Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-10-21, 23:03
Medlem
I ett helt libertarianistiskt samhlle finns det ingen stat och ingen skatt. Min frga r; hur lser libertarianister problemet med mnniskor som inte kan frsrja sig p egen hand, t.ex. pga handikap, utvecklingsstrning, etc. Ngon som r paralyserad hade i ett skattesamhlle ftt hjlp frn staten med bde bidrag och eventuell sktare, men vad hnder nr det inte finns ngot bidrag att f? Ska de bara skickas ut p gatan och d?
Citera
2008-10-21, 23:10
Medlem
anakatas avatar
Det dr r mer eller mindre vrldens ldsta frga frn folk som inte r insatta i libertarianism.
Svaret r kort och gott att det skts via frivilliga organisationer och frskringar. Bara att frgan gng p gng dyker upp bevisar ju att folk faktiskt bryr sig om det dr ftalet promille som absolut inte kan ta hand om sig sjlva.
Citera
2008-10-21, 23:12
Medlem
Deeecs avatar
Frivillighet, det r dr det ligger.
Citera
2008-10-21, 23:17
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Man mste tnka p att mnga som inte klarar att skta sig sjlva idag skulle klara av det ifall staten inte var i vgen. Arbetslshet och dylikt r helt skapat av staten s det skulle bara vara de vrsta handikappen och sjukdomarna som skulle gra folk helt ofrmgna att frsrja sig. Utan den frdande valutapolitiken skulle det ocks vara mycket lttare att sjlv spara pengar (ingen inflation), s mnga skulle klara tillflliga sjukdomar och skador utan hjlp. Till de ftal nd inte klarar sig sjlva s behvs det vlgrenhet. Men jag ser inte varfr statlig vlgrenhet skulle vara bttre n privat, srskilt inte nr folk fr behlla mycket mer av sina egna pengar.
Citera
2008-10-21, 23:39
Medlem
Jag frstr att det r en frga som stlls mycket, men jag har inte ftt ngot ordentligt svar. Jag e sjlv libertarianist, men jag tycker end det r viktigt att kritisera det man tror p. Jag har hrt det dr om vlgrenhet frr, men problemet r att det inte r ngon garanti fr de personer som verkligen behver hjlp.
Att staten stjl pengar och ger det i form av bidrag r tminstnde en slags garanti fr att de ska f hjlp. Med privata stiftelser och vlgrenhet r det valfritt och vad skulle hnda om mnniskor inte lngre har lust att betala ut ngot. Jag vet att det finns en kurva som visar att folk tenderar att bli mer givande med pengar destu mindre skatt det finns, men som sagt, det r fortfarande ingen trst fr dem som inte vet om de ska ha pengar till mat nsta mnad...
Citera
2008-10-21, 23:49
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jason-Licht
Jag frstr att det r en frga som stlls mycket, men jag har inte ftt ngot ordentligt svar. Jag e sjlv libertarianist, men jag tycker end det r viktigt att kritisera det man tror p. Jag har hrt det dr om vlgrenhet frr, men problemet r att det inte r ngon garanti fr de personer som verkligen behver hjlp.
Att staten stjl pengar och ger det i form av bidrag r tminstnde en slags garanti fr att de ska f hjlp. Med privata stiftelser och vlgrenhet r det valfritt och vad skulle hnda om mnniskor inte lngre har lust att betala ut ngot. Jag vet att det finns en kurva som visar att folk tenderar att bli mer givande med pengar destu mindre skatt det finns, men som sagt, det r fortfarande ingen trst fr dem som inte vet om de ska ha pengar till mat nsta mnad...
Det r just detta det inte r. Se exempelvis p Katrina i New Orleans. Invnarna sjlva erknner ppet trots att regeringen investerat miljoner dollar i skattepengar att frivilliga donationer och hjlpaktioner har gjort mer n 10 gnger s mycket som regeringen. Regeringen har varit helt handlingsfrlamad, vilket grundar sig i att regeringar r ospecificerade och okunnig. Vad fr dig att tro att Mona Sahlin r kapabel till att planera en hel nations ekonomi, exempelvis?

Vi ser stndigt exempel p statens misslyckande. ldring som ligger i dygn i sin egen avfring fr att ldrevrden inte har plats, felbehandlade och vldsbehandlade handikappa, utbildning under all kritik och s vidare. Om du nu anser att frivilliga donationer r en dlig garanti fr att de som behver hjlp ska f den s hll isfall i minne att staten utan undantag gr det smre.
Citera
2008-10-22, 00:01
Medlem
Bra pong, det tnkte jag faktiskt inte p... Jag antar att det faktiskt skulle kunna fungera med privata stiftelser..
Citera
2008-10-22, 00:15
Medlem
Jrgens avatar
Du mste ocks tnka p att de allra flesta sjuka och handikappade kommer att frsrjas av sina familjer. Familjerna kommer att ha rd att frsrja dem fr att staten inte lgger beslag p 70-80% av deras inkomster. De f som faktiskt inte har ngon familj att stdja sig p r jag vertygad om att mnniskor frivilligt r villiga att hjlpa. I princip alla svenskar frgar ju sig vad som skulle hnda med dem som inte kan frsrja sig sjlva om staten inte funnes. Jag vill helst tro att alla dessa inte r hycklare som inte frivilligt vill bidra till frsrjningen av dem som har det svrt, men vill tvinga alla andra att gra det.
Citera
2008-10-22, 00:32
Medlem
ayanamiis avatar
Idag rstar 99% av alla p partier som vill ha dessa system. Dessa 99% kan frsts fortstta att bidra till samma system frivilligt i en nattvktarstat. Skillnaden r att inget tvng finns.
Citera
2008-10-22, 00:35
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
I ett helt libertarianistiskt samhlle finns det ingen stat och ingen skatt. Min frga r; hur lser libertarianister problemet med mnniskor som inte kan frsrja sig p egen hand, t.ex. pga handikap, utvecklingsstrning, etc. Ngon som r paralyserad hade i ett skattesamhlle ftt hjlp frn staten med bde bidrag och eventuell sktare, men vad hnder nr det inte finns ngot bidrag att f? Ska de bara skickas ut p gatan och d?

Jag sknker pengar till hjlporganisationer, jag har ven serisa planer p voluntrarbete. Allt detta utan ngon statlig inverkan. Hur r det mjligt? Alla mnniskor r vl onda tills den goda staten rddar mnnskligheten igen?
Citera
2008-10-22, 01:07
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Att staten stjl pengar och ger det i form av bidrag r tminstnde en slags garanti fr att de ska f hjlp. Med privata stiftelser och vlgrenhet r det valfritt och vad skulle hnda om mnniskor inte lngre har lust att betala ut ngot.
Staten ger inte per ngon automatik ut bidrag till behvande. Den gr det drfr att politikerna, som ju hrskar staten, beslutar s. och varfr gr politikerna det? Jo, fr att FOLK VILL DET och politikerna vill ha deras rster!

Liberalismen bara skippar MELLANHANDEN, politikerna och deras stat, och ger istllet initiativet direkt till mnniskorna som vill hjlpa behvande. Om mnniskor inte vill hjlpa behvande, s kommer ingen politik eller stat i vrlden att ndra p det. Faktum r ju att i en demokrati s krvs det en majoritet fr at tngon behvande ska f ngon hjlp. I ett liberalt samhlle s rcker det med ett ftal givande fr att tcka de mest behvandes behov. S det r allts rent logiskt lttare fr behvande att f hjlp i ett liberalt samhlle n i ett demokratkollektivistiskt samhlle.
Senast redigerad av Realizt 2008-10-22 kl. 01:09.
Citera
2008-10-22, 04:05
Medlem
iddqds avatar
Du ska gra det. Jag antar att du vill att de hr mnniskorna ska kunna leva och ha det bra. Du har frmodligen ocks rd att ge en slant lite d och d, samt att kpa varor frn fretag som sknker pengar. Om du och alla andra som bryr sig gr detta s kommer det inte bli ngot problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in