Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-23, 13:06
Medlem
Terais avatar
Jag har stött på ett problem (som visserligen borde betraktas som ett roligt sådant, men ändå). Det är så att jag nyligen tagit tag i mitt oljemålningsintresse igen, och förvånande nog har folk i min bekantskapskrets börjat beställa porträtt och landskapsmålningar med mera. Självklart uppskattar jag detta, men problemet uppstår när de frågar - "hur mycket tar du för en målning?". Ööh, tänker jag, för jag har förstås ingen aning.

Frågan är alltså vad man bör ha för principer när man sätter pris på det folk vill köpa. Det är ju allmänt känt att konst kan kosta lite vad som helst, beroende på en mängd faktorer. Min första tanke var att jag skulle ta betalt (på ett ungefär) efter hur stor målningen är - typ en krona per kvadratcentimeter. Ett porträtt på 30x40 cm skulle då gå för runt 1200 spänn, och det kanske kan vara rimligt (litet i underkant om man kollar vad en del andra tar betalt på nätet).

Problemet är att ett sådant prissättningssystem inte tar hänsyn till hur lång tid målningen faktiskt tar att göra. Ett porträtt kan i vissa fall bestå till största delen av relativt enfärgad bakgrund, och tar därför inte särskilt lång tid att måla. Målar man däremot ett detaljerat landskap kan det ta betydligt längre tid, även om själva storleken på målningen är densamma.

Så, hur mycket tar man betalt? Om det visar sig att det går bra med målandet vore det trevligt att ha en vettig mall att gå efter, så slipper jag fundera så mycket varje gång någon frågar om priset.
Citera
2008-09-23, 13:19
Medlem
werss avatar
konstnärer/hantverkare formel.

Jag skulle ta betalt enl följande.
Materialkostnad + 500-600kr/timmen + prestige-tillägg.

med prestige menar jag hur nöjd du är med slutresultatet och hur mycket din klient verkar uppskata det. 500-1000kr 100000kr om du är duktig/galen och/eller avliden.
Citera
2008-09-23, 13:29
Medlem
Terais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wers
...eller avliden.

Hö hö...

Jo, man kan förstås arbeta för något slags timlön, men samtidigt känns det inte helt rätt att det skall kosta mer om jag råkar vara långsam. Om man börjar fundera kring materialkostnader, arbetsgivaravgift och skatt (för visst skattar man ) drar priserna iväg ganska rejält. Visst vore det kul om jag kunde försörja mig på detta, men så här i startskedet känns det viktigare för mig att få många beställningar och att ryktet sprids. När jag väl har tillräckligt med beställningar kan jag ju så sakteliga höja priset.
Citera
2008-09-23, 13:34
Medlem
werss avatar
Som sagt.. Om man anser sig, eller blir ansedd som du; en konstnär så är din tid mer värd om du målar än om du står och diskar. Ju mer du målar, destu mindre behöver du diska,,
Citera
2008-09-23, 23:46
Medlem
ARTIs avatar
Som "okänd" brukar det generella max belopptet ligga kring 5000kr, och då erfodras självfallet att du har määd skillzz

Oljor tar ju avsevärt mycket längre tid än ex gouache eller akryl så se till att upplysa kunden om det, det brukar ge kunden mer förståelse kring priset.

Jag själv brukar rita upp en skiss på motivet därefter göra upp ang pris med kund och sedan måla upp i den teknik kunden och jag kommit överens om..

Min + andra okända konstvänners pristavla är följande, material inräknat
gouache: 500-1500kr
akvarell: 500-1000kr
akryl: 1000-3000kr
olja: 1500-5000kr

och ja det är billigt men har man ingen gallerist bakom sig är man tvungen att infinna sig i det. Om jag var dig skulle ja dock satsa på gouache målningar billigare att framställa och genererar mer och snabbare pengar
Citera
2008-10-06, 02:47
Medlem
efamans avatar
Nu har jag inga madz mikkelsen skillz, men min prissättning sätts först när tavlan är färdig, och blir inköpspris för duk+färg, plus skäligt antal bärs. Känns mer metal att ta betalt i öl...
Citera
2008-10-11, 12:50
Medlem
ANALDYNGAs avatar
Materialkostnad+extra beroende på hur nöjd jag är med den./Hur mkt tid jag lagt ner på den.
Citera
2008-10-16, 18:30
Medlem
JagVetIngets avatar
Lite OT, men är det bara jag som blir sjukt omotiverad till att måla nått som någon beställt? Känns liksom inte lika kul då. Bättre att måla tavlor och sen får folk köpa dem i efterhand om de är intresserade...
Citera
2008-10-16, 18:37
Medlem
saturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagVetInget
Lite OT, men är det bara jag som blir sjukt omotiverad till att måla nått som någon beställt? Känns liksom inte lika kul då. Bättre att måla tavlor och sen får folk köpa dem i efterhand om de är intresserade...
Man är väl inte mer motiverad om man får beställnings jobb då man målar åt någon annan helt okänd människa
Citera
2008-10-16, 18:44
Medlem
JagVetIngets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satur
Man är väl inte mer motiverad om man får beställnings jobb då man målar åt någon annan helt okänd människa

Va inte så jag menade. Syftade på att det är roligare att måla något valfritt helt och hållet för att man själv vill, utan tanke på att man ska försöka kränga den. Och har någon bett dig måla något särskilt så känns det inte alls kul, iaf inte för mig.
Citera
2008-10-16, 21:04
Medlem
Räkna ut hur mycket material du har använt, ta sedan säg en hundring per timma.
Citera
2008-10-18, 22:33
Medlem
hairfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagVetInget

tricket är att göra det lite till sitt eget. ta det som "kunden" vill ha och utföra den på ditt eget sätt som du gillar att göra det, utan att sväva för långt ifrån grundidén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in