Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-26, 10:15
  #1
Avstängd
jag startar denna för att ge folk en överblick och sann fakta om andra världskriget, min Farfar var med i SS, och en god vän till min far är historiker inom andra världskriget och koncentrationslägern. detta ämne intresserar mig mycket så jag är duktigt påläst, så påläst att min fars vän tycker jag ska bli historiker med honom
"Allt" går att läsa på wikipedia men det är något förvrängt för att få nazisterna att verka ännu mer skoningslösa än va dom redan var. ställ vilka frågor ni vill så kommer ni få ett ordentligt svar
Citera
2008-09-26, 10:22
  #2
Medlem
Varför var din farfar med i SS?
Citera
2008-09-26, 10:23
  #3
Medlem
carbsons avatar
jag litar mycket hellre på wikipedia än dig och det menar jag inte för att vara taskig, men jag tror att du är mer vinklad än vad wikipedia är.
Citera
2008-09-26, 10:26
  #4
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Är din farfar svensk? Om inte, vad får han isf för nationalitet? Anledningen till att jag undrar är att endast kring 300 svenskar tjänstgjorde i Waffen-SS enligt de flesta källor. Och hur ser/såg han tillbaka på sin tjänstgöring i efterhand, förutsatt att han inte stupade? Förrådde han sin ideologi eller stannade han trogen?

/Teutonic Warrior
Citera
2008-09-26, 10:40
  #5
Medlem
Telefonverkets avatar
Vilket förband? När tog han värvning (Innan Barbarossa, isf vilken väg genom Sovjet tog han?)? Grad?
Citera
2008-09-26, 15:03
  #6
Medlem
ochsås avatar
Dödade din farfar judar?
Citera
2008-09-26, 16:58
  #7
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior
Är din farfar svensk? Om inte, vad får han isf för nationalitet? Anledningen till att jag undrar är att endast kring 300 svenskar tjänstgjorde i Waffen-SS enligt de flesta källor. Och hur ser/såg han tillbaka på sin tjänstgöring i efterhand, förutsatt att han inte stupade? Förrådde han sin ideologi eller stannade han trogen?

/Teutonic Warrior

Var det inte bara runt 180 st?

Var han svensk lär han väl ha varit i Nordland eller Wiking
Citera
2008-09-26, 17:13
  #8
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Var det inte bara runt 180 st?

Var han svensk lär han väl ha varit i Nordland eller Wiking

Siffran på svenska frivilliga är inte helt exakt, med tanke på att de svenskar som gick med i Waffen-SS gjorde det via Norge och Danmark, p.g.a. Sveriges neutrala ställning.

/Teutonic Warrior
Citera
2008-09-26, 23:29
  #9
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazuras
jag startar denna för att ge folk en överblick och sann fakta om andra världskriget, min Farfar var med i SS, och en god vän till min far är historiker inom andra världskriget och koncentrationslägern. detta ämne intresserar mig mycket så jag är duktigt påläst, så påläst att min fars vän tycker jag ska bli historiker med honom
"Allt" går att läsa på wikipedia men det är något förvrängt för att få nazisterna att verka ännu mer skoningslösa än va dom redan var. ställ vilka frågor ni vill så kommer ni få ett ordentligt svar
Hej!
Hur blir man historiker inom koncentrationslägrena? Vill gärna bli en
Citera
2008-09-27, 00:23
  #10
Medlem
Reapans avatar
avrättade din farfar någon och hade han mustasch eller bakåt slickat hår?
Citera
2008-09-27, 11:20
  #11
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerMeUpScotty
Hej!
Hur blir man historiker inom koncentrationslägrena? Vill gärna bli en

plugga gärnet typ. ring dich harrysson eller herman lindqvist.
Citera
2008-09-27, 14:21
  #12
Medlem
Ass Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
plugga gärnet typ. ring dich harrysson eller herman lindqvist.
Att kalla Herman Lindqvist för historiker är väl en liten överdrift eller?

OnT: Vad gjorde din farfar efter andra världskriget?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback