2022-09-20, 08:30
Medlem
bonbonshrimps avatar
Skakar liv i tråden då jag även försöker skaka liv i min vetesurdeg som vilat på tok för länge
Finns det några surdegsbagare här på fb? Har ni några favoritrecept att dela med er av? Jag har en bok av Martin Johansson som jag använt en del men skulle behövt lite nya recept
Citera
2022-12-28, 14:20
Medlem
Bump
Har startat igån surdeg igen och vi kanske skulle ha en "Stora tråden om surdegsbak" där man kan ställa lite frågor och svara dom som kan lite mindre?
Jag har blöjt massor med material och det finns youtube som ni säkert vet på flera timmar.. men dom verkar vara kemistnördar eller tyska enginjörer som borrar lite mycket för vanligt folk..
Vad tror ni om en dedikerad tråd så slipper man spamma?
Citera
2025-02-06, 13:22
Medlem
Snabbfråga om surdeg

Jag har en superpigg vetesur som jag bakat ett par gånger på.
Frågan är - När ställer man in den i kylen?

Jag har alltså en färdig surdegsstarter som ska bli ett bröd, den väger 100g och 80g ska ner i brödet.
Hur sparar jag det som blir över i kylen till nästa vecka?

Ska jag helt enkelt ta burken med den färdiga surstareten (alltså 20g kvar efter att bröded fått sitt) och ställa in i kylen?
Citera
2025-02-06, 13:40
Medlem
peterZiipens avatar
Jag hade matat surdegen med lite mer mjöl och vatten, och sedan stoppat in den i kylen. Surdegen klarar flera månader i kyl (kan dock vara bra att mata den någon gång i bland). När du ska använda surdegen på nytt, så tar du ut den ur kylen, matar den och låter den vakna till liv i rumstemperatur.
Citera
2025-02-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Jag hade matat surdegen med lite mer mjöl och vatten, och sedan stoppat in den i kylen. Surdegen klarar flera månader i kyl (kan dock vara bra att mata den någon gång i bland). När du ska använda surdegen på nytt, så tar du ut den ur kylen, matar den och låter den vakna till liv i rumstemperatur.

Bara ett tillägg där, Mata den OCH låt den nå peak innan du stoppar den i kylen.

Jag har en surdeg i kylen som backup men den jag faktiskt bakar med har jag bara på bänken i köket. Fungerar utan problem för mig som bakar var femte dag ish och skulle den mögla så tar jag den i kylen istället.
Citera
2025-02-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Bara ett tillägg där, Mata den OCH låt den nå peak innan du stoppar den i kylen.

Jag har en surdeg i kylen som backup men den jag faktiskt bakar med har jag bara på bänken i köket. Fungerar utan problem för mig som bakar var femte dag ish och skulle den mögla så tar jag den i kylen istället.
Så du matar den innan bak, när den dubblats tar du vad du behöver till degen.
Resten får stå omatad på köksbänken tills du ska baka nästa gång och då matar du den några timmar innan bak.
Fattar jag rätt?
Citera
2025-02-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Resten får stå omatad på köksbänken tills du ska baka nästa gång och då matar du den några timmar innan bak.
Fattar jag rätt?

Sorry för sent svar!

Ja, men det fungerar nog bara med en väletablerad surdeg och om du bakar rätt ofta. Bakar du en gång i veckan hade jag haft den i kylen.

Jag matar toklite surdeg (lite bottenrester kvar i burken) med 75g mjöl och 75g vatten sent på kvällen och då brukar den vara bakredo (tredubblad ish) typ 10 timmar senare.

Ska jag mata och baka samma dag så tar jag större andel surdeg. Typ 1:4:4 = 25g surdeg, 100g mjöl, 100g vatten. Då tar det med min surdeg ca 4h innan den är bakredo.

Har du facebook så är gruppen surdegsbagarna kanon men annars brukar jag bolla lite med ChatGPT också, helt OK på att läsa inkråm på bröd för att avgöra vad som gått fel.
Citera
2025-02-12, 01:18
Medlem
Bertil85s avatar
Kan man baka semlebullar med surdeg?
Citera
2025-02-12, 05:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Kan man baka semlebullar med surdeg?
Bullen lär bli segare än sedvanlig semmelbulle. Semlor från början är svåra att äta; surdeg lär alltså öka svårighetsgraden.

Men testa! De kanske blir godare än vanliga semlor :-)
Citera
2025-02-12, 13:59
Medlem
Citat:
Fattar jag rätt?

Jag bakar minst en gång i veckan och brukar därför hålla igång en surdeg i rumstemperatur. De dagar jag bara håller igång den så skrapar jag ur nästan allt ur burken på morgonen, behåller lite på botten bara, och fyller på med 50g vatten och 50g av en mjölblandning jag har gjort (med typ 4/5 vetemjöl special och 1/5 rågmjöl). Om jag har möjlighet håller jag lite koll på att den åtminstone dubblar sig under dagen. Kom ihåg att tiden det tar beror väldigt mycket på hur varmt den står.

De dagar jag ska baka på den skrapar jag ur på samma sätt och fyller på med mer vatten och mjölblandning beroende på hur mycket jag ska baka. För mig som bakar max ett par större bröd eller 20-30 frallor per gång funkar det hur bra som helst. Totalvikten (inklusive mjöl och vatten) på surdegsgrunden som startas på morgonen brukar väl hamna på 150-200g beroende på hur mycket som ska bakas.
När surdegsgrunden körs ihop med resten av mjölet några timmar senare använder sparar jag bara lite i burken och fyller på med nya 50 + 50g. Och så vidare.

Jag kollade mycket på Kenny Jakobssons videor på Youtube när jag skulle börja baka. Väldigt bjussigt med detaljerade bakscheman som går att följa med tider för olika moment och allting.
Citera
2025-02-19, 11:42
Medlem
Behöver man ånga i ugnen (tråg med vatten i botten och "lock" över brödet) eller kan man skippa det?
Jag vill det ska bli så enkelt att göra som möjligt
Senast redigerad av Mr.tubbs 2025-02-19 kl. 12:24.
Citera
2025-02-19, 16:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Behöver man ånga i ugnen (tråg med vatten i botten och "lock" över brödet) eller kan man skippa det?
Jag vill det ska bli så enkelt att göra som möjligt
Skippa. Finlir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in