Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-24, 19:46
Medlem
tpariss avatar
Söker en bra kokbok där det står antal kcal per portion.
Finns det någon sådan?
Citera
2008-08-24, 20:34
Medlem
Inte som svar på den ställda frågan, men min mamma köpte en Viktväktarkokbok när ett lokalt bibliotek sålde ut den, och den såg ut att ha riktigt goda recept. Och den innehåller ju points-värde som säkert går att översätta till kcal.
Citera
2008-08-25, 15:27
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Inte som svar på den ställda frågan, men min mamma köpte en Viktväktarkokbok när ett lokalt bibliotek sålde ut den, och den såg ut att ha riktigt goda recept. Och den innehåller ju points-värde som säkert går att översätta till kcal.

Points går inte att räkna tillbaka till kcal - viktväktarna räknar "dubbelt" för fett (och drar av för fibrer) 100 kcal smör ger fler points än 100 kcal kruskakli

Säkraste sättet (om än lite krångligt) är att gå igenom ingredienserna i recepten och räkna själv med en kcal-tabell (recepthjalpen.se har näringsvärden för en hel del ingredienser). Då blir det rätt även om du ändrar i recepten
Citera
2008-08-25, 16:25
Medlem
Latmasks avatar
Hej!

Det finns massor med kokböcker som har kaloriinnehåll angivet. Tyvärr har jag inte något tips på någon speciellt bra sådan. De viktväktarböcker jag har kollat i har alla haft kalorierna utskrivna per portion, och inte bara points. Mitt tips är tråkigt, men gå till en bokhandel och kolla om du hittar något bra. Med dagens hälsohysteri kombinerat med dagens matlagningshysteri borde det finnas hur många titlar som helst.

\Latmask
Citera
2008-08-25, 18:49
Moderator
skunkensunes avatar
Stora Asiatiska Kokboken och Stora Pastakokboken har många bra recept där även kcal står med.

Asiatiska
http://www.bokrecension.se/9179026028

Pasta
http://www.bokrecension.se/9179026044

Edit: I båda böckerna står följande information med till respektive recept;

Protein
Fett
Kolhydrater
Kostfiber
Kolesterol
kJ (Kalorier)

angivet per portion.
Senast redigerad av skunkensune 2008-08-25 kl. 18:58.
Citera
2008-08-26, 13:54
Medlem
sluta bry dig om kalorier och rör på er. kaloerier är gott samma som onyttigt fett bara börja röra på sig. om du börjar räkna kalorier så måste du räkna fett och vilka tider du äter på dygnet och hur mycket du rör dig på jobbet etc det blir bara jobbigt.. bara röra på sig mera..
Citera
2008-08-26, 16:35
Medlem
Latmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djungelpojken
sluta bry dig om kalorier och rör på er. kaloerier är gott samma som onyttigt fett bara börja röra på sig. om du börjar räkna kalorier så måste du räkna fett och vilka tider du äter på dygnet och hur mycket du rör dig på jobbet etc det blir bara jobbigt.. bara röra på sig mera..

Vet inte om jag missförstår dig, eller om det är du som missuppfattat något. Men kalorier är en enhet för att mäta energiinnehåll. Hur man skall göra för att räkna fett vet jag inte, men matolja har ett energiinnehåll på c:a 800 kCal/100 gram. Att känna till energiinnehållet i det man äter kan klart underlätta om man vill gå ned eller upp i vikt. Jag håller dock med om att man skall röra på sig, det är alltid nyttigt.

\Latmask
Citera
2008-08-26, 21:11
Medlem
tpariss avatar
Anledningen att jag vill ha en kokbok med kcal innehåll är för att jag tränar och vill ligga på samma intag varje dag, så för enkelhetens skull alltså.
Citera
2015-01-20, 20:19
Medlem
ursäkta necron men om någon fortfarande letar efter en kokbok med kcal/pris/näringsvärden så har jag skapat en som har just det.
http://cookbook.nu/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in