Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-28, 00:33
  #1
Medlem
Varför blir man utskrattad och hånad när man säger att man lyssnar på musik från 80-talet? Det verkar nästan vara lika mycket tabu som dansband och schlager.

Skulle jag avslöja för mina kompisar att jag lyssnar på musik från den tiden, så skulle jag garanterat fått se mig om efter nya vänner...Känner flera personer som sitter i samma sits.

Är det för att man anses vara bakåtsträvare och gammaldags?
Citera
2008-08-28, 00:46
  #2
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Varför blir man utskrattad och hånad när man säger att man lyssnar på musik från 80-talet? Det verkar nästan vara lika mycket tabu som dansband och schlager.

Skulle jag avslöja för mina kompisar att jag lyssnar på musik från den tiden, så skulle jag garanterat fått se mig om efter nya vänner...Känner flera personer som sitter i samma sits.

Är det för att man anses vara bakåtsträvare och gammaldags?
Du får vara lite mer specifik vad för slags musik du menar. Finns ju bra musik som 80-talet: Metallica, Slayer, Stray Cats och Guns n Roses t ex.

Men visst! 80-talet VAR plastigt och pastellfärgat och synth-soundet gjorde sitt stora intåg i alla former av musik. Man hörde den i allt från Huey Lewis till metal. Just synthen är nått som utmärker och daterar musik ifrån 80-talet mer än någonting annat.

Pudelrocken förstörde effektivt den musikaliska orginalitet som band som just Slayer och Metallica stod för. Tyvärr har pudelrocken fått en otäck revival på senare år.

Du är en mindre bakåtsträvare än vad jag själv är. Själv lyssnar jag till 85% på musik gjord mellan 1968 - 1981. Skit i va folk tycker och lyssna på det Du vill.
Citera
2008-08-28, 02:03
  #3
Medlem
Hard Rides avatar
Känner igen mig! Är också stor 80-talsfanatiker. Dock har jag alltid sett det som ett tecken på att jag har rätt när min åsikt avviker från pöbeln
Citera
2008-08-28, 02:14
  #4
Medlem
IKAROZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Varför blir man utskrattad och hånad när man säger att man lyssnar på musik från 80-talet? Det verkar nästan vara lika mycket tabu som dansband och schlager.

Skulle jag avslöja för mina kompisar att jag lyssnar på musik från den tiden, så skulle jag garanterat fått se mig om efter nya vänner...Känner flera personer som sitter i samma sits.

Är det för att man anses vara bakåtsträvare och gammaldags?

jag tror det är mycket för vad 80-talet stod för som även gör "ner" musiken.
axelvaddar, strass, pastellfärger och allt det hemska som 80-talet kom med... folk måhända skratta när man säger att man lyssnar på 80-talsmusik, men lyssna på radion, det finns snart inte EN låt de inte gjort en cover på från 80-talet.
så att det gjordes bra musik, det råder det ju ingen tvekan om, annars så skulle man inte, så långt in på 2000-talet ändå som vi kommit , göra cover på cover på cover från den tiden!!
vad gillar du bäst från den tiden då? någon speciell låt?
eftersom jag också diggar musik från den tiden, kanske man kan få något tips på något man ev glömt?
Citera
2008-08-28, 12:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKAROZ
folk måhända skratta när man säger att man lyssnar på 80-talsmusik, men lyssna på radion, det finns snart inte EN låt de inte gjort en cover på från 80-talet.
så att det gjordes bra musik, det råder det ju ingen tvekan om, annars så skulle man inte, så långt in på 2000-talet ändå som vi kommit , göra cover på cover på cover från den tiden!!

vad gillar du bäst från den tiden då? någon speciell låt?
eftersom jag också diggar musik från den tiden, kanske man kan få något tips på något man ev glömt?

Precis så tänker jag också.

Jag gillar mest de kända artisterna, Michael Jackson och Stevie Wonder (visserligen 70-tal) är de bästa artister som någonsin har levt enligt mig.

Lyssna på "That's What Friends Are For" med Stevie Wonder, Luther Vandross, Whitney Houston och Dionne Warwick. Hur kan man INTE tycka att det är fantastiskt?!
Citera
2008-08-28, 12:20
  #6
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Varför blir man utskrattad och hånad när man säger att man lyssnar på musik från 80-talet? Det verkar nästan vara lika mycket tabu som dansband och schlager.

Skulle jag avslöja för mina kompisar att jag lyssnar på musik från den tiden, så skulle jag garanterat fått se mig om efter nya vänner...Känner flera personer som sitter i samma sits.

Är det för att man anses vara bakåtsträvare och gammaldags?

Haha jag älskar 80-talet, älskar att kolla på gamla videos från 80-talet, inte minst Huey Lewis And The News, som någon nämner.

"Back In Time", ledmotivet till "Back To The Future" är en låt bland många Huey Lewis-låtar som ofta åker på här hemma, men är fönstrena öppna så håller jag ner volymen lite, det är nästan så man skäms för att man gillar det, varför vette fan haha

Pudelrocken, kan det blir härligare ?
Europe, Van Halen, Mötley, herregud vilka guldklimpar !
På den tiden kunde man gå upp på scenen i rosa mysbyxor, uppkavladkavaj, pannband och pilotbrillor utan att någon rynkade på näsan
Citera
2008-08-28, 12:25
  #7
Medlem
Inom mina kretser är det ganska ok att lyssna på typisk 80-talsmusik. Det anses lite kultigt med 80-talet. Det börjar även bli ok att lyssna på 90-talsmusiken då många upplever den nostalgisk eftersom det var den man dansade till när man gick i låg och mellanstadiet. Att vara helt inne på 90-talet vet jag ingen som är och det hade antagligen ansetts vara ganska udda. Den moderna populärmusiken (om vi nu snackar radiohits) är det bara de som inte själva sysslar med musik som lyssnar på. Men visst dyker det upp en låt då och då som är bra. Av någon anledning som har majoriteten av de som lyssnar på samtida musik invandrarbakgrund. Kanske för att det är inne med gangsta-kultur och många invandrare har lätt att identifiera sig med den.

Så för att knyta an till ämnet igen, upplever jag inte alls att det är off att lyssna till 80-talsmusik. Det är snarare mer B-igt att vara stor 90-tals fan.

Edit: Måste tillägga att jag personligen tycker att det gjordes enorma mängder musik av exceptionell kvalite på 80-talet. Någon nämnde Stevie Wonder och Michael Jackson. I MJ's fall var det kanske i huvudsak Quincy Jones förtjänst, men MJ är ju inte dålig någonstans. Prince är också än grymt bra musiker/producent som skapade nya grejer.
__________________
Senast redigerad av Stinkbertil 2008-08-28 kl. 12:29.
Citera
2008-08-28, 12:27
  #8
Medlem
Skäggbiffens avatar
När du säger 80-talsmusik tänker dem "Vadå är han big in japan?" När någon säger 80-talsmusik så tänker jag just på Ultravox eller dyl. och som bekant finns det många som tycker det är fjollmusik helt enkelt. Men ju äldre man blir desto mer förstår folk att man kan lyssna på vad som helst och man behöver inte se ut som ett spöke för att man lyssnar på Goth.

Nu ska jag lyssna på Wagner, Adjö.
Citera
2008-08-28, 12:44
  #9
Medlem
HildegardKrabbas avatar
eh.. jag känner inte igen mig i att folk skulle se ner på 80-talsmusik! Däremot var jag och mina kompisar inne i det tugget i slutet av 90- och början av 00-talet. Om man bortser från ny musik, så är det 80-talsmusik jag lyssnar på mest.
Jag vill nästan påstå att 80-tal är creddigt - i alla fall när det gäller indie och elektronisk musik.
Citera
2008-08-28, 12:58
  #10
Medlem
Borghesias avatar
Jag skäms inte ett dugg att erkänna att jag tycker om 80-tals musik.
Visst kläderna kanske kan diskuteras men va tusan har snorungarna på sig nu förtiden ... brallor som hänger nere runt knäna osv osv ... Bah!

I mitt tycke så slutades det börja göras riktigt bra musik efter 1990.
Sedan dess är det bara Absolut Bös 1, 2, ... 876 och jag spyr på allt som heter Rhianna, Britney, Christina etc etc ...

Om det mot förmodan dyker upp någon bra låt så är det med 99.9% säkerhet en cover. Det värsta är att många unga då tror att det är en helt ny låt ...
Eller också är det en gammal artist som börjar få dåligt med pengar och släpper ett best of album ... *suck*

Jag får nog avsluta med att citera Robert som Tony Rickardsson... "Nej då jag e inte bitter ..."
Citera
2008-08-28, 13:18
  #11
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Haha jag älskar 80-talet, älskar att kolla på gamla videos från 80-talet, inte minst Huey Lewis And The News, som någon nämner.

"Back In Time", ledmotivet till "Back To The Future" är en låt bland många Huey Lewis-låtar som ofta åker på här hemma, men är fönstrena öppna så håller jag ner volymen lite, det är nästan så man skäms för att man gillar det, varför vette fan haha

Pudelrocken, kan det blir härligare ?
Europe, Van Halen, Mötley, herregud vilka guldklimpar !
På den tiden kunde man gå upp på scenen i rosa mysbyxor, uppkavladkavaj, pannband och pilotbrillor utan att någon rynkade på näsan

Eftersom 80-talet var tiden när jag upptäckte musik lär väl jag nästan vara diskvalificerad att ha en åsikt...
Men som flera sagt: massor med bra musik kom på 80-talet!
Letar man lite bakom listorna så visar det sig att mycket av det som är stapelvara i mer alternativ musik fick sin början då och många har plankat det rakt av.

Pastellen kan jag och kunde jag däremot leva utan...
Citera
2008-08-28, 14:54
  #12
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Precis så tänker jag också.

Jag gillar mest de kända artisterna, Michael Jackson och Stevie Wonder (visserligen 70-tal) är de bästa artister som någonsin har levt enligt mig.

Lyssna på "That's What Friends Are For" med Stevie Wonder, Luther Vandross, Whitney Houston och Dionne Warwick. Hur kan man INTE tycka att det är fantastiskt?!
Michael Jacksons musikaliska gärning har tyvärr överskuggats av hans märkliga beteende. Thriller är THE LP från 80-talet, kan lyssna på den hur många gånger som helst och den blir bara bättre för varje lyssning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback