Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 21:51
  #6361
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Sa aldrig att det var en svår fråga . Bara att den var väldigt svår för att vara på så låg nivå.


Du läser uppenbarligen mina inlägg som Fan läser Bibeln .

Nej, det var det inte heller. Om alternativen hade stått mellan Jesus och hans lärjungar så hade det varit svårt, men vem som helst med lite allmänbildning vet vilken tidsperiod alternativen verkade i.

Fast du måste ju medge att du ständigt säger att uppenbara lätta frågor är svåra eller "svåra för den nivån". Det är inte bara jag som reagerar.
Citera
2024-04-20, 21:54
  #6362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, det var det inte heller. Om alternativen hade stått mellan Jesus och hans lärjungar så hade det varit svårt, men vem som helst med lite allmänbildning vet vilken tidsperiod alternativen verkade i.

Fast du måste ju medge att du ständigt säger att uppenbara lätta frågor är svåra eller "svåra för den nivån". Det är inte bara jag som reagerar.
Då vänder jag på din fråga.



Tycker du frågan om synonymen till korkad var lätt på den låga nivån?


Det är åtminstone en fördel att du ser saker från olika perspektiv innan du dumförklarar mig .
Citera
2024-04-20, 22:32
  #6363
Medlem
10k-frågan brukar väl vara den första frågan där svaret inte är 100 procent självklart, utan där det finns något litet uns av svårighet och man kanske behöver tänka till en liten aning. Det är åtminstone inte bara fullständig skojnivå liksom, det är en riktig fråga. Frågan om korkad=enfaldig var på så vis en typisk och normal 10k-fråga skulle jag säga. Det vill säga: Det är en fråga som inte riktigt alla människor i Sverige skulle svara rätt på, men det är definitivt en fråga som en deltagare i Postkodmiljonären ska kunna typ 98 gånger av 100.

Frågorna innan 10k är i princip rena skojfrågor, och tusenkronorsfrågan om vem som levde först av Jesus, Gustav Vasa, Einstein och Duplantis var verkligen en helt typisk sådan löjligt busenkel fråga. Sticker inte ut på något vis. Det hade varit sjukt om den frågan hade varit ens på 10k-nivån, och det hade varit helt bisarrt om den varit på 20k eller 30k. Så att Azdz reagerar på den frågan är helt obegripligt och mycket märkligt.

75k-frågan var däremot förhållandevis svår tycker jag, aningen oflyt för informationsarkitektsmannen med den obegripliga arbetsbeskrivningen. För ibland kan ju historiefrågor vara betydligt enklare på ungefär den nivån, det känns lite ojämnt. Nu var det ju iofs två svarsalternativ som var uppenbart orimliga, och på så vis var det lite synd och otaktiskt att han slösade bort livlinan frågan stjärnorna – han hade ju ändå klarat av att svara själv genom att bara använda 50/50.
Citera
2024-04-21, 10:58
  #6364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
10k-frågan brukar väl vara den första frågan där svaret inte är 100 procent självklart, utan där det finns något litet uns av svårighet och man kanske behöver tänka till en liten aning. Det är åtminstone inte bara fullständig skojnivå liksom, det är en riktig fråga. Frågan om korkad=enfaldig var på så vis en typisk och normal 10k-fråga skulle jag säga. Det vill säga: Det är en fråga som inte riktigt alla människor i Sverige skulle svara rätt på, men det är definitivt en fråga som en deltagare i Postkodmiljonären ska kunna typ 98 gånger av 100.

Frågorna innan 10k är i princip rena skojfrågor, och tusenkronorsfrågan om vem som levde först av Jesus, Gustav Vasa, Einstein och Duplantis var verkligen en helt typisk sådan löjligt busenkel fråga. Sticker inte ut på något vis. Det hade varit sjukt om den frågan hade varit ens på 10k-nivån, och det hade varit helt bisarrt om den varit på 20k eller 30k. Så att Azdz reagerar på den frågan är helt obegripligt och mycket märkligt.

75k-frågan var däremot förhållandevis svår tycker jag, aningen oflyt för informationsarkitektsmannen med den obegripliga arbetsbeskrivningen. För ibland kan ju historiefrågor vara betydligt enklare på ungefär den nivån, det känns lite ojämnt. Nu var det ju iofs två svarsalternativ som var uppenbart orimliga, och på så vis var det lite synd och otaktiskt att han slösade bort livlinan frågan stjärnorna – han hade ju ändå klarat av att svara själv genom att bara använda 50/50.
Det var ju bara Jonas Von Essen som svarade rätt av stjärnorna på den frågan och deltagaren valde att gå på hans svar . Deltagaren var nog inte såpass säker att han kände att enbart 50/50 skulle hjälpa honom .


Visst , tufft att gå hela vägen utan livlinor med 5 frågor kvar , men han är safed på 100 lax i alla fall .
Citera
2024-04-21, 15:24
  #6365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Det var ju bara Jonas Von Essen som svarade rätt av stjärnorna på den frågan och deltagaren valde att gå på hans svar . Deltagaren var nog inte såpass säker att han kände att enbart 50/50 skulle hjälpa honom .
Jo, deltagaren själv verkade begripa att Gorm den gamle och Harald Blåtand uppenbarligen låg alldeles fel i tid, så att det behövde vara Valdemar eller Albrekt. Han konstaterade ungefär den saken själv, innan han kopplade in stjärnorna. Så när 50/50 gav alternativen Gorm och Valdemar var det uppenbart, och det hade varit tydligt för honom även utan att ha fått (dvs slösat bort) Jonas input.

Den där frågan var nog en typisk ganska optimal fråga att använda (och nöja sig med) 50/50. När det finns två rimliga svarsalternativ och två orimliga – så som det var på ett särdeles tydligt sätt i går – så kan man ju förstås ha otur så att 50/50 lämnar kvar de två rimliga svarsalternativen. Men det är 67 procent sannolikhet att det i stället är ett av de orimliga svarsalternativen som hänger kvar vid sidan av det korrekta alternativet, så oddsen är ganska bra.
Citera
2024-04-21, 16:07
  #6366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Von Essen är ju ett vandrande uppslagsverk .


Den enda i stjärnpanelen som svarade rätt på en svår historiefråga och deltagaren valde att gå på hans svar och det var rätt .

Oväntad kunskapslucka att han inte kunde ge ett säkert svar på den (även om han sade "Jag skulle starkt råda dig att gå på Valdemar", vilket känns dumt/snålt formulerat om han var ens 90% säker). Att Albrekt var hennes motståndare som hånade henne med epitetet "kung byxlös" trodde jag att någon av de andra till och med skulle känna igen. Men det är klart, man förväntar sig underverk när Jonas är med (även om denna fråga i sig inte krävde något underverk). Kungalängden (med hyfsad koll på deras relation till varandra) känns definitivt som en sak för minnespalatset att inrymma.
__________________
Senast redigerad av Kastaivaggen 2024-04-21 kl. 16:09.
Citera
2024-04-21, 16:11
  #6367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastaivaggen
Oväntad kunskapslucka att han inte kunde ge ett säkert svar på den (även om han sade "Jag skulle starkt råda dig att gå på Valdemar", vilket känns dumt/snålt formulerat om han var ens 90% säker). Att Albrekt var hennes motståndare som hånade henne med epitetet "kung byxlös" trodde jag att någon av de andra till och med skulle känna igen. Men det är klart, man förväntar sig underverk när Jonas är med (även om denna fråga i sig inte krävde något underverk). Kungalängden (med hyfsad koll på deras relation till varandra) känns definitivt som en sak för minnespalatset att inrymma.
Det är väl just det som är grejen med Von Essen?


Han är grym även på dom ämnen han inte behärskar lika bra , och detta genom att fördjupa sig och läsa på ordentligt . Man får säga att det var ett väldigt bra drag att deltagaren valde att gå på hans alternativ i slutändan .
Citera
2024-04-22, 14:30
  #6368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Tala för dig själv du .


Bara för att den frågan var lätt för dig betyder inte att gemene man kunde det .


Min familjs 11-åriga honkatt är smartare än dig .

Jo, det var definitivt rätt att ha den här frågan bland de lättaste. Majoriteten vet att Einstein levde på 1900-talet. Majoriteten kanske inte vet att Gustav Vasa levde på 1500-talet (även om man hoppas det), men att det var någon gång mellan 13- till 1600-talet bör de flesta ha koll på. Duplantis är svensk världsmästare i stavhopp och har förekommit väldigt mycket i media, svårt att tro att inte majoriteten har koll på honom. Och till sist Jesus, hans födelse är ju det hela vår tideräkning utgår ifrån så det bör alla ha koll på.
Citera
2024-04-22, 16:22
  #6369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Jo, det var definitivt rätt att ha den här frågan bland de lättaste. Majoriteten vet att Einstein levde på 1900-talet. Majoriteten kanske inte vet att Gustav Vasa levde på 1500-talet (även om man hoppas det), men att det var någon gång mellan 13- till 1600-talet bör de flesta ha koll på. Duplantis är svensk världsmästare i stavhopp och har förekommit väldigt mycket i media, svårt att tro att inte majoriteten har koll på honom. Och till sist Jesus, hans födelse är ju det hela vår tideräkning utgår ifrån så det bör alla ha koll på.
Återigen:


Jag har inte någonstans påstått att det var en svår fråga .


Men för att vara första frågan var den lurig . Detta med anledning av alternativen . Och som du själv säger , det gäller ju att kunna sina årtal . Alla dessa är ju kända personer men att begära att alla människor ska kunna vilket århundrade Gustav Vasa och Einstein levde det är att ha väldigt höga krav .

Så jo, för att vara första frågan var den bland den svåraste .
Citera
2024-04-22, 17:17
  #6370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Återigen:


Jag har inte någonstans påstått att det var en svår fråga .


Men för att vara första frågan var den lurig . Detta med anledning av alternativen . Och som du själv säger , det gäller ju att kunna sina årtal . Alla dessa är ju kända personer men att begära att alla människor ska kunna vilket århundrade Gustav Vasa och Einstein levde det är att ha väldigt höga krav .

Så jo, för att vara första frågan var den bland den svåraste .

Ok, där tänker vi olika helt enkelt. Det som avgör för mig är att Jesus-alternativet är så oerhört långt ifrån de övriga.
Citera
2024-04-22, 17:50
  #6371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Återigen:


Jag har inte någonstans påstått att det var en svår fråga .


Men för att vara första frågan var den lurig . Detta med anledning av alternativen . Och som du själv säger , det gäller ju att kunna sina årtal . Alla dessa är ju kända personer men att begära att alla människor ska kunna vilket århundrade Gustav Vasa och Einstein levde det är att ha väldigt höga krav .

Så jo, för att vara första frågan var den bland den svåraste .
Din inställning till den där helt normalt busenkla tusenkronorsfrågan är fortfarande obegriplig.
Nej, man behöver inte alls "kunna sina årtal", och man behöver inte ha någon koll på århundraden ens, utan det handlar om att särskilja olika millennier.

Det handlar om att känna till Jesus, en av världshistoriens absolut kändaste figurer, och att känna till att tideräkningen utgår från hans födelse. Det är verkligen så basal fakta att man kan förvänta sig att varenda svensk känner till det, även om man tar höjd för att det finns många dumma människor, men det finns knappast enklare fakta än så.

Sen handlar det inte om att ha några egentliga kunskaper alls om Einstein, Vasa eller Duplantis, utan bara något slags hum om att typ Duplantis lever, att Einstein var en vetenskapsman (som höll på med avancerad vetenskap, absolut ingen antik snubbe) och att Gustav Vasa var en gammal svensk kung (som lede för några hundra år sen, men som förstås inte på långa vägar kan ha levt när Jesus levde (eftersom det ju över huvud taget inte finns några kända svenska figurer från de tidevarven; skriftlig svensk historia och de första kända nordiska personerna/vikingarna dyker upp närmare tusen år senare)).

Jag undrar faktiskt hur du menar att någon i praktiken skulle kunna svara fel på frågan. Skulle man tro att Einstein var en antik grek? Eller Duplantis? Skulle man tro att Gustav Vasa levde för över 2000 år sen? Denna senare möjlighet – att vara helt jävla lost när det gäller Gustav Vasa och/eller ha absolut NOLL känsla för vad svensk historia kan vara – är väl den källa till felsvar som jag ändå kan anta är i någon mån möjlig hos vissa korkade personer i den svenska befolkningen. Men att tala om detta som någon som helst slags svårighet eller att ställa "höga krav" är som sagt helt obegripligt. En helt normal, fullständigt (tramsigt) busenkel tusenkronorsfråga. Ingen förstår ditt case.
Citera
2024-04-26, 19:42
  #6372
Medlem
Synd att Lars hoppade av .



Svarade ju rätt utom tävlan på frågan om Peterskyrkan och hade potential att gå hela vägen . Synd att han inte vågade chansa .



Men men han får en pampig 50-årsfest när det beger sig i alla fall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback