för att klara mig.

Tänkte också föreslå Kisoro som utflyktsmål, det av två anledningar. Dels finns det bergsgorillor på vulkansluttningarna runt omkring och dels är resan dit minnesvärd. När jag var där (de höll på att bygga ny väg) var det 8-10 mil grusväg upp och ner ibland bergen. Det tog en hel dag att köra. Men naturen är häftig, hamnar lätt på min topplista ihop med storheter som Grand Canyon och Kilimanjaro!

Åk dit men tro inte att det är en charterresa där allt fungerar som planerat...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f728309

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback