2008-10-09, 23:31
Medlem
loungepuppys avatar
Hej,

En familjebil, kombi att användas mestadels för färder från förort till förort (fra 70-väg). Rimliga priser vore bra.

Vad jag förstår så är Toyota Prius inte så bensinsnål då den kopplar in besnindriften vid >50 km/h.

(Jag vet att det mest miljövänliga är att ta bussen/cykel/starta biodynamiskt lantbruk men nu behöver jag ha en bil)

Idéer?
Citera
2008-10-10, 15:07
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Hej,

En familjebil, kombi att användas mestadels för färder från förort till förort (fra 70-väg). Rimliga priser vore bra.

Vad jag förstår så är Toyota Prius inte så bensinsnål då den kopplar in besnindriften vid >50 km/h.

(Jag vet att det mest miljövänliga är att ta bussen/cykel/starta biodynamiskt lantbruk men nu behöver jag ha en bil)

Idéer?

Det bästa bilvalet för miljön är naturligtvis en snygg bil, då den i motsats till en ful bil förbättrar miljön där den och människor som kan se den befinner sig. Moderna bilars övriga miljöpåverkan bortom det rent estetiska är försumbar, så länge du inte dumpar bilen och dess toxiska beståndsdelar i skogen när det är dags att skrota den.

Om du menar en ekonomisk bil ur bränsleförbrukningshänseende så är förmodligen en snål dieselbil att rekommendera. Nu blir det mer en fråga för köpråds-underforumet i Bilar & Fordon.
Citera
2008-10-10, 17:31
Medlem
Glödskals avatar
Det bästa för miljön är väl ändå att köpa en begagnad bil med någorlunda vettig bränsleförbrukning.

På så sätt slipper en ny bil tillverkas just för dig.

Annars är det väl diesel eller en kärra med 1.6-litersmotor som gäller. Du nämnde Toyota och då kanske Corolla VERSO, som är ca 50000 kr billigare än PRIUS, är något för dig:

COROLLA VERSO
MPV 5-dörrars (7 säten)
1.6 VVT-i
5-växlad manuell
Verso
Medium Silver Metallic (1F8)

Pris: 206.400,00 kr
Färgpris: 4.600,00 kr
Totalt pris: 211.000,00 kr

Köper du en etanolbil blir du visserligen inte miljövän men skattelättnader är ju inte helt fel.
Senast redigerad av Glödskal 2008-10-10 kl. 17:34.
Citera
2008-10-10, 21:58
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Hej,

Idéer?

Egentligen borde jag tipsa om någon Toyota- eller Mitsubishimodell (Mitsubishi har jag själv haft och varit nöjd med). I Europa gillar jag Peugeot, och den franska bilen drar inte mycket (Frankrike har skattat motorvolym och därför haft effektiva motorer). Men eftersom klimatfrågan är en bluff skulle jag hellre rekommendera denna:

http://autoblog.sier.no/2008/04/21/b...en-ny-turbo-s/

V8 med dubbla turboaggregat. 550 HK. 0-100 på 4,8 sek och toppfart på 280 km/tim. 2,35 ton. Bensinforbrukning 1,49 l/mil.

Det sämsta med den är att Gore och Maudan snart bränner den på bål, trots att Maud själv över hela Sverige far omkring i en stor svart fossil Mercedez.
Senast redigerad av ankademiker 2008-10-10 kl. 22:01.
Citera
2008-10-10, 22:16
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Egentligen borde jag tipsa om någon Toyota- eller Mitsubishimodell (Mitsubishi har jag själv haft och varit nöjd med). I Europa gillar jag Peugeot, och den franska bilen drar inte mycket (Frankrike har skattat motorvolym och därför haft effektiva motorer). Men eftersom klimatfrågan är en bluff skulle jag hellre rekommendera denna:

http://autoblog.sier.no/2008/04/21/b...en-ny-turbo-s/

V8 med dubbla turboaggregat. 550 HK. 0-100 på 4,8 sek och toppfart på 280 km/tim. 2,35 ton. Bensinforbrukning 1,49 l/mil.

Det sämsta med den är att Gore och Maudan snart bränner den på bål, trots att Maud själv över hela Sverige far omkring i en stor svart fossil Mercedez.

Men en Cayenne är ju bland det värsta man kan köpa om man är en sann miljövän. Den är ju en ohygglig styggelse, ett monstrum, ett missfoster, ett hån mot gamle Ferdinand P! Dess uppenbarelse förstör närmiljön för varje bilentusiast, den fungerar som ett medusahuvud för varje estet.

Nej, köp i så fall en riktigt Porsche istället. De finns också med motorer som driver djupt troende algoreiter till vansinne. Som sagt, snygga bilar är bra för miljön, fula bilar är dåliga.
Citera
2008-10-11, 01:27
Medlem
Glödskals avatar
[quote=S-hund temporär]
...Den är ju en ohygglig styggelse, ett monstrum, ett missfoster, ett hån mot gamle Ferdinand P! Dess uppenbarelse förstör närmiljön för varje bilentusiast, den fungerar som ett medusahuvud för varje estet.

[/...QUOTE]

Korrekt.

Porsche Cayenne är ett sådant brott mot sund smak att stegling är ett alltför mildt straff för köparen.

Porsche + SUV? Aiehhhhhhhhhh!
Senast redigerad av Glödskal 2008-10-11 kl. 01:32.
Citera
2008-10-14, 23:19
Awaiting Email Confirmation
Volvo 745 gle. Kör sakta och fint.
Citera
2008-11-22, 01:33
Medlem
loungepuppys avatar
Tack för tipsen.

Har gjort lite research med startpunkten 0 kunskap om bilar och bilmärken.

Pga kravet att bilen ska rymma barnvagn och lite packning så går ex Corolla Verso, Prius och andra små familjebilar bort. Stora gänget, V70, ford Mondeo osv är dels lite törstiga, dels ofta dyra.

Lutar nu åt antingen en Toyota Corolla 02 - 03 eller en Ford Focus etanol -04

Corolla verkar vara en uppskattad bil och Toyota har gott rykte och trogna kunder var det verkar. Ford har haft dåligt rykte men focusägarna verkar vara rätt nöjda förutom med rostproblem som gått på ngn slags garanti att reparera.

Jag vill ju gärna köra miljövänligt vilket verkar vara omöjligt om man inte får tag på en V70 biogasdriven och de är dyra. Upptäckte att etanoldriften drar åtminstone 30% mer bränsle, det visste jag inte innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in