2008-09-04, 21:00
Bannlyst
Det är ganska viktigt hur man sköter mobilbatteriet i början när telefonen är ny för att få maximal passningstid. En ny telefon brukar ha 40, 50 eller 60% batteri kvar, och om jag har förstått det rätt så är första laddningen ganska viktig.

Vad gäller Sony Ericsson, ska man använda dessa återstående procent till total urladdning för att sedan göra en första ordentlig laddning 5-10 timmar, eller ska man direkt ladda telefonen till max? Vad är bäst? Jag vet inte om batterier är så här känsliga numera.

Vad säger ni?
Citera
2008-09-04, 21:07
Medlem
Nej, du tänker på dåtidens batterier. Dagens batterier är inte så känsliga utan den första laddningen tar oftast endast 4 timmar sedan stänger laddaren av sig automatiskt.

Så folk som låter telefonen ligga ett dygn första gången gör det totalt i onödan. Men om nu dom känner sig bättre tillfreds så låt gå
Citera
2008-09-04, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Nej, du tänker på dåtidens batterier. Dagens batterier är inte så känsliga utan den första laddningen tar oftast endast 4 timmar sedan stänger laddaren av sig automatiskt.

Så folk som låter telefonen ligga ett dygn första gången gör det totalt i onödan. Men om nu dom känner sig bättre tillfreds så låt gå

Okej, men vad är rekommenderat? Man kanske bör låta den ladda helt innan användning för första gången?
Citera
2008-09-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Okej, men vad är rekommenderat? Man kanske bör låta den ladda helt innan användning för första gången?

Det brukar följa med något som heter "bruksanvisning" med mobilen. Där står allt du behöver veta.

Som sagt, laddaren känner av när telefonen är fulladdad.
Citera
2008-09-04, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Det brukar följa med något som heter "bruksanvisning" med mobilen. Där står allt du behöver veta.

Lustigkurre,

Folk verkar ha delad mening om hur man sköter batteriet, det är bara därför jag frågar. Men du verkar ha koll på bitarna, så tack!
Citera
2025-01-05, 21:01
Medlem
321js avatar
Har mobilbatterierna blivit bättre de senaste tio åren eller har det inte skett någon utveckling?
Jag tycker att de håller lika kort tid idag som för tio år sedan.
Citera
2025-01-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Har mobilbatterierna blivit bättre de senaste tio åren eller har det inte skett någon utveckling?
Jag tycker att de håller lika kort tid idag som för tio år sedan.

Det har skett stor utveckling på batterierna då de idag har högre energitäthet etc.
Det betyder att batterierna kan göras fysiskt mindre men ändå klara likvärdig kapacitet.
Sen har elektroniken blivit mycket strömsnålare, så man kan ha mycket kraftfullare processor etc, ljusstarkare skärm, och ändå ha bättre eller likvärdig batteritid trots att mobilerna är tunnare och batterierna fysiskt mindre.
Citera
2025-01-10, 21:07
Moderator
Chantres avatar
Telefoni: operatörer --> Telefoni, surfplattor och läsplattor
/Moderator
Citera
2025-02-07, 18:50
Moderator
Chantres avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in