Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-16, 20:00
  #1
Medlem
Hej! Jag har ingen aning om jag hamnade i rätt forum nu, men jag tänkte ta ett konkret spel som exempel så platsar det kanske här. Om inte ber jag vänligen moderatorerna att placera tråden på rätt avdelning.

Nu till saken. Jag behöver någon kunnigs hjälp, för jag har några frågor kring det här med FPS (framerates per second), hur det funkar och vad man kan ta till för åtgärder för att förändra en ickeönskvärd FPSnivå.

Mitt problem har uppstått i samband med att jag började spela spelet Tibia på en s.k OT-server, vilket innebär att det är en fri server som hålls av vem som helst, i det här falllet en kompis till mig. FPS-nivån är ganska viktig för spelglädjen Tibia, ju mer det hackar (vilket det gör med tillräckligt låg FPS), ju tråkigare blir det.

Till den här OT-servern används en gammal Tibiaklient, version 7.6, och det är den som klabbar för mig.

Jag har spelat det "riktiga" Tibia i nya versioner, och då inte upplevt några nämnvärda problem med FPS-nivåerna.

Men i den här versionen, som alltså är en äldre version som enligt mig borde kräva mindre av datorn, har jag stora problem. FPS-nivån ligger alltid i botten och jag hackar mig bokstavligen fram.

Finns det något jag kan göra för att fixa det här? Jag har provat att uppdatera drivrutinerna till mitt grafikkort, för jag misstänker att problemet hänger samman med kortet, men utan resultat. Nu står jag rådlös inför hur jag ska gå vidare och ber därför FB om hjälp. Tack på förhand!
2008-09-16, 20:08
  #2
Medlem
Donnos avatar
Ändra vilken "motor" Tibia använder, har för mig att man kan välja på OpenGL / DirectX och något annat. Prova dig fram.

Annars så är Tibia vad jag vet dåligt kodat och körs bättre på lite äldre datorer.
2008-09-16, 20:15
  #3
Medlem
Jo, på senare versioner kan man nog det, men inte i den här. Och det kan ju förvisso vara sant men hur kan det komma sig att version 8.22 funkar i det närmaste problemfritt och version 7.6 är näst intill omöjlig att spela för att det hackar så mycket?

Samma dator...
2008-09-16, 20:18
  #4
Medlem
Options > Graphics > Advanced > Sen "Adjust Framerate limit"
2008-09-16, 20:20
  #5
Medlem
Denna är redan uppställd på ungefär max 50, men det har ingen effekt..
2008-09-16, 21:06
  #6
Medlem
antagonistens avatar
Använd Tibia- eller spelproblemstråden.

Tråd låst.
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in