Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-03, 19:56
Medlem
Amex88s avatar
Hej,
Jag bor i en bostadsrätt i centrala Stockholm (hyr i andrahand) och våran portkod slås av kl 22.00 och då kan man vara använda en nyckel.

Ska dela lägenheten med en kompis nu och bostadsrättsföreningen ger bara ut en nyckel per lägenhet ( har ingen aning om varför) men det blir väldigt jobbigt om vi bor två i lägenheten och bara har e nyckel till porten då vi har lite olika dygnsrytm osv.

Är det någon som vet vart jag kan kopiera en nyckel i Stockholm där dom inte kommer fråga om papper om att vi äger lägenheten då jag varken har papper eller äger lägenheten. Han jag hyr av är utomlands och kan inte komma hem och legitimera sig.

Så den ända vägen är i princip att kopiera den "svart". Eller om någon har ett annat svar så vore det bra.

Tacktack
Citera
2008-09-03, 21:16
Medlem
Titus pollos avatar
Lustig regel, det där om bara en nyckel per hushåll, bor det bara singlar där?
Är du säker på att den är kopieringsskyddad fortfarande? när man köper ett låssystem så är det bara en viss tid som tillverkaren, (t.ex. ASSA, ABLOY eller KABA) garanterar kopieringsskydd. Jag är inte säker men jag tror inte man kan förlänga kopieringsskyddet hur länge som helst.

Bara att gå till närmsta låssmed och kolla, de kan säga ifall de får kopiera den eller inte. Sen ska de ju ha maskiner och ämnen för det också om det är komplicerade nycklar.
Citera
2008-09-04, 00:28
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Lustig regel, det där om bara en nyckel per hushåll, bor det bara singlar där?
Är du säker på att den är kopieringsskyddad fortfarande? när man köper ett låssystem så är det bara en viss tid som tillverkaren, (t.ex. ASSA, ABLOY eller KABA) garanterar kopieringsskydd. Jag är inte säker men jag tror inte man kan förlänga kopieringsskyddet hur länge som helst.

Bara att gå till närmsta låssmed och kolla, de kan säga ifall de får kopiera den eller inte. Sen ska de ju ha maskiner och ämnen för det också om det är komplicerade nycklar.
Jag var på en "kemtvätt och nyckel" affär där som sa att den var skyddad, den som ligger inne på t-stationen på karlaplan. Såg iofs halv tacky, men han sa att den var "spärrad" eller något.
Alltså det är inte en nyckel per hushåll, utan beroende på hur många som är skriva på den. Och det är annars bara en som bor i lägenheten, snackade med en man i trappan och han sa att de fick 2 nycklar även om det hade 2 barn som var i äldre tonåren eftersom endast han och hans fru stod på listan.

Tror ni att man kan ringa till hyresvärden och säga situationen? Dom borde ju inte vara allt för dryga egentligen, vi är båda över 20.
Citera
2008-09-05, 11:29
Medlem
Mullrets avatar
Hyr du i andra hand med ok från hyresväden så torde det vara ok.

Vet han inte om att du hyr i andra hand så är det nog lurigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in