• 1
  • 2
2008-10-01, 14:45
Medlem
Skall äldre personer få rösta i valen i Sverige, riksdagsvalen? Har svårt att säga vart gränsen ska gå, men runt 75 kanske.

Jag tänker på att äldre inte tampas med de problem som aktiva människor i arbetslivet tampas med dagligen. Det är väll ändå mest sådana frågor som tas upp i riksdagsvalen. De flesta äldre lever nog kvar i äldre värderingar också. Självklart finns det undantag, men det finns även undantag i din undre skalan. Kan nog hitta 16-17åringar som kan mer om politik än en ensamstående 27årig mamma i Tullinge.

(Mitt första inlägg här på FB så ha lite överseende )
Citera
2008-10-01, 15:04
Medlem
Tjennstroums avatar
Självklart bör äldre få rösta, finns ingen anledning att inte låta dem göra det. Att som du gör nedvärdera människor på grund av hög ålder är något som verkar vara oerhört typiskt i det här landet där gamlas erfarenheter, kunskap, tankar och berättelser i låg utsträckning tages till vara på.

I USA kan man vara presidentkandidat vid 72 års ålder, i Sverige måste man avgå som partiledare om man är över 60.
Citera
2008-10-01, 15:06
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
Självklart bör äldre få rösta, finns ingen anledning att inte låta dem göra det. Att som du gör nedvärdera människor på grund av hög ålder är något som verkar vara oerhört typiskt i det här landet där gamlas erfarenheter, kunskap, tankar och berättelser i låg utsträckning tages till vara på.

TS är inte tillräckligt gammal för att förstå att de äldre erfarenheter o kunskaper har ett värde.
Citera
2008-10-01, 15:11
Bannlyst
Ska man följa TS så borde man bara få rösta om det som närmast berör personen som röstar.
Citera
2008-10-01, 15:15
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simply
Skall äldre personer få rösta i valen i Sverige, riksdagsvalen? Har svårt att säga vart gränsen ska gå, men runt 75 kanske.

Jag tänker på att äldre inte tampas med de problem som aktiva människor i arbetslivet tampas med dagligen. Det är väll ändå mest sådana frågor som tas upp i riksdagsvalen. De flesta äldre lever nog kvar i äldre värderingar också. Självklart finns det undantag, men det finns även undantag i din undre skalan. Kan nog hitta 16-17åringar som kan mer om politik än en ensamstående 27årig mamma i Tullinge.

(Mitt första inlägg här på FB så ha lite överseende )
Är äldres värderingar dåliga? Ser du dina värderingar som bättre?

Varför ska din (korkade)åsikt väga tyngre än en (klok)75 årings, och vad får dig att tro att 75+ are inte kan politik och samhälle. Snarare är det nog så att äldre är mer luttrade och förväntar sig inte att deras åsikt har någon som helst betydelse.
Medans en ung o oerfaren person vill gallra bland de röstberättigade i tron att resultatet ska bli ”bättre”.
Citera
2008-10-01, 15:15
Medlem
rambergsjesuss avatar
Bättre då att arbetslösa mister rösträtten, då skulle sossarna fått det svårt att vinna nästa val, vänsterpartiet hade knappt existerat alls och röstboskapsimporten skulle avstannat helt.
Citera
2008-10-01, 15:16
Medlem
runkakukens avatar
Jag håller med TS iaf.
Citera
2008-10-01, 15:20
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Jag vill gå ett steg längre

Nä äldre borde inte få rösta, inte ens leva! De har fräckheten att kräva att få leva fett på pension för att dom en gång försörjde generationen äldre före dom. Ska Sverige överleva måste vi införa ättestupan. Ett ekonomiskt (etiskt) råd bestämmer när man är så sjuk att man bara är till besvär, då får man en knuff i ryggen vid lämpligt högt berg. Eller också kan man avräkna det man betalat in i pensionspengar och är man så dum att man lever längre än pengarna räcker då sätts man bergskanten.

Den som varit sjukskriven i 20 år borde få gå samma väg och de som är arbetslösa vid 50 lär inte få något jobb. De kan få en nådatid till 70 men sedan får de ta en flygtur.

Alla värstingar som bara gjort sattyg som ungar, måste vi sparka utför branten innan de växer upp till yrkeskriminella. För övrigt alla som inte fått godkänt i svenska i grundskolan.

Nää i en modern demokrati som vår utsatt för hårt ekonomiskt tryck krävs att alla är jämlikar och jobbar och betalar skatt. De ojämnlika kan vi därför göra oss av med.
Citera
2008-10-01, 15:29
Medlem
Fylleannas avatar
Det skulle onekligen bli mindre valfusk med en övre åldersgräns http://www.expressen.se/1.76274 men jag ser hellre en höjning av åldern för rösträtt.
Citera
2008-10-01, 15:48
Medlem
moderatswings avatar
Varför ska man inte få rösta för att man är gammal och har konservativa värderingar? Vi ska alltså ta ifrån folk rösträtten för att de har fel värderingar?
Sedan finns det många som inte jobbar fast de inte är gamla. Ska de få rösta?
Ska jag få rösta på ett parti som har någon åsikt om familjepolitik då jag själv inte har några barn?
Citera
2008-10-01, 15:56
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
I USA kan man vara presidentkandidat vid 72 års ålder, i Sverige måste man avgå som partiledare om man är över 60.

Och i Sovjet utnämnde man gamla gubbar till ledare. Problemet med att ha så gamla männsikor på ledande poster blir ibland tydliga, bland annat sägs ju Reagan varit en bit gången i sin demens under sin andra mandatperiod...

TS må formulera sig lite slarvigt, men h*n har en poäng: När man blir lite vimsig och inte sticker näsan utanför dörren har man liksom inte ett känsligt finger i samtidens...... Problemet med detta resonemang är ju att detta gäller fler: Arbetslösa gettofierade invandrare, sjukpensionärer och en rad andra grupper. Slutsatsen blir alltså att det är en intressant frågeställning men att den faller på sin egen orimlighet.
Citera
2008-10-01, 16:03
Medlem
Läskigs avatar
nä, däremot vore det inte helt fel att ta bort den undre gränsen och istället införa ett prov där man får visa lite kunskaper innan man får rösträtt, oegagerade, dementa och korkade personer gallras därmed bort på ett effektivt sätt samtidigt som man ger 16-åringar som är intresserade av politik en chans att rösta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in