Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-03, 17:59
Medlem
God eftermiddag. Hittade inget vettigare forum att formulera frågeställningen i så det får bli här.

Jag funderade på hur fruktansvärt lätt det skulle vara att spränga ett tåg, eller ett torg eller vad som helst egentligen.

Hur? Tja, en TATP-bomb som fabricerats enligt de recept som finns att tillgå bland annat på flashback. Vidare skulle man kunna lägga den var som helst, på ett järnvägsspår mitt i natten, checka in en flygväska och låta markpersonalens omilda hantering sköta resten eller varför inte helt enkelt kasta in den i en skolmatsal? Varianterna är många.

Det som förbryllar mig är att ingen gjort nåt liknande. Möjligheterna att anonymt klara sig undan eventuella påföljder är ju ganska stor, inte i mitt fall kanske eftersom jag redan röjt min IP-adress och hamnat i FRA's fångstnät genom att skriva här. Om man nu skötte sina kort snyggt både på nätet och vid införskaffande av råvaror till bomberna så ser jag ingen anledning att man skulle faila.

Vad tror ni? Varför sker det inte några terror-attacker i Sverige? Är det för att de få fanatiker som finns är för korkade för att kunna genomföra en attack utan att torska före själva dådet?
Citera
2008-09-03, 18:11
Medlem
bananjuices avatar
Varför skulle folk vilja spränga nåt? De flesta är inte psykopater och man skulle inte i Sverige tjäna något på att spränga en järnvägsräls eller ett torg.
Citera
2008-09-03, 18:14
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneball
Vad tror ni? Varför sker det inte några terror-attacker i Sverige? Är det för att de få fanatiker som finns är för korkade för att kunna genomföra en attack utan att torska före själva dådet?
Varför skulle nån vilja spränga järnvägen eller ett torg?
Citera
2008-09-03, 18:16
Medlem
Nåt politiskt motiv kanske, eller för att de fått budskap från Allah (eller Buddha) som vitsordar dylika aktioner.
Nåt jag först tänkte var att nita in en bomb i riksdagen, men risken att bli haffad är överväldigande dessvärre.
Citera
2008-09-03, 18:37
Medlem
ChristianXs avatar
PI -> B&B

/Mod
Citera
2008-09-03, 18:47
Bannlyst
Jag skulle vilja testa och se hur s tort hål man kan spränga i tex en åker, där det inte är risk för någon, eller väldigt liten risk, att skadas. Hur stor krater kan en amatör åstadkomma? Sen så hade det varit humor att på morgonkvisten, närdet fortfarande är lagom mörkt, se bonden trilla i med traktorn eller skördetröskan..

En stor jävla smäll skulle jag vilja åstadkomma, på en åker.
Citera
2008-09-03, 18:48
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Nåt politiskt motiv kanske, eller för att de fått budskap från Allah (eller Buddha) som vitsordar dylika aktioner.
Nåt jag först tänkte var att nita in en bomb i riksdagen, men risken att bli haffad är överväldigande dessvärre.
Men vad vill du uppnå med att spränga riksdagen? Att bli offentligt uthängd som idiot?
Citera
2008-09-03, 18:55
Medlem
Jag filosferar inte kring motiven, utan metodiken, hur lätt/svårt det vore att genomföra ett dåd utan att torska.
Citera
2008-09-03, 19:23
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Jag filosferar inte kring motiven, utan metodiken, hur lätt/svårt det vore att genomföra ett dåd utan att torska.
Troligen svårare än vad man tror.
Inte att genomföra det, men att komma undan med det.

Jag har för mig att nån sa att polisen kan lösa nästan vilket brott som helst, det handlar bara om hur mycket resurser man vill lägga på det.
Ett terrordåd får av naturliga skäl väldigt mycket resurser, och därmed blir det jävligt mycket svårare att klara sig undan än vad det är om man begår ett rån som granskas av två snutar i nån timme för att sedan läggas ner om man inte omedelbart hittar nåt.

Sen har vi det tidigare...varför?
Vansinnesdåd, som utförs utan någon som helst koppling till händelsen är ju svårare att lösa än om det utförs av ett motiv.

Att slå ihjäl exet som man hatar gör att man lättare åker dit, även om man planerar noga och skaffar alibi och hela kittet, än om man slår ihjäl en totalt okänd person utan någon som helst anknytning till en själv.
Senast redigerad av Jecke 2008-09-03 kl. 19:32.
Citera
2008-09-03, 21:59
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Jag skulle vilja testa och se hur s tort hål man kan spränga i tex en åker, där det inte är risk för någon, eller väldigt liten risk, att skadas. Hur stor krater kan en amatör åstadkomma? Sen så hade det varit humor att på morgonkvisten, närdet fortfarande är lagom mörkt, se bonden trilla i med traktorn eller skördetröskan..

En stor jävla smäll skulle jag vilja åstadkomma, på en åker.

Det där låter ju helt underbart! KABLAM!!!
Fast blir det någon krater att snacka om vaknar nog bonden . PM:ar när jag skaffat sprängämnen
Citera
2008-09-04, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det där låter ju helt underbart! KABLAM!!!
Fast blir det någon krater att snacka om vaknar nog bonden . PM:ar när jag skaffat sprängämnen

Man får bjuda bonden på sprit kvällen innan. Alla bönder är glada i sprit, billig sprit som Explorer eller hembränt, gärna i variant Kaffe-jök.
Citera
2008-09-05, 19:19
Medlem
Bobby Creeks avatar
Åka till Danmark då? Med tåg, från Malmö till Köpenhamn. Ingen toll, inget polis.

Man kan ha en bomb i sin väska. Sen släppa den i tåg stationen där det finns många människor. Även en TV studio (DR1) som sänder live. Terror grouper har hotat danmark flera gånger.

Fast man vill ju inte döda oskyldiga människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in