Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.tubbs
Så du matar den innan bak, när den dubblats tar du vad du behöver till degen.
Resten får stå omatad på köksbänken tills du ska baka nästa gång och då matar du den några timmar innan bak.
Fattar jag rätt?
Jag bakar minst en gång i veckan och brukar därför hålla igång en surdeg i rumstemperatur. De dagar jag bara håller igång den så skrapar jag ur nästan allt ur burken på morgonen, behåller lite på botten bara, och fyller på med 50g vatten och 50g av en mjölblandning jag har gjort (med typ 4/5 vetemjöl special och 1/5 rågmjöl). Om jag har möjlighet håller jag lite koll på att den åtminstone dubblar sig under dagen. Kom ihåg att tiden det tar beror väldigt mycket på hur varmt den står.
De dagar jag ska baka på den skrapar jag ur på samma sätt och fyller på med mer vatten och mjölblandning beroende på hur mycket jag ska baka. För mig som bakar max ett par större bröd eller 20-30 frallor per gång funkar det hur bra som helst. Totalvikten (inklusive mjöl och vatten) på surdegsgrunden som startas på morgonen brukar väl hamna på 150-200g beroende på hur mycket som ska bakas.
När surdegsgrunden körs ihop med resten av mjölet några timmar senare använder sparar jag bara lite i burken och fyller på med nya 50 + 50g. Och så vidare.
Jag kollade mycket på Kenny Jakobssons videor på Youtube när jag skulle börja baka. Väldigt bjussigt med detaljerade bakscheman som går att följa med tider för olika moment och allting.