Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-15, 00:05
Medlem
Katarsiss avatar
För flera år sedan såg jag en tavla som jag tror heter de fyra årstiderna. Det är fyra unga kvinnor som sitter ute i naturen och hela tavlan är realistisk - förutom en underlig krumelur som ser ut som något taget ur en målning av helvetet. Den sitter på picknickfilten, har jag för mig, där kvinnorna sitter.

Vet någon vilken tavla jag menar?
heter den de fyra årstiderna?
Och framför allt - vad gör den udda filuren mitt i en i övrigt realistisk tavla?

Har sökt den på google men hittar inget, och nu har jag funderat på den till och från i tre, fyra år.
Citera
2008-09-15, 07:23
Medlem
werss avatar
De fyra årstiderna; Hmm känner inte till tavlan men Vivaldi skrev en symfoni med samma namn, men det visste du redan kanske.

den här?

http://www.members.shaw.ca/mcvlug/Vi...is)(32x26).JPG
Citera
2008-09-15, 14:24
Medlem
Lukazzs avatar
Den där ser väl inte särskilt realistisk ut...

Men det är ju otroligt mycket symbolik i gamla tavlor, ibland med religiös anknytning, så det kanske är något sånt...
Citera
2008-09-15, 15:38
Medlem
Litet gult djurs avatar
Är det Poussins målning du är ute efter?

http://www.arthistoryarchive.com/art...asons-1630.jpg
Citera
2008-09-15, 17:14
Medlem
Katarsiss avatar
Jag tackar för förslagen men nej, ingen av dom tavlorna är det.

Det är lite träd, fyra kvinnor som representerar de fyra årstiderna och så är det den fula lilla filuren.

Inte minns jag var jag såg den heller eftersom jag springer på museér och utställningar överallt jag befinner mig, men eventuellt var det i Uddevalla för fyra år sedan.
Citera
2008-09-15, 20:52
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wers
De fyra årstiderna; Hmm känner inte till tavlan men Vivaldi skrev en symfoni med samma namn, men det visste du redan kanske.
[...]
Vivaldis verk är strängt sett 4 violinkonserter (ur Il cimento dell'armonia e dell'inventione Op8), och fler tonsättare har kvarterat året (bl.a. Lully (1661), Haydn HobXXI:3, Tjajkovskij Op37b, Glazunov Op67, Cage (1947); Schumanns Symfoni 1 Op38 har smeknämnd "Vår-").

Vi kanske för saks skull också ska avskriva Botticellis Våren, med Zefyros i den titeln till trots tematiska 4-delningens utkant. Lite väl stiliserad, och av tillkomstår & renommé att döma ej helt sannolik i Uddevalla för fyra år sedan.
Citera
2008-09-19, 00:51
Medlem
ARTIs avatar
Är det Alphonse Muchas "les saisons"?

http://www.poster.net/mucha-alphonse...ns-8500008.jpg
Citera
2008-09-19, 07:29
Medlem
Lukazzs avatar
Om jag inte har förstått fel, så ska väl tavlan föreställa fyra kvinnor på en picknickfilt i naturen. Tavlan är helt realistisk dvs, som att det vore ett fotografi. Det enda som sticker ut är någon form av varelse som sitter på filten.

Inget av bidragen hittils har ens vart i närheten, men ni framstår ju som väldigt kunniga när ni googlar fram en tavla med "fyra årstider" i namnet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in