• 1
  • 2
2008-10-01, 21:53
Bannlyst
Citat:
89-åring fick inte duscha på två månader
SANDVIKEN Den 89-åriga kvinnan ligger isolerad i sin säng efter ett benbrott. Under de senaste två månaderna har hon varken fått duscha eller bada. Hon får ofta ligga i sin egen avföring i upp till tolv timmar. Beskedet från kommunen är att det inte finns plats på äldreboende. – Vi behandlar våra gamla sämre än djur, säger en anhörig.
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.142439

Det är skandal att sådant här skall få hända i Sverige som inte har haft krig, sanktioner och tillhör toppen av iländer. Bli gammal och sjuk är ingen hit, men staten borde ta hand om dom gammla och sjuka på ett värdigt sätt.

Lönen är ju skandalöst låg för ett så tufft jobb som det faktiskt är ofta på äldreomsorg.

Hur skulle ni förbättra äldreomsorgen i Sverige? Inte vill ni väl sluta som den stackars 89 åriga kvinnan?
Citera
2008-10-01, 21:57
Medlem
svampdamps avatar
Jag har förhoppningsvis hunnit dra min egen plugg innan jag hamnar i den sitsen, inte första gången jag säger detta: Fel prioriteringar.

Och att det händer nära mig gör mig lite mer förbryllad, många äldre klagar på moderaterna och att det var bättre med sossarna.
Att alliansen lägger pengar på saker som FRA & invadring istellet för vår välfärd.
Citera
2008-10-01, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag har förhoppningsvis hunnit dra min egen plugg innan jag hamnar i den sitsen, inte första gången jag säger detta: Fel prioriteringar.

Och att det händer nära mig gör mig lite mer förbryllad, många äldre klagar på moderaterna och att det var bättre med sossarna.
Att alliansen lägger pengar på saker som FRA & invadring istellet för vår välfärd.

Sossarna är inte mycket bättre än alliansen. I stort sett samma jävla skit.
Citera
2008-10-01, 22:00
Bannlyst
Svensk välfärd är en myt. Ge pengarna till folket eller ta bort byråkraterna så fixar det sig.
Citera
2008-10-01, 22:02
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Svensk välfärd är en myt. Ge pengarna till folket eller ta bort byråkraterna så fixar det sig.

Ge exempel bortsett från FRA och invandringen som man skulle kunna plocka resurser ifrån i detta fall, intressant diskussion.
Citera
2008-10-01, 22:03
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Samma här. Innan jag blir alltför senil, ska jag sätta mig och skära upp handlederna på riksdagshusets trappa.
Citera
2008-10-01, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Samma här. Innan jag blir alltför senil, ska jag sätta mig och skära upp handlederna på riksdagshusets trappa.

Varför inte skära upp dom på politikerna som skiter i om du skär upp handlederna?
Citera
2008-10-01, 22:18
Medlem
Välfärden blir ju sämre för varje år, när en annan blir gammal om en så där 50 år får man väl boka en biljett på någon dödsklinik i Schweiz.
Citera
2008-10-01, 22:24
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakov
Sossarna är inte mycket bättre än alliansen. I stort sett samma jävla skit.
Jäpp! Det spelar ingen roll vem som styr systemet. Det är systemet som sådant som det är fel på.

Problemet kommer av att det inte är den äldre själv som betalar för sin vård, och inte någon som bryr sig om henne heller. Denne 1920-talist har berövats sina besparingar genom inflation och sin inkomst genom beskattning. Staten tog hennes pengar mot löfte om att ta hand om henne. Men inget avtal är skrivet. Hon har ingen rätt att klaga. Staten gör vad den vill både med hennes pengar och med henne.

Där har vi systemfelet! indivden saknar rätt till det som denne skapat, och saknar rätt att välja sin vård. Och den anonyma statsbyråkrati som träder istället för denna individens frihet, ja, det ser vi ju hur det blir med det.
Citera
2008-10-02, 00:04
Medlem
Noel Parkers avatar
Det är ett stort problem att det inte finns någon beredskap för snabba förändringar i den svenska vårdapparaten. I detta fall rör det sig högst troligt om en person som varit hyfsat pigg och alert och kunnat bo hemma. Sedan ramlar den personen och får en skada. Detta bör direkt leda till en omplacering till ett annat boende än hemmet. Det är ju omöjligt att ha personal som går omkring hemma hos en person och tittar till denne. En sådan person måste placeras i ett särskilt boende där personal finns tillgänglig och kan se till dem med kort varsel dygnet runt. Det måste därför investeras och finnas ledig kapacitet ifrågan om särskilda boenden. Låt vara att några rum står tomma under perioder. Det är ändå viktigare att den som är i behov av sådant boende omedelbart kan få en plats.
Citera
2008-10-02, 00:09
Medlem
Deeecs avatar
Såhär går det när pappa staten ska rädda oss från år egen okunnighet och "ta hand om" våra pengar och i förlängningen "ta hand om" oss.
Citera
2008-10-02, 00:18
Medlem
Hylands avatar
Ja stackars fan! Jag har hållit mig ifrån duschen flera månader också men inte gnäller jag för det! Jag tycker att hon borde få gå ut och känna på hur det verkligen känns att svettas! Skicka ut henne på ett bygge en het sommardag med dåligt pröjs så får vi se om hon har mage att gnälla på de svenska förhållandena sedan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in