2023-05-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Cormac McCarthy. Hans triologi r ett msterverk. Jag gillar nr det r smutsigt, grit, true grit. The road
Har bara lst The Road - depressing, r mitt betyg.
Jag fredrar kiosklitteratur i form av kriminal/thrillers.
Men jag ska ge The Road ytterligare chans om jag vl hittar den i gmmorna hr hemma, det var lngesedan jag lste den.
Citera
2023-05-04, 14:30
Medlem
Nix-registrets avatar
Enligt Charles Taylor r McCarthy tillsammans med Robinson Jeffers den frmsta fretrdaren fr "immanent antihumanism" i amerikansk litteratur. Det r i praktiken Taylors hemsnickrade term fr tragedi av klassiskt snitt. P s vis hr McCarthy frmodligen till det bsta amerikansk litteratur har presterat.

nd har jag varit tvungen att lgga ned de bcker jag har frskt att lsa ganska snabbt, fr att de fr tragedi att knnas som ett poserande snarare n ngonting naturligt. Det r inte en livsbejakande tragedi utan mest ett krystat stt fr McCarthy att gra sig mrkvrdig i ett land dr ingen vet vad tragedi r.

Jag kommer aldrig lsa honom igen dels fr att hans beundrare anvnder svengelska, dels fr att han lyckas ta ngonting friskt och gra det tntigt.
Citera
2023-05-04, 20:57
Medlem
Stakbrtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Enligt Charles Taylor r McCarthy tillsammans med Robinson Jeffers den frmsta fretrdaren fr "immanent antihumanism" i amerikansk litteratur. Det r i praktiken Taylors hemsnickrade term fr tragedi av klassiskt snitt. P s vis hr McCarthy frmodligen till det bsta amerikansk litteratur har presterat.

nd har jag varit tvungen att lgga ned de bcker jag har frskt att lsa ganska snabbt, fr att de fr tragedi att knnas som ett poserande snarare n ngonting naturligt. Det r inte en livsbejakande tragedi utan mest ett krystat stt fr McCarthy att gra sig mrkvrdig i ett land dr ingen vet vad tragedi r.

Jag kommer aldrig lsa honom igen dels fr att hans beundrare anvnder svengelska, dels fr att han lyckas ta ngonting friskt och gra det tntigt.

Intressant. Dock r ju hans livsbejakande slende, nutid som dtid. Jag har sllan lst ngon som manvrar ens sjlvbejakande s.
Citera
2023-05-04, 23:52
Medlem
horomhebs avatar
Vgen r en av de absolut smsta bcker jag lst, och jag har lst mnga. Fr att en bok ska vara bra mste den p ngot plan vara trovrdig eller logisk. S hr: i ett framtida samhlle dr total laglshet och kannibalism rder, vad gr man? Man frsker g under radarn, gra sig osynlig, vara frsiktig - speciellt om man har sin son med sig. Vad gr mannen i boken? Gr p vgen i dagsljus med en skramlande kundvagn. P kvllen gr upp p bergssidan och tnder en eld. I det samhlle som beskrivs skulle de inte ha verlevt frsta veckan. Dessutom praktiskt taget snubblar dom ver ett stort, gmt lager av livsmedel. Wow, vilken jvla rta!
En riktig skitbok, liksom 95% av amerikansk litteratur.
Citera
2023-07-12, 02:28
Medlem
Stakbrtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Vgen r en av de absolut smsta bcker jag lst, och jag har lst mnga. Fr att en bok ska vara bra mste den p ngot plan vara trovrdig eller logisk. S hr: i ett framtida samhlle dr total laglshet och kannibalism rder, vad gr man? Man frsker g under radarn, gra sig osynlig, vara frsiktig - speciellt om man har sin son med sig. Vad gr mannen i boken? Gr p vgen i dagsljus med en skramlande kundvagn. P kvllen gr upp p bergssidan och tnder en eld. I det samhlle som beskrivs skulle de inte ha verlevt frsta veckan. Dessutom praktiskt taget snubblar dom ver ett stort, gmt lager av livsmedel. Wow, vilken jvla rta!
En riktig skitbok, liksom 95% av amerikansk litteratur.

Du har sett filmen, inte lst boken.
Citera
2023-07-12, 14:06
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Du har sett filmen, inte lst boken.

Om du har svrt att frst det svenska sprket, s lt en vuxen frklara det jag skrev.
Citera
2023-07-15, 04:57
Medlem
Naknekejsarens avatar
Jag lyckas inte fullt ut f grepp p the passenger efter att ha lst den ett par gnger, den knns dligt redigerad och karaktrerna knns inte s kta som i andra McCarthy-bcker. Det knns som om McCarthy glmde bort lite vart han kom frn efter decennier som han spenderat i santa fe dr han diskuterat med vetenskapsmn dagarna till nda.

Protagonisten pminner mig om Suttree, men han r en fd lovande fysikstudent som dessutom kr formula 1 bilar och jobbar som dykare. Det blir lite fr mycket, karaktren knner jag inte har ngon rot i ngon verklighet. Det enda som finns kvar r de gudomliga naturskildringarna som dyker upp hr och var. Jag antar att vi har att gra med en gammal McCarthy som vill bertta ngot om hur vetenskapen kommer skriva slutkapiteln p mnsklighetens historia, d vi har ftt fr mycket makt ver naturen fr vr egen bsta.

Med tanke p att McCarthy nstan alltid valt att skriva i det frflutna d krigarens tragiska vg igenom en hrd och ofrltande vrld fortfarande existerade som freml fr historieberttande, s r det kanske passande att han skriver om en ngestfylld son till en av atombombens skapare som sker vilset efter sitt individuella krig p olika stt utan att finna ngonting som ger hans liv mening. Krig r dd, d atombomben kastar en lng skugga med lftet att avsluta vr sista stora krig.

Kanske The road r epilogen till The Passenger. Bda historierna r fr min del Cormacs tv smsta, men nd s har de ngonslags vrde.

Blood Meridian frblir den mest avkldda och horribla krigsboken som ngonsin skrivits. Men jag skte mig snarare till Suttree och The Crossing efter att Cormac dog, det finns mer mnniskokrlek, utan att dlja vra brister, i de bckerna n i det mesta som skrivits av framstende humanistiska frfattare.
Citera
2024-11-29, 08:24
Avstngd
Man frstr kanske Cormac McCarthys litterra landskap bttre nr ser hur han inspirerades i sitt frfattarskap av sin privata grooming av minderriga flickor

https://www.vanityfair.com/style/sto...ZLu_6esgMb5Jva

Enligt artikelfrfattaren innehller tio av frfattarens bcker romanfigurer baserade p 16-riga Augusta Britt frn 1979 rs Suttree och fram till fjolrets dubbelroman Passageraren och Stella Maris, det sista han skrev.
Citera
2024-11-29, 11:09
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man frstr kanske Cormac McCarthys litterra landskap bttre nr ser hur han inspirerades i sitt frfattarskap av sin privata grooming av minderriga flickor

https://www.vanityfair.com/style/sto...ZLu_6esgMb5Jva

Enligt artikelfrfattaren innehller tio av frfattarens bcker romanfigurer baserade p 16-riga Augusta Britt frn 1979 rs Suttree och fram till fjolrets dubbelroman Passageraren och Stella Maris, det sista han skrev.

Du skriver "grooming av minderriga flickor". Menar du att det finns fler exempel n Augusta Britt?
Hon verkar ju vara ngot mer komplicerat n s. Sjlv anser hon tydligen att han rddade hennes liv, t.ex.
(Jag har inte hunnit lsa hennes berttelse, bara ngra referat.)
Citera
2024-11-29, 11:14
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Du skriver "grooming av minderriga flickor". Menar du att det finns fler exempel n Augusta Britt?
Hon verkar ju vara ngot mer komplicerat n s. Sjlv anser hon tydligen att han rddade hennes liv, t.ex.
(Jag har inte hunnit lsa hennes berttelse, bara ngra referat.)

"A 1974 letter from the writer Guy Davenport to the critic Hugh Kenner complains: Cormac McCarthy has just run off to Mexico with a teenage popsy, thus abandoning work editing one of Davenports manuscripts. If true, this would mean either that Britt met McCarthy some years earlier than the Vanity Fair piece claims in 1974, she would have been 14 or that McCarthy had previously taken another girl to Mexico."
https://www.theguardian.com/commenti...hy-vanity-fair
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in